Påståenden om schizofreni
Moderator: Moderatorgruppen
Påståenden om schizofreni
Jag har hört att alla människor är lite kluvna.
Jag har också hört att detta är en del av sjukdomen schizofreni.
Om någon vet, är dessa påståendena sanna?
Nja man måste ju skilja på begreppen. Narcissism betyder en viss sak, schizofreni en annan. Hur som helst, jag tror att personligheten är en ansamling av olika identiteter som kommer fram vid olika tidpunkter, men att den friske personen har koll på läget medan den sjuke tappar kontrollen. Särskilt under uppväxten så samlar man påsig en massa roller och identiteter men jag gissar att det nog fortsätter så hela livet. Identitet och minnen är därför väldigt näraliggande varandra. Identitet är ett minne av vem man kan vara.
En teori jag flummar runt med är att schizofreni är att man har ett så plågsamt minne av en situation att detta minnes/identitetsfragment rycks loss från det övriga rollkollektivet och får personen att tappa kontrollen i situationer då det plågsamma minnet gör sig påmint och detta identitetsfragment ställer därför till med allt möjligt konstigt. Vilket får personen att agera som en dubbelnatur.
En teori jag flummar runt med är att schizofreni är att man har ett så plågsamt minne av en situation att detta minnes/identitetsfragment rycks loss från det övriga rollkollektivet och får personen att tappa kontrollen i situationer då det plågsamma minnet gör sig påmint och detta identitetsfragment ställer därför till med allt möjligt konstigt. Vilket får personen att agera som en dubbelnatur.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Kluvenheten i schizofreni rör tankeprocesserna och blandas ofta felaktigt ihop med personlighetsklyvning. Den schizofrene kännetecknas alltså inte av multipla identiteter, utan snarare att han lever i två världar med gängse normer, den vi alla lever i och sin egen där exempelvis rösthallucinationer och vanföreställningar är vanliga symptom. Jag såg för ett tag sedan en helt underbar film - A Beutiful Mind - som handlar om John Nashs schizofreni.
Visst tror jag också att alla människor är lite kluvna, mer eller mindre.
Visst tror jag också att alla människor är lite kluvna, mer eller mindre.
När jag var liten sa man att schizofrena människor hade multipla personligheter. När jag blev äldre sa man att det var en gammal vanföreställning, och att det rätta namnet på sjukdomen var personlighetsklyvning. Schizofrena människor var paranoida och hade en icke kronologiskt upplevd vardag. Senare läste jag en bok om en man som var schizofren. Han hade en psykos som pågick i flera år. När jag häromveckan beskrev för en amerikansk läkare vad vi menar med psykos i Sverige, hade han en annan uppfattning.
Det verkar som om namnen på psykiska sjukdomar varierar med tid och plats. Jag skulle tro att det beror på att diagnosticeringen sker utifrån, inte inifrån patienten. En psykisk sjukdom upplevs inte av patienten så som den ter sig från läkarens perspektiv.
Det verkar som om namnen på psykiska sjukdomar varierar med tid och plats. Jag skulle tro att det beror på att diagnosticeringen sker utifrån, inte inifrån patienten. En psykisk sjukdom upplevs inte av patienten så som den ter sig från läkarens perspektiv.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Tvångsmässig beteende?
Som det sjuklige beteendet att man bara måste stå upp på morgonen, göra frukost, och gå till jobbet.
Men det är inte sånt, samhällelig beteende som uttrycket syftar, utan då personen är tvungen att göra sånt som ter sig meningslöst för den välanpassade iaktagaren, eller rent av oroväckande, eller skrämmande till en grad att myndigheterna måste meddelas.
Jag minns en gubbe som inte fick trampa på springorna mellan golvplatterna, råkade han göra det blev han rädd.
Att passera igenom en dörr krävde alltid ett speciellt ritual, där ingick viftande med armarna och muttrande.
Annars verkade han ofarligt, men märkvärdigt var det att skåda honom.
Som det sjuklige beteendet att man bara måste stå upp på morgonen, göra frukost, och gå till jobbet.
Men det är inte sånt, samhällelig beteende som uttrycket syftar, utan då personen är tvungen att göra sånt som ter sig meningslöst för den välanpassade iaktagaren, eller rent av oroväckande, eller skrämmande till en grad att myndigheterna måste meddelas.
Jag minns en gubbe som inte fick trampa på springorna mellan golvplatterna, råkade han göra det blev han rädd.
Att passera igenom en dörr krävde alltid ett speciellt ritual, där ingick viftande med armarna och muttrande.
Annars verkade han ofarligt, men märkvärdigt var det att skåda honom.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Re: Påståenden om schizofreni
havre skrev:Jag har hört att alla människor är lite kluvna.
Olika länder har ibalnd något olika definitioner och därmed olika kriterier på schizofreni och besläktade tillstånd, till exempel cykloid psykos. Vissa former av det man i USA kallar schizofreni kallar man i Sverige ofta för cykloid psykos. Denna är behandlingsbar i högre grad. Därför kan det se ut som om man i USA är bättre på att "bota schizofreni", för i Sverige skulle detta tillstånd kallats t.ex. en cykloid psykos och ha en annan prognos än "ren" schizofreni.
Att man är kluven i sin vilja i en viss fråga kallar mandet ibland slarvigt "att vara schofren i denna fråga", men det innebär ju inte att man hör röster eller har andra hallucinationer och andra symptom, som kännetecknar schizofreni.
I regel kallas man inte mentalt sjuk förrän man inte längre kan klara av sitt sociala vardagsliv, i likhet med att vi sällan kallar folk alkoholister när de fortfarande kan sköta sina jobb, även om de medicinskt sett är det.
Det finns olika toleranströsklar för olika samhällsgrupper/ yrken, kan man säga, beroende på hur "sjukt" eller "störande" omgivningen uppfattar det störda och störande sociala beteendet. Mina fördomar säger mig att tröskeln är högre för konstnärer än för t.ex. lärare, poliser, politiker...
Ja, det var några tankar i all hast...
A
Algotezza aka Algotezza
-
Advocate
Schizofreni är inte samma sak som kluven personlighet har jag lärt mig. Schizofreni är när en tanke inte naturligt leder till en annan tanke, alltså när det sker något så att länkningen mellan tankarna inte längre fungerar som den skall. Kluven personlighet syftar på något annat. Kan inte verifiera det, men såhär har alltså jag lärt mig det.
offe skrev:
Just det, därför är psykologin en psedovetenskap. Jag ifrågasätter starkt möjligheten att med säkerhet konstatera något överhuvudtaget om en annan
människa. Dessutom kan jag inte förstå tanken bakom psykiatrin. Jag vet! Man påstår att sinnesjuka människor lider, att samhället tar skada etc etc.
Men kan det inte vara så att en avvikande människa just är avvikande och lider p g a att samhället är intolerant i sin strävan efter att nivillera allt, d v s kontrollera, alltså styra.
Jag tror enbart på individen, individens rätt och är av den åsikten att all läkarvetenskap i grund och botten förfelar sitt syfte, d v s människan lycka. Vi blir nämligen fler, d v s allt för många för att kunna leva ett drägligt liv. Vore det inte bättre med 5000 människor på denna planet som hade det bra i stället för 5 miljarder som mår skit? Varifrån kommer denna tvångstanke att vi skall "fylla jorden" må tro?
-
suchanother
- Avstängd
Skogsälvan skrev:Kluvenheten i schizofreni rör tankeprocesserna och blandas ofta felaktigt ihop med personlighetsklyvning. Den schizofrene kännetecknas alltså inte av multipla identiteter, utan snarare att han lever i två världar med gängse normer, den vi alla lever i och sin egen där exempelvis rösthallucinationer och vanföreställningar är vanliga symptom. Jag såg för ett tag sedan en helt underbar film - A Beutiful Mind - som handlar om John Nashs schizofreni
Advocate skrev:Schizofreni är inte samma sak som kluven personlighet har jag lärt mig. Schizofreni är när en tanke inte naturligt leder till en annan tanke, alltså när det sker något så att länkningen mellan tankarna inte längre fungerar som den skall. Kluven personlighet syftar på något annat. Kan inte verifiera det, men såhär har alltså jag lärt mig det.
Rösthallucinationer är inte speciellt ofta förekommande hos schizofrena, en "populäruppfattning", annars håller jag med Skogis.
Båda två är inne på samma linje som jag har fått det förklarat för mej, schizofreni är oförmåga att sortera intryck.
Konstigt(?) nog förekommer liknande symptom vid andra psykiska handikapp, damp, aspergers, där personen har svårt att tolka omgivningen och därför uppträder aggressivt för att "försvara sej".
- Avantgardet
Skogsälvans definition är den som stämmer in på alla de schizofrena jag umgåtts med. De är inte heller mindre koherenta i sitt tänkande än andra, många gånger är det omvända sant, sjukdomen uppstår emellertid när klyftan mellan de normer som den schizofrene lever efter skiljer sig allt för mycket från samhällets egna - som när de slutar tvätta sig eller liknande. På sätt och vis bidrar diagnosticeringen till att öka problematiken. Ett tolerant bemötande gissar jag hade kunnat ta udden av det mest extrema - gjort kontrasterna mindre.
Jag synade en gång det schizofrena påståendet att ljusblått var sanningens färg (kan möjligtvis förvanska färgernas definitioner något nu, mitt minne sviker mig) varpå jag fick ett empiriskt försvar för att så var fallet - intersubjektivt överensstämmande bland schizofrena (kan man visserligen betvivla men enligt den schizofrene som jag språkade med i frågan så hävdades att samtliga schizofrena delade denna uppfattning, och han torde ha mött fler än mig eftersom han regelbundet är i kontakt med psykiatrin på ett helt annat sätt än jag själv). Ljusblått var nämligen en blandning av blått och vitt, varav den ena var "renhet" och den andra "det som gör" (skapande förstod jag det som, eller snarare "omskapande"). Att systematisera schizofrenas verklighetsuppfattning hade varit djävligt intressant.
Jag synade en gång det schizofrena påståendet att ljusblått var sanningens färg (kan möjligtvis förvanska färgernas definitioner något nu, mitt minne sviker mig) varpå jag fick ett empiriskt försvar för att så var fallet - intersubjektivt överensstämmande bland schizofrena (kan man visserligen betvivla men enligt den schizofrene som jag språkade med i frågan så hävdades att samtliga schizofrena delade denna uppfattning, och han torde ha mött fler än mig eftersom han regelbundet är i kontakt med psykiatrin på ett helt annat sätt än jag själv). Ljusblått var nämligen en blandning av blått och vitt, varav den ena var "renhet" och den andra "det som gör" (skapande förstod jag det som, eller snarare "omskapande"). Att systematisera schizofrenas verklighetsuppfattning hade varit djävligt intressant.
- Avantgardet
suchanother skrev:Rösthallucinationer är inte speciellt ofta förekommande hos schizofrena, en "populäruppfattning", annars håller jag med Skogis.
Båda två är inne på samma linje som jag har fått det förklarat för mej, schizofreni är oförmåga att sortera intryck.
Konstigt(?) nog förekommer liknande symptom vid andra psykiska handikapp, damp, aspergers, där personen har svårt att tolka omgivningen och därför uppträder aggressivt för att "försvara sej".
Jag är tvärtom av uppfattningen att rösthallucinationer är relativt vanliga (i samtliga fall av de schizofrena jag umgåtts med), och det är väl det som menas med "oförmåga att sortera intryck" (vilket jag tycker är missvisande på många sätt - sortera, efter vilken ordning då?). DAMP har ju ett annat "sorteringsproblem", det rör sinnesintrycken som sådana (saknar "filter" att sålla med) emedan det hos den schizofrene snarare rör "tankerösten" som sådan (vi skulle kunna kalla det en oförmåga att styra intryck, men det är också missvisande). Aspergers slutligen har problemet att "läsa mellan raderna" och förstå "undertext", varför den tolkar frågan "kan du öppna fönstret?" som huruvida han eller hon besitter vad som krävs för att öppna fönstret och inte som en uppmaning att göra så.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
such, är inte rösthallucinationer vanliga menar du? Jag hade fått uppfattningen att det var det, men rätta mig gärna.
Faktum är att några av de mest intressanta diskussioner jag har haft, har jag haft med schizofrena. Det finns ju olika typer av schizofreni, men det här med talet och språket tycker jag är extra intressant. Det är inte lätt att hänga med i svängarna och försöka tolka och sätta sig på samma våglängd alla gånger, men jag tror att det är en miss att göra det enkelt för sig och avfärda det hela som nonsensartat pladder.
Faktum är att några av de mest intressanta diskussioner jag har haft, har jag haft med schizofrena. Det finns ju olika typer av schizofreni, men det här med talet och språket tycker jag är extra intressant. Det är inte lätt att hänga med i svängarna och försöka tolka och sätta sig på samma våglängd alla gånger, men jag tror att det är en miss att göra det enkelt för sig och avfärda det hela som nonsensartat pladder.