meningen med kärlek

Moderator: Moderatorgruppen

nicole
Kontakt:

meningen med kärlek

Inläggav nicole » 14 dec 2006 18:49

jag ska skriva ett arbete i filosofin om meningen med kärlek.
är det någon som har ett förslag på vad jag kan skriva som vet lite om vad bl.a Decartes eller Locke eller någon annan filosof hade för tankar om kärlek?
/Nicole
Nicole Mellberg

Harold
Kontakt:

Re: meningen med kärlek

Inläggav Harold » 18 dec 2006 10:28

nicole skrev:jag ska skriva ett arbete i filosofin om meningen med kärlek.
är det någon som har ett förslag på vad jag kan skriva som vet lite om vad bl.a Decartes eller Locke eller någon annan filosof hade för tankar om kärlek?
/Nicole

Hej!

Jag skulle rekommendera att du läser artikeln om kärlek i New Advent: http://www.newadvent.org/cathen/09397a.htm. Den har visserligen en kristet teologiskt perspektiv, och jag vet inte om detta intresserar dig, men jag tycker i alla fall att det är en bra utgångspunkt för att tänka vidare på kärleken, i synnerhet som kärleksbegreppet har sina rötter i kristendomen.

Om du är intresserad av ett teologiskt perspektiv, kan jag också rekommendera påvens senaste encyklica: Deus caritas est. (Finns på olika språk på nätet).

Lycka till med ditt arbete!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 18 dec 2006 13:58

Länken funkar inte, sen får du nog förklara varför kärleksbegreppet bottnar i kristendomen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 18 dec 2006 14:20

J R Auk skrev:Länken funkar inte, sen får du nog förklara varför kärleksbegreppet bottnar i kristendomen.

Ta en närmade tit på länken, den hade en pungt förmycket på sluter.

http://www.newadvent.org/cathen/09397a.htm
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Alberth

Inläggav Alberth » 18 dec 2006 14:53

Hej,
Jag tycker att du skall läsa Platons "gästabudet". Där håller Sokrates, och en del andra, ett lovtal till kärleken. Såvitt jag vet har varken Descartes eller Locke skrivit något explicit om kärleken.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 18 dec 2006 15:45

I "filosofins tröst" av [insert känd författare vars namn carpe har glömt] så finns det ett kapitell om Schopenhauer och kärlek. Jag är inte riktigt säker på hur en enstöring och halvmisantrop som schopenhauer, som dessutom kallats kvinnohatare, kan användas som referens när det gäller kärlek... Men Schopenhauer är intressant, och boken har fått schysst kritik även om jag personligen inte orkat läsa den. Så mitt förslag är att du kollar upp den på biblioteket.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 dec 2006 15:51

/Nicole
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Love

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 18 dec 2006 15:58

Om man skall filosofera över kärleken bör man nog hålla sig borta från kristendomen. Den kärlek som där propageras för, agape, är en abstrakt och blodlös form av människo- och gudskärlek,
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
eken
Kontakt:

Inläggav eken » 18 dec 2006 17:09

/Nicole

I en filosofisk kontext kan det vara nog så viktigt att veta vad du menar med "mening" i så fall. Är det helt självklart att kärleken har någon mening? Skapar vi denna mening själva och är alltså kärlekens mening endast ett val utifrån våra egna handlingar (oavsett de nu är fria eller determinerade)? Är meningen med kärlek något helt objektivt som kan förstås av varje tänkande människa? Eller är meningen med kärlek objektiv men inte kan förstås av oss (därför att vi inte kan nå objektiv kunskap om känsloliv t ex)?

Kan annars rekommendera Alberoni om kärlek. Men just kärlek i förhållande till meningsbegreppet gör din fråga särskilt intressant, och det finns nog goda skäl att utreda närmare vad som i så fall menas med mening.

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 18 dec 2006 18:10

Mening med kärlek = kärlekens funktion?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
eken
Kontakt:

Inläggav eken » 19 dec 2006 14:15

Om kärlekens mening är samma sak som dess funktion, så uppkommer ju genast frågan vad i så fall funktionen består i. Någon kanske skulle säga att funktionen av kärlek är att reproducera. Någon annan menar att det är att bringa lycka (vad det nu är?). En tredje menar att kärleken är alltings grund, varutan vi människor inte kan ha någon moral överhuvudtaget (omsorgsetiker t ex). Så någon total enighet kan vi knappast uppnå om vad kärlekens funktion är.

Kan vi mäta en "mening" i termer av objektets funktion när ett begrepps funktion kan vara så olika för olika människor? Och på vilket plan ska vi beskriva denna mening?

Ta en atombomb t ex. Hur beskrivs dess mening? Är meningen att "ha ett kraftfullt hot i händelse av attack", är meningen/funktionen att "vinna krig" eller är meningen "förgöra människor"?

Och, minst lika viktigt för förståelsen av meningens betydelse i samhället, vad implicerar dessa meningar (om något)? (För övrigt vet jag inte med säkerhet hur man skulle kunna finna metoder för att kunna avgöra en menings betydelse i ett samhälle)

Mvh
Anders
Amor et scientia

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 19 dec 2006 22:43

/Nicole

Den enda som jag kommer på i farten måste var Rousseau.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 19 dec 2006 22:44

[quote="Carpe Nihil"]I "filosofins tröst" av [insert känd författare vars namn carpe har glömt]

Boethius?

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 21 dec 2006 23:36

Vem vet. Det spelar mindre roll ^^

J R Auk

Inläggav J R Auk » 22 dec 2006 00:07

Om filosofins tröst, Boethius. Skriven när han fängslades.

Om någon var intresserad :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Filosofi"