Rätt att hata andra människor?

Moderator: Moderatorgruppen

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 08 dec 2006 00:49

Katana
Hmm jag skulle nog iaf klassa hat och ilska som två helt olika saker.
Ilska känns mer spontant, och kan användas på de situationer du har. Medans det känns som om hat är någonting som varar över tiden.

Det är naturligtvis inget måste att ha smärtsamma insikter men för
att kunna bli hel när man väl fått dom så är nog acceptans av det den
enda vägen för att inte fastna i ilska eller rikta det omedvetet mot annat
som inte har med den egentliga orsaken att göra.

Om det inte är nödvändigt att hat finns där. Då kan det ju lika gärna vara så att hatet är något kulturellt eller något liknande.? Som endast finns där för att sublimera någon annan känsla eller liknande.
Då är väl knappast hatet en realitet. Utan mer en kulturell illusion?

Hat/ilska är att distansera sig från dem känslor som rör ens person.

Fast jag vet inte om jag håller med dig här. Jag har svårt att se att ilska nödvändigtvis handlar om att man försöker distansera sig från sina känslor. Det kan ju helt enkelt var så att man anser att någon är idiot, utan att dom egentligen har gjort mig något? Tex om jag har en kompis som blir misshandlad, då känner jag kanske ilska mot den personen som gjorde det. Varför skulle detta vara ett sätt att distansera mig från mina känslor?

Och utan hot finns det väl inte heller anledning till kamp ?

Hmm.... Jag har ju tränat en del kampsport. Så rent instinktivt säger jag att det väl kan finnas anledning till kamp, även utan hot. =)

Katana

Inläggav Katana » 08 dec 2006 08:28

Philosopher King

Ilska är en drivkraft och oftast kräver det ngn. eller ngt. att rikta den mot.
Sedan mot vem och varför den riktas kan variera.

andrebjorka

Inläggav andrebjorka » 08 dec 2006 09:54

Hur kan du säga att alla är lika värda när du ser ned på Rasisters och Nazisters rätt att tycka så som de vill? Alla former av kränkningar mot andras yttrandefrihet är väll kränkningar utav gruppen i sig. Och kränker man en grupp så behandlar men den inte som att den är likvärd.
Forskning är inte som mest spännande när någon skriker "Eureka jag har hittat det" utan när någon säger "hm det var konstigt".

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 08 dec 2006 12:07

Rasister och nazister har utdefinierat sig själva i människorättsammanhang, därför att de tar avstånd från likavärdesprincipen. Om inte de anser att människor skall behandlas lika, varför skall vi då bevilja dem den ynnesten?
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Diktatur

Inläggav Diktatur » 27 dec 2006 14:35

Varför ska alla människor ha samma värde? Människor har idag inte samma värde, har aldrig haft och kommer aldrig att ha.

Sedan, rätt att hata? Alla människor borde ha rätt att hata på vilka grunder som helst, däremot inte kränka eller förnedra.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 27 dec 2006 15:02

raderat
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 27 dec 2006 16:38

Grottis skrev:Om inte de [rasister och nazister] anser att människor skall behandlas lika, varför skall vi då bevilja dem den ynnesten?

Därför att det är vi som anser att människor skall behandlas lika. Det är vi som anser att alla människor är lika värda oberoende av hudfärg, sexualitet, politisk läggning eller kön, och följaktligen är det vi som får brottas med de problem som uppstår när vi konfronteras med nazister och rasister som har värderingar som går stick i stäv med våra egna.
För nazisterna skapar det väl inga problem? Att "inte bli beviljade den ynnesten" ligger ju faktiskt helt i linje med deras åsikter.

Ett problem för den västerländska demokratin - skall man tolerera intoleranta?

Varför ska alla människor ha samma värde? Människor har idag inte samma värde, har aldrig haft och kommer aldrig att ha.

Nyckelordet tror jag är bör. Människor bör ha samma värde, oavsett om de idag har det, aldrig tidigare har haft och kanske aldrig kommer att få. Det är två skilda frågor, den ena preskriptiv (bör) och den andra deskriptiv (är).

Vad människovärde egentligen är, förutom ett av FNs något luddiga postulat, vet jag inte riktigt, men det är heller inte relevant för poängen.

Men jag är mer intresserad av varför man ens kommer på tanken att rättfärdiga sitt hat (eller någon av sina andra känslor)? Fast det kanske är mer psykologi eller sociologi, eller nån annan jävla pseudo-logi.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 27 dec 2006 17:26

archaxe skrev:Ett problem för den västerländska demokratin - skall man tolerera intoleranta?

K. Popper tyckte inte det, för han menade att om de intoleranta vinner, så är allt förlorat.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 27 dec 2006 18:08

Tja, fast jag kan inte se att Poppers åsikter påverkar demokratins dilemma vidare mycket. Det är fortfarande ett problem som demokrater får brottas med, om vi vill behålla samma radikala syn på yttrandefrihet - skall även de som motverkar själva systemet som möjliggör deras protest få protestera?
Men intersystematisk självreferens är som bekant problematisk.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Återgå till "Filosofi"