Vad har västerlandet givit världen??

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 19 dec 2006 21:07

Jbig skrev:Någon frågade vad västerlandet är? Tja, Europa och dess satelliter i Nordamerika och Oceanien! Även NazzeTyskland och Sovjet ingick i västerlandet - och den kristna kulturkretsen. En av påvarna stod t.ex. på Adolf H:s sida i angreppet mot just Sovjet!

Wikipedia har lite olika definitioner på "Västvärlden" samlade:

http://en.wikipedia.org/wiki/Western_world#Modern_sense

Sovjetunionen var ju inte en del av Västvärlden. På den tiden var ju "Väst" de demokratiska staterna och "Öst" Sovjetunionen med allierade.

Jbig skrev:Utplåningskrig mot Israel? Till dags datum har ju de judiska nazionisterna orsakat döden för över 900 000 palestinier sedan man stal dessa land 1947-1948! Hur många judar/israeler har palestinierna och muslimerna dödat? En tiondel av denna skara? Nix! En tjugondel? Nix! Har du inga proportioner i det du framlägger vad gäller logiskt tänkande?

Förklara för mig på vilket sätt Israel är jämförbart med Nazityskland.

Gällande "stölden" så borde du ta och läsa igenom denna länk.

Jbig skrev:Mithra verkar vilja att jbig skall flytta tiill Mellanöstern? Är du också en sådan liberal som gillar att sända ut meningsmotståndare utomlands för att känna trygghet månne?

Jag upplyste dig om att om det är så hemskt att bo i Västvärlden så står det dig fritt att flytta. Varför inte flytta till Iran eller Saudiarabien, och bevittna hängningar, steningar, korsfästningar och halshuggningar?

Jag kan lova dig att det finns massvis av människor som gärna tar din plats i Västvärlden.

Jbig skrev:Påstående ett – att de kristna européerna har startat två världskrig. Det är bevisat i all historisk litteratur, filmer och massor av annat material som bevisar det. Det var alltså Österrike, Ryssland, Tyskland, England och Frankrike som satte igång första världskriget år 1914. Därefter drogs andra länder in i kriget efterhand som det pågick.

Ja, första världskriget pågick främst i Europa. Anledningen till att det kallas världskrig är för att Europa hade många kolonier då, så teoretiskt var flera länder utanför Europa också indragna. Huruvida det pågick strider utanför Europa vet jag inte. Krigets kärna var ju dödläget mellan Tyskland och Frankriker/Storbritannien.

Jbig skrev:Det samma gäller för andra världskrigets utbrott, det var Tyskland, England och Frankrike som startade detta krig då tyskarna angrep Polen 1939. Att japanerna redan 1931 ockuperade Manchuriet innebar inget annat än en fortsättning på utsugningen av Kina som även européer deltagit i sedan början av 1800-talet. Japan angrep sedan Kinas kuststäder 1937, men det var fortfarande ett angreppskrig i Ostasien, inget världskrig.

Tysklands och Sovjets uppstyckning av Polen brukar ses som startskottet för andra världskriget. Anledningen till att Storbritannien och Frankrike då anföll var ju för att de insåg att Hitler inte skulle nöja sig med mindre än hela Europa. Dessutom bröt ju Hitler mot avtalet han skrivit under med Chamberlain.

Synd att Nazityskland inte anfölls tidigare.

Japan hade ju sitt egna privata erövringskrig i Asien och Oceanien, och de erövrade folken behandlades mycket brutalt. Men de var allierade med Nazityskland, och det var ju när japanerna anföll USA som USA också gick in i kriget.

Jbig skrev:Således är det bevisat att påstående 1 gäller och har all fakta bakom sig – Även om sedan andra delar av världen drogs med, såsom Östasien och Nordafrika. Men det var de kristna européerna som startade de bägge världskrigen.

Första världskriget var ju snarare ett maktkrig än ett ideologiskt krig.

Sen så brukar nazismen inte ses som en yttring utav västerländska värderingar som demokrati och mänskliga rättigheter, snarare tvärtom. Det är ju inte i Västvärlden som Mein Kampf toppar bästsäljarlistorna...

Jbig skrev:Västerlandet försvarar ju civilisationen brukar man få höra, hur detta försvar ofta sett/ser ut kan man se här:
“It was necessary to destroy the village in order to save it.”
An American officer in Vietnam in a 1968 report on the razing of Vietnamese village Ben Tre…..

Nu är det ju ingen här som försvarar allting som västländer gjort och gör, vad har du fått det ifrån?

Jbig skrev:Så fungerar en civilisation som bygger på liberalism, kolonialism och fascism - en dumhetens treenighet som samtidigt är den kristna ideologins innersta kärna!

Så löjligt så jag inte vet vad jag ska säga...

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 21:07

Hej Kallekulan...

Men dessa små exempel från Argentina omkullslog ju hela den myt du trodde på! Att det inte gick att införa demokrati på företagen - vilket det bevisligen gjorde!  :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 21:19

Jbig skrev:Hej Kallekulan...

Men dessa små exempel från Argentina omkullslog ju hela den myt du trodde på! Att det inte gick att införa demokrati på företagen - vilket det bevisligen gjorde!  :wink:

MVH
jbig

För den som inte vet vad det handlar så det några företag som var illa skötta. I ett fall tog fodringsägarna (arbetarna uteblivna löner) över det och drev det vidare. I andra fallet så tog arbetarna över, efter förfrågan om de ville det.

Tre ganska vanliga exempel på företagande, finns i Sverige med (varianter av det). För den som inte vet hur detta med företagande fugerar kan jag upplysa om att det läggs ned och startas företag. Ibland av de som är nybörjare ibland inte. Som det ska vara och det är bara bra. Ibland lyckas de utan erfarenhet med sitt företagande ibland inte. Nu fick vi några lyckade exmepel det är väl bara bra. I annat fall kan man  pröva igen. (undervisning för mellanstadieklass).  

Jo Jbig jag är skakad i mina grundvalar. Jag som gillar eget företagande. det du skriver är väl bara bra. Detta har jag ju sagt till dig många gånger. Fattar inte vad du menar. Har du rökt på något?

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 21:27

Hejsan...

Mithra har varit och sökt på Wikipedia!  :wink:

Ehuru du bör inse att Wikipedia inte tager ansvar för något alls av det som står däri, det skriver de själva, vilket innebär att sådant som äro omtvistat, bör man ej ha Wikipedia som "domare" till!

Och vad gäller väst så står jag därmed fast vid att Ryssland tillhör den kristna kulturkretsen till 100 procent, och den västliga civilisationen! Det duger gott åt mig! :wink:

Israel för ju en politik som syftar till att utrota palestinierna. Det ser man ju nästan dagligen när dessa nazionister mördar mestadels kvinnor och barn! Trakasserierna är ju legio från de nazionistiska miliserna gentemot den palestiska befolkningen! Alla mördare med statliga sanktioner är ju en slags nazzar, anser jag! Ordet nazionist är föresten en hopslagning av "nazist och zionist", alltså en nazionist! Såg det en gång i tiden och tyckte det passade utmärkt på de israeliska mördarna!
Visst stal dessa nazionister mark av palestinierna, liksom de gör än i dag! Annars hade det väl inte funnits miljoner palestinska flyktingar? Eller?

Konstig att du upplyser mig om att flytta just till Saudi-Arabien eller Iran? Sker det inte värre saker i det av USA ockuperade Irak? Gillar du inte att man kritiserar väst?

Du verkar förneka att Nazityskland var en del av den västliga kulturen? Skall man tolka det så?
Håller du förresten med om att det var de kristna västerländska staterna som startade världskrigen? Klart nazismen var en västerländsk produkt! Eller tror du att den var muslimsk? Hinduistisk? Buddhistisk?

Hur går det förresten med det där om Mellanöstern? Har du hittat något där som ens är en hundradel av det likberg, den enorma exploatering, de folkmord västvärlden har sysslat med under de senaste 500 årens kolonialism och kapitalism? :lol:

MVH
jbig

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 21:40

Hej Kallekulan...

Nja, nu är du välan inte riktigt sanningsenlig i vad du skriver här, Kallekula:

"För den som inte vet vad det handlar så det några företag som var illa skötta....."

Illa skötta? Är inte det en underdrift trots allt, Kallekulan. För texten börjar ju så här:

"Den ekonomiska krisen i Argentina, som exploderade 2001, var en följd av en nyliberal modell som privatiserat och avreglerat det mesta. Medelklassen ruinerades när dess besparingar exproprierades av regeringen la Rua. Arbetslösheten sköt i höjden och fabriker stängdes. Idag är många av landets fabriker ekonomiskt sanerade och går på högvarv. Latinamerikareportern Dick Emanuelsson har besökt tre arbetarstyrda företag i Buenos Aires.
Den 3 juni 2002 inledde de 20 arbetarna på kexföretaget Grissanopolis en strejk efter att innestående löner inte hade betalats ut. Det blev förspelet till en av hundratals aktioner, där arbetarna i Argentina tog över sin arbetsplats för att försvara jobben...."

Du undviker en hel del av sanningen, var det kanske bara något du glömde, eller var det av annan anledning du försökte manipulera här? Inte tre företag - utan hundratals, Kallekulan.....det var en kris för kapitalismen av enorma mått....:wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 19 dec 2006 21:51

Jbig skrev:
Inte tre företag - utan hundratals, Kallekulan.....det var en kris för kapitalismen av enorma mått....:wink:

MVH
jbig

Okej trodde det bara handlade om tre företag. Ja men då har vi ju något annat att bita i. Men varför sa du inte det? Tre exempel gör ju ingen tårta.  Några hundra (beroende på hur de ser ut) kanske börjar närma sig en liten liten bit tårta. Och de övertogs alla ala klassikt kommunistiskt maner, mot de ägandes vilja? Det här kan ju bli spännande.
Eller handlar det om företag på konken där staten går in med kulor och låter de anställda driva de vidare? Pumpar in pengar i div projekt. Det har vi gjort i Sverige med minns varvskrisen på 70-talet. Det gick ju bra.

Men finns det privatäga företag i Argentina? Om, varför har inte de övertagits än?

Tusan vet ska kolla lite på nätet.

"Även om företagen har förbättrat sina ekonomiska resultat så är affärsklimatet svårhanterligt inom flera områden. Inhemska och utländska företag samt IMF har efterlyst tydligare spelregler och juridisk säkerhet i Argentina. Ett avgörande problem är den legala osäkerheten i landet med domstolar som i vissa fall anses vara styrda av politiska intressen. Den höga korruptionen och den i vissa fall besvärliga säkerhetssituationen i Argentina kan också försvåra för ett effektivt företagande. Den oreglerade utlandsskulden till de privata obligationsinnehavarna gör att Argentinas landrisk internationellt sett är mycket hög. De internationella kapitalmarknaderna är därför ovilliga till investeringar i landet. Utländskt kapital investeras visserligen i landet men de flesta bedömare menar att det fortfarande huvudsakligen rör sig om mycket riskvilligt sådant. Fastigheter och mark är ett område som många utländska investerare visar intresse för. Några svenska företag har genomfört investeringar i Argentina men i likhet med andra utländska företag är de försiktiga och vill inte ta stora risker. Utländska bolags oro för positiv särbehandling av argentinska företag är ett annat problem för affärsklimatet i Argentina. Argentina söker skydda sin inhemska industri även inom Mercosur vilket utgör ett problem för de företag som har valt Brasilien som inkörsport i Mercosurområdet."

Tja det lät ju sådär. Men då har saker och ting radikalt förändrats sedan 2005? Tusan vet det här kan ju faktikst bli kul att läsa om.

http://www.swedenabroad.com/pages/general____32361.asp

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 23:09

Hej Kallekula...

Trodde du det bara gällde tre företag? Tja, exemplen var ju från tre företag, men artikeln handlade ju om massor av företag och en nyliberal kolapps! Besynnerligt att du frågar mig om följande:

"Men varför sa du inte det?" Du hade ju tillgång till hela artikeln själv, läste du den bara selektivt kanske?  :lol:

Det ser ju onekligen ut som om det finns fler exempel på att ökad demokrati inom näringslivet skapar både gott, och utveckling - och ökad demokrati! Var det inte det du ansåg inte kunde lyckas? :wink:

Varför inte fler företag har tagits över? Tja, de kanske inte behövs, ägarna klarar väl av det hela! Men vad har det med ökad demokrati i företagen att göra då?

Det ser onekligen ut att ökad demokrati enbart är av godo för näringslivet, vilket ju jag hela tiden påstått. Nyliberalismen verkar inte riktigt fixa det, eller.....? :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Mithra

Inläggav Mithra » 19 dec 2006 23:13

Jbig skrev:Mithra har varit och sökt på Wikipedia!

Vad har jag sökt på Wikipedia då?

Jbig skrev:Och vad gäller väst så står jag därmed fast vid att Ryssland tillhör den kristna kulturkretsen till 100 procent, och den västliga civilisationen! Det duger gott åt mig!

Om du ser "kristen" och "Väst" som synonymer (vilket de inte är) så har du andra definitioner än de som är allmänt vedertagna.

Jbig skrev:Israel för ju en politik som syftar till att utrota palestinierna. Det ser man ju nästan dagligen när dessa nazionister mördar mestadels kvinnor och barn! Trakasserierna är ju legio från de nazionistiska miliserna gentemot den palestiska befolkningen!

Kan du då förklara varför Israel har drygt en miljon arabiska medborgare, och dessutom arabiska som officiellt språk vid sidan av hebreiska? Verkar ju lite märkligt om de försöker utrota dem...

Dessutom har ju Israel sedan länge försökt få fred med palestinierna, men det är ju lite svårt att förhandla med några som har ebs utplåning som krav.

Jbig skrev:Visst stal dessa nazionister mark av palestinierna, liksom de gör än i dag! Annars hade det väl inte funnits miljoner palestinska flyktingar? Eller?

Återigen, läs länken (vilket du uppenbarligen inte gjorde) och kolla även in denna flash (på svenska).

Jbig skrev:Konstig att du upplyser mig om att flytta just till Saudi-Arabien eller Iran? Sker det inte värre saker i det av USA ockuperade Irak?

I Irak är det ju barbarerna själva som dödar varandra.

Jbig skrev:Gillar du inte att man kritiserar väst?

Du kan kritisera Väst, men detta "hata oss själva" (typiskt för vänsterfascister) som man ser överallt börjar gå mig på nerverna. Jag vill att du funderar på varför människor i den muslimska världen gärna söker sig till Västvärlden snarare än tvärtom.

Jbig skrev:Du verkar förneka att Nazityskland var en del av den västliga kulturen? Skall man tolka det så?

Nazism är inte "typiskt västerländskt", nej. Återigen, i vilka länder säljer Mein Kampf bra? Till vilket område ville man utvidga endlösung under andra världskriget?

Jbig skrev:Hur går det förresten med det där om Mellanöstern? Har du hittat något där som ens är en hundradel av det likberg, den enorma exploatering, de folkmord västvärlden har sysslat med under de senaste 500 årens kolonialism och kapitalism? :lol:

Så sitter du och skrattar åt detta... :roll:

Nej, det är ingen som förnekar att västländerna bgått mycket grymheter. Men du tycks tydligen vilja förringa de grymheter som begåtts av "de andra". Dessutom kan du inte förneka att idag så är västländerna de mest civiliserade länderna. Det är hit folk från andra delar av världen vill flytta, inte tvärtom.

Rafael

Inläggav Rafael » 19 dec 2006 23:16

jbig du är ett riktigt fån  :lol:  :lol:  :lol:

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 19 dec 2006 23:52

Hej Mithra...

Du hänvisade ju till en text i Wikipedia! Då bör du väl varit inne och kollat den? Eller? :wink:

Jepp, jag ser väst som en kultur som i mycket grundar sig på den kristna traditionen! Det tycker väl KD också?  :lol:

De arabiska invånarna i Israel behandlas på ett sätt som påminner om apartheid. De har bl.a pass som visar att de är palestinier! Passlagar byggandes på etnisk/religiös härkomst således! Liknande pass fanns välan även i NazzeTyskland? Eller? :wink:

Skulle en miljon illa behandlade palestinier uppväga att sex miljoner palestinier är flyktingar eller ockuperade, menar du? Intressant logik!  :D

Varför skall palestinierna sluta fred innan stöldgodset är återlämnat? Naturligtvis skall det som har stulits först lämnas tillbaks! Sedan kan det bli fred!

USA, FN, England och Saddam H:s regim har sedan 1991 tagit livet av närmare 3 miljoner irakier. Vilka var barbarer menade du?

Så jbig är en "vänsterfascist" menar du? Bara för att jag stör dina vibbar och kommer med obekväma inlagor? Låg tolerans eller?

Nazismen är ju västerländsk, eller har du några källor som motbevisar det? Varför inte taga fram dem då?

Inte föringar jag grymheter som icke-västerlänningar har gjort - däremot vägrar du erkänna att det just är västerlandet som varit den största marodören mänskilheten känner till! Bevisen är ju hur många som helst!

Klart det är hit folk vill flyta - efter 500 år av exploatering och stöldturnéer och annat så finns ju resultatet här i väst, var annars? :lol:

Rafael visade att han minnsan också kan texta.....:D

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 19 dec 2006 23:56

Mithra skrev:Om du ser "kristen" och "Väst" som synonymer (vilket de inte är) så har du andra definitioner än de som är allmänt vedertagna.

Finns väl inget "allmänt vedertaget" i det här fallet, det handlar ju om ett slags gemensamt kulturellt gods - på så sätt kan vi idag hävda att Japanerna börjar inlemma en del "västvärld" i sin egen kultur (ja, de börjar rent av vara väst).

Mithra skrev:Kan du då förklara varför Israel har drygt en miljon arabiska medborgare, och dessutom arabiska som officiellt språk vid sidan av hebreiska? Verkar ju lite märkligt om de försöker utrota dem...

Dessutom har ju Israel sedan länge försökt få fred med palestinierna, men det är ju lite svårt att förhandla med några som har ebs utplåning som krav.

Du tycker inte det är dumt att ge sig in i en sån här diskussion? Mitt råd är att du kollar upp lite siffror och sen drar dig undan lite diskret så är det nog glömt ganska snabbt. Vad gäller förhandlingen sen, kolla upp det också. Förresten visade uppdrag granskning en liten dokumentär om Palestina och demokratin i förra veckan, ligger nog på svt's hemsida!

På tal om dina länkar :lol: , kan du inte hitta något med lite nedtonad propaganda?

Mithra skrev:Jag vill att du funderar på varför människor i den muslimska världen gärna söker sig till Västvärlden snarare än tvärtom.

...och väst har ingen närvaro i mellanöstern menar du?

Mithra skrev:Nazism är inte "typiskt västerländskt", nej. Återigen, i vilka länder säljer Mein Kampf bra? Till vilket område ville man utvidga endlösung under andra världskriget?

Rent kulturellt så var Nazismen snarast epitomin av det västerländska vid tillfället när det begav sig.

Mithra skrev:Nej, det är ingen som förnekar att västländerna bgått mycket grymheter. Men du tycks tydligen vilja förringa de grymheter som begåtts av "de andra". Dessutom kan du inte förneka att idag så är västländerna de mest civiliserade länderna. Det är hit folk från andra delar av världen vill flytta, inte tvärtom.

Det beror på vad du lägger in i termen "civiliserad", är det nåt kvasiprotestantiskt borgarideal du åsyftar? Att folk söker sig hit är väl ganska självklart när väst är och ställer till med krig och svält  i deras hemländer.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 20 dec 2006 00:04

Trycket ökar...

Påstående två - att det var kristna amerikaner härstammandes från Europa som släppte två atombomber över civila i två städer, är ett faktum som inte behöver kommenteras. Inga andra samhällssystem har sänkt sig till denna nivå. Och det var liberaler som gav ordern om att mörda oskyldiga människor i de städer som angrepps av detta, historiens största, enskilda brott mot mänskligheten.

Avskyvärt var ordet, och liberaler var de som gav ordern...

MVH
jbig

Stefan

Inläggav Stefan » 20 dec 2006 01:13

"Nazisionism"? Du är en idiot som borde slängas ut härifrån.

Lustigt att såna som näckrosblad får hela forumet på sig för betydligt mindre stötande saker än det här men den här nollan får stå nästan oemotsagd. Är det olika regler för vänster och höger?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 20 dec 2006 01:41

Stefan,

att idioter står oemotsagda betyder inte att folk håller med dem. Dessutom är det väl bara such och Kallekula (och några till - kanske jag själv ibland) som fortsätter att mata de nya trollen som kommer med jämna mellanrum. Jag gissar på att han är borta inom nån vecka.
Dock är det synd att man får sina fördomar om vänsterträsket befästa när man läser den här hönshjärnans onyanserade kritik och självgoda, högtravande attityd (":lol:"). Jag är säker på att det finns vettiga människor på såväl höger- som vänstersidan, även om idioterna skriker högst och tar mest plats. Iallafall hoppas jag det.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Rafael

Inläggav Rafael » 20 dec 2006 03:03

Jag är säker på att det finns vettiga människor på såväl höger- som vänstersidan, även om idioterna skriker högst och tar mest plats. Iallafall hoppas jag det.

och tur är väl det, för vad skulle vi annars skratta åt innan vi lärt oss skratta åt oss själva?

Återgå till "Politik och samhälle"