Jag tycker det är ändå rätt konstigt att Sverige inte gick med i EMU fast Finland gjorde det. Sverige som har så många invandrare, Finland är ju riktigt främlingsfientligt jämfört med Sverige.
Den stora skillnaden beror väl på att de svenska politikerna plötsligt inte ville göra sitt arbete, låt folket göra det i stället.
I Finland hade vi Statsminister Lipponen som var rädd för att bli ute, nästan manisk att gå med i vad som helst. Dock så visar undersökningar att Finländarna är nöjda med euron.
Jag tyckte det var riktigt skrämmande att se på tv då de intervjuat personer.
Nåt liknande som dethär:
-Tänker du rösta för eller emot att Sverige går med i EMU?
-Emot
-Varför?
-Hmm, man är ju van med den svenska kronan
Det visar ju risken med folkval i sånhär fråga. Att rösta med tanken i huvudet att det är svårt att multiplicera.
EMU - Ja eller nej.
Moderator: Moderatorgruppen
Hjalmar skrev:-Tänker du rösta för eller emot att Sverige går med i EMU?
-Emot
-Varför?
-Hmm, man är ju van med den svenska kronan
Det visar ju risken med folkval i sånhär fråga. Att rösta med tanken i huvudet att det är svårt att multiplicera.
Risk med folkval?
Förklara gärna hur det kan vara en risk med ett folkval.
Att folk inte tar reda på tillräckligt med information för att göra ett "klokt" beslut. I fallet som jag såg på tv så hade ju personen ett riktigt dåligt argument varför personen skulle rösta nej. Kanske var nej-beslutet det bästa valet, men att inte komma på en bättre orsak än att man är van med kronan är svagt.
Alltså så är risken med folkval att människorna inte tar sig tiden att lära sig för- och nackdelarna med båda sidor.
Alltså så är risken med folkval att människorna inte tar sig tiden att lära sig för- och nackdelarna med båda sidor.
-
MrTambourineMan
Återgå till "Politik och samhälle"