Knarkfilosofi
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Avantgardet skrev:En drog är på sätt och vis en föreläsning, som du bara får tillgång till genom att stoppa i dig. Om du vill läsa det ämnet eller inte är en annan femma.
Javisst, precis som föreläsning har en fysisk sida, ljudvågorna som bär de talade orden, och en andlig sida, dess innehåll, har droger en fysisk sida, deras medicinskt verksamma substans, och en andlig sida, deras "mentala budskap". Det är den andliga sidan som förändrar medvetandet i båda fallen.
A
Algotezza aka Algotezza
Avantgardet skrev:CAUSTIX: du tycks missat poängen med att en drog tillför något som inte finns i människan från början. Det är ju själva dess poäng, och just p.g.a. därav dess medvetandevidgande, i ordets rätta bemärkelse, egenskaper.
Du menar att vi skulle ha tillfört något icke-världsligt i meningen ovetbart för människan? Jag tycker du skall läsa igenom vad jag skriver igen. Kanske missade du hela poängen.
Avantgardet skrev:En drog är på sätt och vis en föreläsning, som du bara får tillgång till genom att stoppa i dig. Om du vill läsa det ämnet eller inte är en annan femma.
Nej visst kan du lära känna ruset av ett visst preparat, men det är knappast mer medvetandevidgande än att knyta skorna.
Det jag menar är att komponenterna som du upplever underf ruset inte på något sätt kan transcendera det världsliga i mening av det mänskliga perspektivet.
Men visst kan du lära dig något om hur det känns att vara drogad, men knappasty något nytt om färger.
- Avantgardet
CAUSTIX skrev:Det jag menar är att komponenterna som du upplever underf ruset inte på något sätt kan transcendera det världsliga i mening av det mänskliga perspektivet
Givetvis transcenderar du det mänskliga eftersom du tillför substanser som inte existerar i människorkroppen - enkelt sagt: du blir vad du äter. Hade det varit kroppsegna substanser från början hade jag kunnat hålla med dig eftersom de då hade gått att erhålla genom att, låt säga, knyta skor. Visst kan vi tänka oss en miljondollarsedel men det betyder inte att vi har den och kan ta på den. Har du inte tillgång till en känsla så kan du ju inte känna den. Saknar du ett ord i ditt vokabulär så kan du ju inte använda det. Och en känsla kommer aldrig ensam, den bär också med sig ett perspektiv på tillvaron.
Avantgardet skrev:CAUSTIX skrev:Det jag menar är att komponenterna som du upplever underf ruset inte på något sätt kan transcendera det världsliga i mening av det mänskliga perspektivet
Givetvis transcenderar du det mänskliga eftersom du tillför substanser som inte existerar i människorkroppen - enkelt sagt: du blir vad du äter. Hade det varit kroppsegna substanser från början hade jag kunnat hålla med dig eftersom de då hade gått att erhålla genom att, låt säga, knyta skor. Visst kan vi tänka oss en miljondollarsedel men det betyder inte att vi har den och kan ta på den. Har du inte tillgång till en känsla så kan du ju inte känna den. Saknar du ett ord i ditt vokabulär så kan du ju inte använda det. Och en känsla kommer aldrig ensam, den bär också med sig ett perspektiv på tillvaron.
Självklart kan du inte transcendera det mänskliga då vore du ju inte människa.
Vår kropp är något som alltid är i förändring och som aldrig når något egentligt ekvilibrium när det gäller både inre och yttre substanser, men det förändrar ju inget. Du kan uppleva samma känslor och tankar som du upplever med eller utan drog. Men även med drog så kan du ju precis som jag sade innan tematisera din upplevelse av den på samma sätt som om du knyter skorna (vilket jag inte förringar
- Avantgardet
-
Katana