Kvantdator?

Moderator: Moderatorgruppen

A

Kvantdator?

Inläggav A » 23 aug 2004 18:33

Hejsan, jag är ny här och jag kommer in endast för att fråga er om detta med kvantdatorn och dess möjligheter, för antagligen så är någon av er insatt i kvantfysiken. Jag brukar vara in då och då och tycker verkligen om era diskussioner, endel är dock för djupa för en lekmann som jag. Just därför tycker jag att ni nu drar ner lite på fackspråket eller förklarar vad som menas :wink:

Detta med kvantdatorn:

http://www.ev.se/index.1622.html

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=1

Det finns säkert bättre länkar men jag är inte ute efter matematisk granskning utan endast leka med tankarna runt detta och möjligheterna.
Så, vad är möjligheterna förutom snabbare beräkningar?
Oändlighet i spel? Förbättrad AI?

Hoppas någon har något att komma med, skulle vara kul.

med kärlek!,
Anton

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 24 aug 2004 12:49

Kvantdatorer är inte mitt område, men jag tror inte att man skall hoppas allt för mycket på några revolutionerande konsekvenser av tekniken. Visserligen har man kunnat visa att vissa typer av beräkningar kan göras betydligt snabbare på en kvantdator, men kvantdatorn är inte någon magisk nyckel till obegränsad beräkningskapacitet. Bättre AI handlar nog mer om bättre programvara, tror jag.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 24 aug 2004 13:42

En fördel, som vi till och med kan kvantifiera i klassiska mått, är att kvantdatorns kretsar fysiskt sett kommer ta mindre utrymme i rymden för samma prestanda.

A

Inläggav A » 24 aug 2004 20:38

Mycket mindre, men det är inte det som är det intressantaste. Instinkten talar om för mig att det kommer revolutionera totalt. Bara en tanke: går det då på något sätt att kombinera talen pi, phi och med dem skapa en slags digital evighet?

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 25 aug 2004 00:23

Hur menar du?

A

Inläggav A » 25 aug 2004 22:11

Det är det jag inte vet. Men det jag tänker på är på något sätt möjligt. Talet pi är evigt, talet phi är också evigt -finns det mer eviga tal?. Att kombinera dessa tal med tex kvantdatorns möjligheter och skapa en digital värld där den världen då "under tiden", eller under observationen av den, skapar sig självt? Att man bara anger riktlinjerna, liknande färger, former och med hjälp av talet phi -på-något-sätt?- får de rätta proportionerna eftersom talet phi är ju just ett "från verkligheten kopierat" proportions tal.

haha, jag bara slingrar. Ta det med salt.
Hoppas någon vill nappa? :lol:

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 25 aug 2004 22:27

Talet 1,2132131414234124615151167 är precis lika evigt som talen Fi och Pi. Bara mycket sällsyntare.

Användarvisningsbild
Jansson
Kontakt:

Inläggav Jansson » 26 aug 2004 08:16

Man kan ju redan skapa oändliga och slumpade världar.
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

A

Inläggav A » 26 aug 2004 12:08

Visst men ditt tal går ju inte efter någon regel förutom ett vansinnes-knapprande på tangenterna som iofs kan vara en regel?

Jansson, berätta mera. Det är iaf roligare med världar som har ett mönster i sig, annars är det väl bara bortkastad slump?

Användarvisningsbild
Jansson
Kontakt:

Inläggav Jansson » 26 aug 2004 14:18

Det går ju alltid sätta upp diverse regler som kan utforma matrixen. Nu är jag ingen erfaren spelprogrammerare så jag ska väll inte gå in i detalj hur hela logiken fungerar.
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 26 aug 2004 15:56

Jag har en känsla av att A är religiös, men inte kristen, buddhist eller någon annan klassisk religion. A:s religion är den moderna digitala datorteknologin med "mystisk" matematik med 'eviga' tal höljda i något mystiskt dunkel som bara fackmän förstår sig på. Datorn, eller programmeraren, är gjord till gud och genesis har ersatts av diskussioner kring nya eleganta, hypotetiska strukturerade VR världar. Liksom all religion, är denna digitala religion, för lekmannen "mystisk" och snudd på obegripbar, förutom för "prästerna" eller fackmännen.

Edit: Behöver jag tillägga att kvantdatorn är messias?

A

Inläggav A » 26 aug 2004 18:02

MrTambourine :lol:
Här sprutade det fördomar eller ska man kalla det känslor?

Jag har inte sett någonting om någon mystisk dunkel matematik som skulle kunna tänkas göra något liknande, borde jag ha gjort det? Är det okända skrämmande? Om det är så, så kan vara ärlig och säga det istället för att panikartat trycka in mig i något slags trygghetsfack.
Du får gärna säga vad namnet på denna religion är eller var du har fått informationen ifrån. Jag är intresserad.

Kanske då phi, fi, har någon slags religös? innebörd: http://www.goldennumber.net
Tror jag lägger ner... vet inte ens vad jag startade med?

Larsson, ja jo.. men.. ne, jag är inte heller någon programmerare så jag har inte heller någon aning. Tänkte mest om det var någon som kunde lära mig eller tipsa mig om liknande tankegångar.

Lev livet,
Anton

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 aug 2004 19:25

Väldigt lite av livet går att uttrycka i matematiska termer. Iallafall om vi ska få det utfall som verkligheten ger.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 26 aug 2004 20:31

A: Om vi dissekerar dina uttalanden en efter en, häpnas vi av följande:
A skrev:Mycket mindre, men det är inte det som är det intressantaste. Instinkten talar om för mig att det [kvantdatorn] kommer revolutionera totalt.
Detta citat avseer kvantdatorn som den kommande messias som kommer "revolutionera totalt".

Bara en tanke: går det då på något sätt att kombinera talen pi, phi och med dem skapa en slags digital evighet?
Den digitala evigheten som det snackas om här är den digitala motsvarigheten till den i kristendomens själens odödlighet och livet efter detta.

Talet pi är evigt, talet phi är också evigt -finns det mer eviga tal?. Att kombinera dessa tal med tex kvantdatorns möjligheter och skapa en digital värld där den världen då "under tiden", eller under observationen av den, skapar sig självt? Att man bara anger riktlinjerna, liknande färger, former och med hjälp av talet phi -på-något-sätt?- får de rätta proportionerna eftersom talet phi är ju just ett "från verkligheten kopierat" proportions tal.
Här framläggs den teologiska grunden för religionen. De matematiska apostlarna - de "eviga talen" - fi och pi, och kanske några till? - kommer med messias möjlighet att skapa en ny digital värld (jfr: ragnarök) som programmerarna får bestämma (genesis). Enligt teologin kommer dock denna nya digitala värld att ha utseendemässigt kopierats från den materiella världen, efter som talet pi är et "från verkligheten kopierat proportionstal".

haha, jag bara slingrar. Ta det med salt.
Här erkänner A att den teologiska diskussionen är lite svårfattbar.

Om detta inte är uttalanden från en mystiker, då är ingenting det.

A

Inläggav A » 26 aug 2004 20:33

Pyttelite. Det är form+färg jag är ute efter och jag tror starkt att det ska kunna gå att simulera. Om varje liten pixel motsvarar, inte exakt varje atom, men kanske dataskärmens pixlar och är i en ständig uträkning med hjälp av dessa evighetstal och på något sätt har anknytning till varandra så borde ju det ständigt under tiden formas.

Ett exempel: om man har ett rum, hela rummet är fyllt med rök, varje "rökmolekyl" motsvarar en arbetande pixel, senare stoppar man en fläkt i rummet, eller suger ut röken. Fläkten ska kunna placeras var som helst i rummet, dvs inte vara en animering som spelas upp från olika vinklar eller från olika perspektiv. Hur ska då röken kunna samarbeta för att simulera verklighetens rök? Den måste kunna dra bort en viss summa siffror från varandra för att kunna skapa en rörelse. Sen hur programvaran "rök" fungerar är väl en annan sak, men tror man kan lära sig mycket av hur vattnet fungerar, rent kaotiskt. Det som verkar vara problemet är att det är för pågående för att kunna räkna ut. Det går aldrig att räkna ut, det är hela tiden en pågående uträkning.

Eller, om varje arbetande pixel egentligen inte är en pixel för sig utan hela talet är utspritt över alla pixlar och delar upp sig självt med en hastighet som är ofantlig och med det sättet skapa en synkronicerad rörelse så att det ger en effekt av "slump".

Eller, om det bara är en pixel, en uträkning. Men pixeln är överallt i rummet, på _ofantligt_ snabb beräkningstid och simulerar då en rörelse.

Värme,
Anton

Återgå till "Filosofi"