"Falska undersökningar"

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

oorleck

"Falska undersökningar"

Inläggav oorleck » 10 jan 2007 18:57

Man ser ju ofta på sensationsbladen undersökningar som kan minst beskrivas tvivelaktiga, där man använt statistik på ett ogenomtänkt sätt.

så...

Tänkte dra till med en rätt populär "forumlek" här på FF.  Egentligen kallad "Sloppy conclusions", men kallar den här, fantasifullt, för just falska undersökningar.

Den går enkelt ut på att man ska förklara, genom ett logiskt resonemang, hur en påhittad undersökning har gått som den gjort!
Den som svarar rätt får hitta på en egen falsk undersökning!

Jag börjar:

Kaffe, bakteriedödare?

Efter en kontrollering av tiotusen slumpmässigt utvalda SVENSKA individer visar det sig att kaffe har en oväntad positiv hälsoaspekt. De ivrigaste kaffedrickarna, som får i sig mer än 5 koppar dagligen, har förvånande nog, en 20% mindre infektionsrisk än de som inte dricker drycken överhuvudtaget. Just nu undersöker forskarna även andra positiva effekter och det verkar som om smuts och bakteriemängd på fingrar och naglar minskar.

Well, hur gick den till?

lkl

Inläggav lkl » 10 jan 2007 19:47

Jag besöker porrsidor och har installerat antivirusprogram. Jag upptäcker då och då registerposter som innehåller orden "fuck" "sex"  o s v, alltså blir min dator besmittad av de porrsidor jag besöker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 jan 2007 21:30

Fem barn världen över har dött genom hängningslekar sedan Saddam hängdes. Alltså finns det ett samband eftersom de sett detta på tv. Alltså, media bidrar till att barn dör. Media är av ondo.

A
Algotezza aka Algotezza

oorleck

Inläggav oorleck » 11 jan 2007 16:41

humm... læser ni med armbågen eller? :)

Tråden gick ju ut på att ni skulle førklara hur min falska undersøkning gick till.. alltså hur hænger statistiken ihop?

.. och den som ger rætt førklaring, får i sin tur hitta på en egen falsk undersøkning, som då andra førstås ska førsøka førklara

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 jan 2007 18:43

oorleck skrev:humm... læser ni med armbågen eller? :)

Tråden gick ju ut på att ni skulle førklara hur min falska undersøkning gick till.. alltså hur hænger statistiken ihop?

.. och den som ger rætt førklaring, får i sin tur hitta på en egen falsk undersøkning, som då andra førstås ska førsøka førklara

Handlar det om hur vi anser att undersökningen gick till eller på vilket sätt man kom fram till felaktiga slutsatser?

Från armbågen

A
Algotezza aka Algotezza

oorleck

Inläggav oorleck » 11 jan 2007 22:26

Algotezza skrev:
oorleck skrev:humm... læser ni med armbågen eller? :)

Handlar det om hur vi anser att undersökningen gick till eller på vilket sätt man kom fram till felaktiga slutsatser?

Från armbågen

A

Ni ska gissa vad som ligger bakom resultatet av undersökningen... statistiken "stämmer" men slutledningen är fel och ni ska resonera HUR statistiken hänger ihop!

den hänger ihop alltså

kanske var otydlig, ovan med att Skriva i forum.

lkl

Inläggav lkl » 11 jan 2007 23:01

Ursäkta mig, men "det som ligger bakom" fenomenet ifråga måste väl även det vara en hypotes. Låt oss anta att kaffedrickandet har en laxerande effekt för alla och låt oss vidare anta att denna tarmrengöring på något sätt skulle bidra till lägre bakteriflora i tarmarna, då kunde man kanske på något sätt hävda att infektionsrisken åtminstone i tarmarna vore lägre.

Men till detta tillkommer en rad faktorer man måste ta hänsyn till; exempelvis dieten; en person kanske håller strikt köttdiet medan en annan är vegetarian; andra brukar kanske stora mängder alkohol dagligen etc etc.

Man kunde kanske våga påstå att en sådan hypotes vore, om icke en falsk slutledning, så en falsk generalisering.

Jag antar med andra ord att denna hypotes är falsk, eller?

oorleck

Inläggav oorleck » 11 jan 2007 23:25

lkl skrev:Ursäkta mig, men "det som ligger bakom" fenomenet ifråga måste väl även det vara en hypotes. Låt oss anta att kaffedrickandet har en laxerande effekt för alla och låt oss vidare anta att denna tarmrengöring på något sätt skulle bidra till lägre bakteriflora i tarmarna, då kunde man kanske på något sätt hävda att infektionsrisken åtminstone i tarmarna vore lägre.

Men till detta tillkommer en rad faktorer man måste ta hänsyn till; exempelvis dieten; en person kanske håller strikt köttdiet medan en annan är vegetarian; andra brukar kanske stora mängder alkohol dagligen etc etc.

Man kunde kanske våga påstå att en sådan hypotes vore, om icke en falsk slutledning, så en falsk generalisering.

Jag antar med andra ord att denna hypotes är falsk, eller?

Ja, den hypotesen är inte den jag tänkt mig... för långsökt

lkl

Inläggav lkl » 11 jan 2007 23:44

Vad sägs om det här då? Dom som dricker mer än 5 koppar kaffe om dagen tillfredställer ofta sitt externa vätskebehov genom kokat vatten och kokad mat, därför minskar även risken för infektioner.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 12 jan 2007 10:44

De ivrigaste kaffedrickarna finner man i de nordiska länderna så det är stor sannolikhet att man är från Norden eller Nederländerna om man tillhör gruppen "får i sig mer än 5 koppar kaffe dagligen". Och dessa länder har händelsevis hög hygienstandard.

Slutsatsen är alltså felaktig då man förväxlat kausalitet med korrelation. :-)

Rätt?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 jan 2007 12:21

Fication skrev:De ivrigaste kaffedrickarna finner man i de nordiska länderna så det är stor sannolikhet att man är från Norden eller Nederländerna om man tillhör gruppen "får i sig mer än 5 koppar kaffe dagligen". Och dessa länder har händelsevis hög hygienstandard.

Rätt?

Detta verkar trovärdigt. Jag håller på den här förklaringen!

A
Algotezza aka Algotezza

oorleck

Inläggav oorleck » 12 jan 2007 13:24

Fication skrev:De ivrigaste kaffedrickarna finner man i de nordiska länderna så det är stor sannolikhet att man är från Norden eller Nederländerna om man tillhör gruppen "får i sig mer än 5 koppar kaffe dagligen". Och dessa länder har händelsevis hög hygienstandard.

Rätt?

Nu börjar det likna nåt!

... men tyvärr ;)
skrev det inte ser jag nu.. men tanken var att det är en nationell undersökning!

Tyvärr för dig också ikl.

Tips:
Enligt undersökningen så är det inte Bara infektionsrisken som sänks.

Wintran

Inläggav Wintran » 16 jan 2007 02:10

De som dricker fem koppar kaffe dagligen är kanske oftare affärs-/kontorsmän än grovarbetare, varpå de inte utsätts för lika mycket bakterier som de andra och därför drabbas av färre infektioner av den anledning snarare än att dricker mer kaffe.

Man bortser från det faktum att olika grupper av människor kan tänkas dricka olika mängder kaffe och att resultatet därför blir missvisande.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 16 jan 2007 21:38

Man måste fatta allt är du själv. Behovet behöver bara sig själv. Sk. "kostråd" vilseleder den enhetliga balans med tiden som finns där i mitten. Jag varken åt eller DRACK (minimalt) på 5-6 dagar för två veckor sen.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

oorleck

Inläggav oorleck » 16 jan 2007 22:49

Wintran skrev:De som dricker fem koppar kaffe dagligen är kanske oftare affärs-/kontorsmän än grovarbetare, varpå de inte utsätts för lika mycket bakterier som de andra och därför drabbas av färre infektioner av den anledning snarare än att dricker mer kaffe.

Man bortser från det faktum att olika grupper av människor kan tänkas dricka olika mängder kaffe och att resultatet därför blir missvisande.

Hm, skulle kunna stämma, inte allt för långsökt... men det var inte just den jag tänkte på! en halv poäng till dig..

Tips:

Vilka effekter har kaffet på kroppen?

Återgå till "Lekstugan"