Kan man sova - DRÖMFRITT??
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Kan man sova - DRÖMFRITT??
Ibland vaknar jag och har för mig att jag verkligen inte drömt en sekund?
Men hur vet jag det??
Frågan för dagen: kan man sova drömfritt???
(c) KYREUS
Men hur vet jag det??
Frågan för dagen: kan man sova drömfritt???
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
-
PseydonymHär
- Åkes granne
- Kontakt:
Re: Kan man sova - DRÖMFRITT??
(c) KYREUS skrev:Frågan för dagen: kan man sova drömfritt???
Ja. Numera är jag något av en insomniker och klarar inte att sova utan att först gå igenom en lång ritual av vridande, vändande, kontemplerande och avslappning, m.m. men när jag var liten hände det en gång att jag lades för att sova och -pang- i nästa sekund så väcktes jag av min mamma. Då hade jag alltså inte upplevt den minsta "insomning" utan hade fallit in och ut ur sömnen så hastigt att jag kände mig förvirrad och inte riktigt kunde förstå vad som hänt. Jag var inte så dum att jag trodde att mamma hade bytt kläder som av ett trollslag - utan jag fattade att jag hade somnat och blivit väckt - men eftersom jag inte drömt något så upplevde jag inte att någon tid hade förflutits mellan det ena ögonblicket till det andra.
Vetenskapligare än så är jag inte, men med denna erfarenhet i bagaget så vill jag ändå hävda att jag just den gången sov utan att ha drömt något.
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Fråga till Rising!
Men... är det vakna medvetandet 100% i kontakt med det sovande?
Frågan för dagen: hur långt sträcker sig vårt medvetna
medvetande?
/eller:/
- Vad är (då) medvetslöshet?
(c) KYREUS
medvetande?
(c) KYREUS
Tro inte; sök!
Re: - Fråga till Rising!
(c) KYREUS skrev:Men... är det vakna medvetandet 100% i kontakt med det sovande?
medvetande?
Well, det är möjligt att jag sover just nu och drömmer att jag svarar på din fråga; men sådana frågeställningar tycker jag är meningslösa, för jag kan ju aldrig göra anspråk på att veta vad jag egentligen gör.
Att fråga sig om jag drömmer just nu, fastän mitt medvetna medvetande inte sträcker sig tillräckligt långt för att förstå det; det är att göra ordet "drömma" till ett tankebegrepp. Men för mig är det ett ostensivt begrepp; det är vad jag kallar något jag har erfarenhet av. En frågeställning som gör gällande att ordet "drömma" skulle ha en egentlig innebörd som frångick mina erfarenheter... det är helt enkelt en obegriplig frågeställning.
Det är lite som att fråga sig om inte "katter" egentligen är "hundar" och vice versa. Det är meningslöst för orden betyder ju inget i sig, de är bara etiketter vi finner det praktiskt att applicera på våra erfarenheter av två olika typer av djur som beter sig olika (taxar kan få avkomma med labradorer, men inte med siameser; exempelvis).
På samma sätt är "sova" en etikett. När du frågar om vi kanske kan sova utan att vara medvetna om det så tycker jag att du missbrukar ordet. Eftersom det är ett ostensivt begrepp kan vi nämligen bara använda etiketten på det vi erfarit; alltså varit medvetna om.
Det finns studier som visat på en hjärnaktivitet i samma områden på samma sätt när vi kommer ihåg drömmen som när vi inte gör det under sömnen. Dessa hjärnaktiviteter är dock inte ständigt pågående, det är under endast en begränsad tid udner sömnen som denna hjärnaktivitet gör sig påmind. Om jag inte missminner mig så är det under djupsömnen. Då vi har tre olika slags stadier under vår sömnperiod. Därför när vi tar ett powernap så drömmer vi inte mer än kasnke fantiserar på ett mer medvetet plan. Det behövs en längre sömnperisod, flera timmar, för att vi ska kunna drömma.
Det med drömmandet blir ju till att definiera ordet 'drömma'. Måste man vara medveten om att man drömt för att drömma under sömnen? Jag tycker att man skulle kunna jämföra det mot hur vi fungerar på dagen. Vi tänker ut/kommer ihåg/fantiserar ut något under vårt medvetna tillständ men som vi senare inte kommer ihåg.
Helt säkra på att vi drömmer varje gång vi sover kan vi inte vara helt säkra på någon gång då vi inte kommer ihåg drömmen.
Det med drömmandet blir ju till att definiera ordet 'drömma'. Måste man vara medveten om att man drömt för att drömma under sömnen? Jag tycker att man skulle kunna jämföra det mot hur vi fungerar på dagen. Vi tänker ut/kommer ihåg/fantiserar ut något under vårt medvetna tillständ men som vi senare inte kommer ihåg.
Helt säkra på att vi drömmer varje gång vi sover kan vi inte vara helt säkra på någon gång då vi inte kommer ihåg drömmen.
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet
nej, jag tror det är tvärtom, det är under den ytligare delen av sömnen som hjärnan är aktiv, under djupsömnen är du mer medvetslös. kroppen vilar då i varje bemärkelse. man är mer svårväckt.
varje "våg" s a s - ner i djupsömn, upp till ytlig sömn och ner igen, kan vara 1-5 - 3 h. nånting har jag hört.
varje "våg" s a s - ner i djupsömn, upp till ytlig sömn och ner igen, kan vara 1-5 - 3 h. nånting har jag hört.
-
suchanother
- Avstängd
Drömde om Varney inatt. I en skräcksituation, bad om nåd, stack hon sina 20 cm naglar i mina ögon. Hann precis tänka tanken, tur att man har familjejuvelerna kvar, när en jättehand greppade bakifrån och jag såg ut som en fågelholk i ansiktet.
Tur att jag vaknade och kunde plocka ihop resterna av mej själv, men omskakande var det.
Tur att jag vaknade och kunde plocka ihop resterna av mej själv, men omskakande var det.
va sött =)
dock, om jag så hade sopor-naglar, skulle jag aldrig skada det fridade paketet! (kanske finns undantag..men tror inte det)
det behövs nog oftast en period för dröm, ja, men säkert inte alltid, det finns ju tex de gånger man vaknar upp ur en/av en dröm och inte är säker på att man sovit, för man varit i insomningen så gott som.
dock, om jag så hade sopor-naglar, skulle jag aldrig skada det fridade paketet! (kanske finns undantag..men tror inte det)
det behövs nog oftast en period för dröm, ja, men säkert inte alltid, det finns ju tex de gånger man vaknar upp ur en/av en dröm och inte är säker på att man sovit, för man varit i insomningen så gott som.
Tänkte först starta en tråd om drömmar, men så såg jag att denna tråden fanns.
Vilka heltäckande uttömmande svar. Ni har ju redan täckt in allt, nåja nästan i varje fall. Kompletterar därför trots att det gått ett halvår. Fast å andra sidan var jag ju inte medlem då.
Mina drömmar
När jag somnat så går ridån ned, därpå börjar allt. Det är oerhört intressanta drömmar och de kan handla om i princip vad som helst, dock har de en sak gemensamt, de är alltid verklighetsbundna. Ehh, kanske ändå inte, men de är i alla fall realistiska. Realismen är synnerligen påtaglig. Som barn kunde detta ställa till det för mig, som den natten jag drömde att pappa köpt en ny cykel åt mig. När jag vaknade på morgonen kastade jag på mig kläderna och sprang ut på gården, bara för att inse att cykeln var stulen.
Självklart var det ju bara en dröm, men det tog ett tag att inse detta, flera minuter faktiskt. Jag har alltid drömt, även som spädbarn långt innan jag hade ett språk. De drömmarna minns jag ibland, de var intressanta, suggestiva, djuriska.
Nu kanske någon tjomme tycker att, nääh! Inte kan man minnas när man var sååå liten! Nej, de flesta människor minns inte alls sin egen period som spädbarn, men å andra sidan, jag är ju inte dem. Att alla drömmer när de sover tar jag för givet, att inte minnas sina drömmar betyder endast att de inte var intressanta, vilket jag tolkar som ett fattigt liv hos den sovande.
Kan man träna upp sin förmåga att minnas sina drömmar?
Jepp, sätt på alarmet på klockan, minst tre timmar efter att du lagt dig. Försök minnas och skriv ned detta på ett papper. Prova dig fram med olika klockslag för väckning om du absolut inget minns.
Var har jag varit i mina drömmars värld den senaste veckan?
I måndags var jag i Frankrike, tisdags i USA, i onsdags i Grekland och i söndags någonstans i jugoslavien. Det intressanta är att när jag är utomlands så talas verkligen de språk som där talas och jag förstår dem.
Scenarierna är ytterst realistiska. Så verklighetstrogna att i de fall jag senare har besökt vissa av platserna så vet jag exakt hur det ser ut bakom hörnet eftersom minna déja vuer sätter igång. Väldigt praktiskt med andra ord.
Likadant så kan tidsepokerna ändras. En gång handlar det om förfluten tid och en annan i nuet för att i åter en annan handla om framtiden. Det jag ser i framtiden slår alltid in. Praktiska uppfinningar som ännu inte skapats men som kommer att skapas. Som barn såg jag både platta tv såväl som widescreens, lika tydligt som de som nu finns.
Jordens undergång är ett återkommande tema i mina drömmar. Jag skrev ned ett datum bara på skoj, men kom sedan att tänka på hur meningslöst detta var.
Alla drömmar handlar inte enbart om jorden. En del drömmar utspelar sig på andra planeter vars liv i en del fall påminner om det som finns här, emedan åter en del andra är så udda att det knappt låter sig beskrivas.
Har utöver detta i en del fall haft drömmar så exakta att händelser som inträffat senare varit att betraktas som identiska. Jag betraktar det som att jag står i ett med det kollektivt undermedvetna när jag sover. jag misstänker eller, tror, att det finns vissa personer som jag kan ha en kontakt med under drömmen. På något vis liknar de mig men det är inget måste.
Avslutningsvis vill jag bara säga att en del drömmar om de filmats hade varit säkra Oscarskandidater, en del andra säkra kalkonrullar, men när jag väl somnat, då har jag väldigt roligt.
Vilka heltäckande uttömmande svar. Ni har ju redan täckt in allt, nåja nästan i varje fall. Kompletterar därför trots att det gått ett halvår. Fast å andra sidan var jag ju inte medlem då.
Mina drömmar
När jag somnat så går ridån ned, därpå börjar allt. Det är oerhört intressanta drömmar och de kan handla om i princip vad som helst, dock har de en sak gemensamt, de är alltid verklighetsbundna. Ehh, kanske ändå inte, men de är i alla fall realistiska. Realismen är synnerligen påtaglig. Som barn kunde detta ställa till det för mig, som den natten jag drömde att pappa köpt en ny cykel åt mig. När jag vaknade på morgonen kastade jag på mig kläderna och sprang ut på gården, bara för att inse att cykeln var stulen.
Självklart var det ju bara en dröm, men det tog ett tag att inse detta, flera minuter faktiskt. Jag har alltid drömt, även som spädbarn långt innan jag hade ett språk. De drömmarna minns jag ibland, de var intressanta, suggestiva, djuriska.
Nu kanske någon tjomme tycker att, nääh! Inte kan man minnas när man var sååå liten! Nej, de flesta människor minns inte alls sin egen period som spädbarn, men å andra sidan, jag är ju inte dem. Att alla drömmer när de sover tar jag för givet, att inte minnas sina drömmar betyder endast att de inte var intressanta, vilket jag tolkar som ett fattigt liv hos den sovande.
Kan man träna upp sin förmåga att minnas sina drömmar?
Jepp, sätt på alarmet på klockan, minst tre timmar efter att du lagt dig. Försök minnas och skriv ned detta på ett papper. Prova dig fram med olika klockslag för väckning om du absolut inget minns.
Var har jag varit i mina drömmars värld den senaste veckan?
I måndags var jag i Frankrike, tisdags i USA, i onsdags i Grekland och i söndags någonstans i jugoslavien. Det intressanta är att när jag är utomlands så talas verkligen de språk som där talas och jag förstår dem.
Scenarierna är ytterst realistiska. Så verklighetstrogna att i de fall jag senare har besökt vissa av platserna så vet jag exakt hur det ser ut bakom hörnet eftersom minna déja vuer sätter igång. Väldigt praktiskt med andra ord.
Likadant så kan tidsepokerna ändras. En gång handlar det om förfluten tid och en annan i nuet för att i åter en annan handla om framtiden. Det jag ser i framtiden slår alltid in. Praktiska uppfinningar som ännu inte skapats men som kommer att skapas. Som barn såg jag både platta tv såväl som widescreens, lika tydligt som de som nu finns.
Jordens undergång är ett återkommande tema i mina drömmar. Jag skrev ned ett datum bara på skoj, men kom sedan att tänka på hur meningslöst detta var.
Alla drömmar handlar inte enbart om jorden. En del drömmar utspelar sig på andra planeter vars liv i en del fall påminner om det som finns här, emedan åter en del andra är så udda att det knappt låter sig beskrivas.
Har utöver detta i en del fall haft drömmar så exakta att händelser som inträffat senare varit att betraktas som identiska. Jag betraktar det som att jag står i ett med det kollektivt undermedvetna när jag sover. jag misstänker eller, tror, att det finns vissa personer som jag kan ha en kontakt med under drömmen. På något vis liknar de mig men det är inget måste.
Avslutningsvis vill jag bara säga att en del drömmar om de filmats hade varit säkra Oscarskandidater, en del andra säkra kalkonrullar, men när jag väl somnat, då har jag väldigt roligt.