Avantgardet skrev:Kopplingen Hegel-konservatism är allt annat än klar, du får gärna förklara.
Det enda jag försöker säga att det går att försvara delar av konservatism (om man reformerar den, HAHA!). Det jag försöker säga är att höger hegelianerna tolkar in Gud i Hegel, dock är jag inte insatt i vad högerhegelianer skriver, dock är jag insatt för vad tidigare religiösa tänkare försökt förmedla och hur detta kan tolkas in i Hegels filosofi. Jag kan alltså inte kommenterar högerhegelianeras ståndpunkter (eftersom jag inte känner tilldom), men jag ser deras ingångspunkter och det var det jag syftade på. Men för att se dessa ingångspunkter, så måste man ha satt sig in i religionsfilosofi/religion/etc. Det handlar om ett förhållingsätt till ett "större sammanhang" en kontakt med tillvaron. Du själv har ju "träffat Gud", så jag förstår inte varför det för dig vore vara svårt att förstå deras ingångspunkter. Hänger du med på vad jag försöker säga?
Sen har jag min egna tolkning, och detta är som sagt min, "processteologi" som du kallade den. Och jag tycker alltså att detta ligger närmare till hands, och att Kristendomen inte på något sätt har något företräde till detta.
På vilket sätt kan Heidegger tänkas förespråka totalitära stater? Hur sker den kopplingen?
Jag säger inte att han kan tänkas försvara totalitära sater, men jag tänker på hans kopplingar till Nazismen och hans "naturromantik". Det är svårt att förklara vad denna naturromantik egentligen innebär, men det handlar om att "gå tillbaka till enkelheten ursprungen". Det handlar om den psykologiska/andliga resan, kanske en enkel ingångpunkt är Campbells "The heroes journey".
Japan och Tyskland har i vissa bemärkelser stora likheter. Anledningen att Zen buddhism blev stor i japan är att den lämpande sig för samurajer. Den går nämligen ut på att "dra mattan under fötterna" på folk och när man lärt sig att hantera den osäkerhet/stressreaktion som är förmedlad med konstanta osäkerheten så börjar en orubblig tillit att växa fram, vilket innebär att man accepterar att man kan dö i nästa och detta ögonblick. Detta gör en till en väldigt bra krigare eftersom då man tvekar i striden och förlorar det psykologiska övertaget så är striden förlorad. Man brukar säga att strid är till 30 procent ken (svärd= fysiska egenskaper) och 70 procent zen (filosofion/de psykologiska egenskaperna). I Zen "tror man" som sagt inte på något utan vilar i tillvarons osäkerhet och flyktighet. Och denna filosofi ligger sedan till grund för kamikazeattityden.
Vidare var Heidegger en översättare av österländsk filosofi, t.ex. "Tao te ching". Vidare har Heidegger själv sagt att det han försökt förmedla ligger nära Zen, men jag vet inte när han yttrade detta, om han var inläst på österländsk litteratur innan det, eller om det var efter det han började läsa in sig. Heidegger är i mitt tycke lika mycket teolog (kristen mystik, österländsk filosofi) som filosof.
Det jag över lag pratar om är hur tysk idealism och japansk idealism ligger varandra nära. Och även i Zen så är det sista man gör att "återvända till marknaden med öppna armar", det är en "back to nature" inställning även här, och jag tror att delar av detta kan förklara Heidegger förshållningsätt till Nazismen.
Men du kanske har andra synsätt på Heidegger och hans kopplingar till Nazismen?
Alltså anledningen att jag kom in på detta var ju för att jag upplevde att du anklagade Hegels dialektik för "att kunna rättfärga allting". Jag ville alltså knuta samman detta med samurajernas och kamikazepiloternas inställning att kunna rättfärdiga allting.
Men du, jag har ett ännu bättre förslag kom jag på! Se filmen Hero! Har du sett den?
http://www.imdb.com/title/tt0299977/Angående det jag tidigare yttrat ang Idealsim och Staten, är ett ämne vi får ta i en annan tråd.
Vart får du din information ifrån?
Olika källor. Wikipedia, andra internetsidor, Böcker om filosofer, Lexikon/Uppslagsverk (Routledge och forums), Föreläsningar om filosofi (södertörn), Egna studier,
Ljudband om filosofi
Är det något speciellt du tänkte på?