Stockholmare, se hit!

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 01 sep 2004 12:48

Tyvärr är jag busy ikväll :(

Men det kansek går att disskutera fram någon gemensamt passande dag tillochmed nästa vecka då?

För mig är bara Tisdagar upptaget fram till 21:30, (kanske är sent för andra, om tidiga morgonar krävs?) annars passar vilken dag som helst, som presenteras med förbehållning.

Ser fram emot det !!! :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

laotzu

Inläggav laotzu » 01 sep 2004 15:21

Jag är där hovnarr. Archaxe sluter upp runt nio-tiden. Ni andra är varmt välkomna.

Lev väl,
Gustaf

PS. Vilken/vilka kurs(er) läser Du Stefan? DS.

Stefan

Inläggav Stefan » 01 sep 2004 20:37

Laotzu/ Jag antar att det är mig du menar. Jag läser C-kursen i teoretisk filosofi och 10 p-kursen i logik. Och du läser A-kursen i TF , eller hur var det?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 02 sep 2004 10:57

Igår hade archaxe, laotzu och jag ett helt idiotiskt möte i meningslöshetens töcken. Det var fruktansvärt roligt. :D

Vi talade om komplexitet och att det som händer händer, om vi kan vara säkra på något och vad vi annars skulle vara, om hur otillfredsställande det är att vara tillfredsställd, vi ställde diagnosen Kristen och kom fram till att den som leker är medveten.

Jag tror jag funnit en rätt bra levnadsregel: Hindra inte andras lek. (Just det alla måste ju göra så för att det ska funka, kanske inte var nåt bra).

Laotzu: Du frågade om man kan rättfärdiga handlande. Ja, givetvis KAN MAN det, men varje rättfärdigande är godtyckligt. "Varför?" har tusen svar. Kan man rättfärdiga rättfärdigande? Det som händer, händer.

Orden "kan man" i detta sammanhang är också lätt att byta ut och man får då: Rättfärdigar rättfärdigande rättfärdigande? Ja eller nej... Ett frågetecken uttrycker tvivel. Logik är värdelöst för att hantera tvivel.

Hej hopp
/Stefan

laotzu

Inläggav laotzu » 02 sep 2004 17:14

hovnarr: Visst, man kan inte få definitiva svar på metafysiska frågor. Att vi nått den vissheten hjälper dock föga. Fråga mig inte varför... Kanske säger det något om visshet; den är lika meningslös den.

Tack för en trevlig kväll. Den blev något bisarr, förmodligen delvis pga. mig själv och mitt beteende. Ser fram emot nästa träff; förslagsvis nästa onsdag, samma tid och plats.

Stefan: Frågade då jag fått uppfattningen att Du har en djup förståelse, även om jag ibland tycker att Du har en något hård ton; egenskaper jag vanligvis inte förknippar med varandra. Säger kanske mer om mina fördomar än om Ditt beteende.

Själv har jag ingen akademisk utbildning i filosofi. Tänkte börja läsa filosofi på SU, UU eller LU nästa termin, kan bara inte bestämma mig var. Har hoppat på Wittgenstein-kursen på SU denna termin; trivs jag stannar jag kvar. Tycker dock att den mentalitet som är gängse på SU är lite kal; jag vill ha mycket diskussion och aktivitet, helst hela nätterna.

Vad finner Du tilltalande med filosofi-studiet just på SU? Vore tacksam om Du ville berätta Du tycker.

Annars läser jag musikvetenskap; ljudkonst och elektroakustisk musik. Har även läst idéhistoria och kulturvetenskap.

Vore väldigt roligt om Du dök upp på någon "träff". Detsamma gäller alla Er andra!

Lev väl,
Gustaf

Stefan

Inläggav Stefan » 02 sep 2004 23:19

Frågade då jag fått uppfattningen att Du har en djup förståelse, även om jag ibland tycker att Du har en något hård ton; egenskaper jag vanligvis inte förknippar med varandra.

OK, jag har kanske varit lite hård ibland, jag kan hålla med om det. Jag vill dock skilja på skarpt argumenterande debatt och hård ton. Jag ser inte att jag gjort nåt fel i debatterna med JR Auk och hovnarr om det berättigade med krig eller i debatten med JR Auk om sanning. Sen är jag allergisk mot blaj, och försöker angripa dem som blajar. Jag ser inget fel i det. Däremot kanske jag var lite hård mot den där femtonåringen som ville presentera sig, jag kan hålla med om det. Jag vet inte om jag har djup förståelse; däremot har jag läst mer filosofi än de flesta här (har även 40 p praktisk).

Det är Tractatuskursen du går eller (finns en FU-kurs också)?

Jag är mycket nöjd med filosofistudierna så här långt, speciellt på teoretisk filosofi. Lärarna är överlag seriösa, pedagogiska, intelligenta och vänliga. Jag har läst en hel del olika ämnen (statssvetenskap, 100 p, strödda kurser i NEK, littvet och historia) och är klart mest nöjd med filosofistudierna. Det lilla jag hört om Lunds och Uppsalas filosofiinistitutioner är dock positivt också. Södertörn är mer inne på kontinental filosofi som jag inte är förtjust i, men om du är det så är det ett alternativ. Har dock överhuvudtaget inte så bra intryck av den skolan.

Sthlm har inget vidare studentliv, speciellt inte om man jämför med Uppsala och Lund, det är sant. Jag är dock mer intresserad av studierna. Jag tror också att du kan hitta folk att diskutera filosofi med, iaf om du läser filosofi. Annars är Gula Villan ett mysigt ställe, klart bästa utestället på universitet.

Det vore trevligt att komma på ett möte, detta är ett bra initiativ tycker jag. Har dock en del att göra och kan inte komma på onsdagar. Jag kan dock inte garantera att jag kommer även om ni flyttar, så gör som ni vill.

Mvh/Stefan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 sep 2004 01:00

Stefan skrev:
OK, jag har kanske varit lite hård ibland, jag kan hålla med om det. Jag vill dock skilja på skarpt argumenterande debatt och hård ton. Jag ser inte att jag gjort nåt fel i debatterna med JR Auk och hovnarr om det berättigade med krig eller i debatten med JR Auk om sanning. Sen är jag allergisk mot blaj, och försöker angripa dem som blajar. Jag ser inget fel i det. Däremot kanske jag var lite hård mot den där femtonåringen som ville presentera sig, jag kan hålla med om det. Jag vet inte om jag har djup förståelse; däremot har jag läst mer filosofi än de flesta här (har även 40 p praktisk).

Jag anser det inte finnas något fel i ditt uttryck, ordet är fritt. Att skrivas och att tolkas, även om jag ibland tycker du har en förmåga att vägra läsa mellan raderna :)
(men det kan lika gärna vara jag som är dålig på att skriva mellan raderna :lol: )
Ibland kräver det man vill förmedla en hård ton, jag måste också bekänna mig till den. (men hoppas ingen tar det persoligt eller tar anstöt)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 03 sep 2004 11:20

laotzu skrev:Kanske säger det något om visshet; den är lika meningslös den.

Ja kanske det, men det är synd att "meningslös" har en så negativ klang. Om det inte finns någon allomfattande mening är vi ju helt fria att tilldela mening till det vi vill.

Det tycks mig som om vissheten är ett sken, snarare än att den är meningslös. Man kan ha en uppfattning, men jag skulle vilja anlägga ett helt annat angreppssätt på konversation. Målet skulle vara att uppenbara för alla inblandade, så många uppfattningar som möjligt, istället för att övertyga den andra om Min Rätta Uppfattning. Men det är ju klart att man gott, i samband med detta, kan uttrycka vad man tycker.

Jo förresten, nästa onsdag samma tid och plats passar utmärkt.

laotzu

Inläggav laotzu » 03 sep 2004 17:18

Stefan skrev:OK, jag har kanske varit lite hård ibland, jag kan hålla med om det. Jag vill dock skilja på skarpt argumenterande debatt och hård ton.

Håller med Dig. Jag har ingenting emot övertygelse, bara framläggningen är argumenterande.

Stefan skrev:Det är Tractatuskursen du går eller (finns en FU-kurs också)?

Stämmer väl; det är Tractatus-kursen. FU-kursen låter intressant; något att lägga på minnet inför framtiden. Vet Du om denna ges varje termin eller bara tillfälligt?

Stefan skrev:Jag är dock mer intresserad av studierna. Jag tror också att du kan hitta folk att diskutera filosofi med, iaf om du läser filosofi.

Jag är också - tom. endast - intresserad av studierna; men inte bara på kammaren, utan också ute; på krogen, cafét etc. Förmodligen är det som Du skriver; om jag bara börjar läsa filosofi, så kommer jag att finna andra som - likt mig själv, jämt och ständigt - vill diskutera filosofi.

Uppskattar redogörelsen av Dina erfarenheter.

Stefan skrev:Det vore trevligt att komma på ett möte, detta är ett bra initiativ tycker jag. Har dock en del att göra och kan inte komma på onsdagar. Jag kan dock inte garantera att jag kommer även om ni flyttar, så gör som ni vill.

Du är själv välkommen att föreslå en tid som passar Dig bättre. Personligen kan jag alla dagar utom måndagar och tisdagar. Hur ser det ut för Er andra som vill delta?

hovnarr skrev:Jo förresten, nästa onsdag samma tid och plats passar utmärkt.

Alla tiders. Jag talar med Rasmus (archaxe) om tiden passar honom. Om någon annan vill delta, som dock inte kan nästa onsdag klockan 19:30, så ge gärna förslag på en annan tid passar Er bättre.

Lev väl,
Gustaf

laotzu

Inläggav laotzu » 07 sep 2004 21:50

Jag föreslår (återigen) att vi syns imorgon, onsdag, klockan 19:30 utanför Kulturhuset. Min förhoppning är att det åtminstone blir jag, archaxe och hovnarr. Alla Ni andra är också varmt välkomna; förr eller senare hoppas jag att vi får det första "Filosofiforum.com-mötet" med fyra deltagare! :)

Lev väl,
Gustaf

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 08 sep 2004 10:44

Det vore väl något! Men jag kommer åtminstone :D

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 08 sep 2004 12:37

Det går att ordna större grupper om man drar i de rätta spakarna. Hur många ryms det i kulturhuset? :D

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 13 sep 2004 15:30

Meine Damen und Herren!

Nu är det dags igen, samma tid, samma kanal. Jag tog mig friheten att döpa våra träffar till "VVS - Vidga Vyer Samkväm", eftersom det är så jag uppfattar dem. Detta i samband med att jag la in onsdagens träff i kalendern.

Hoppas att just Du dyker upp. Det blir laotzu, jag, kanske archaxe m.fl.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 15 sep 2004 17:50

LYSTRING! Idag ses vi 19.00 istället för 19.30. Beklagar den sena tidsändringen. Det tycks bli laotzu och jag för tillfället - håller nog inte på längre än till tiosnåret idag. Väl mött! /Stefan

zilv3r
Kontakt:

Inläggav zilv3r » 20 sep 2004 20:56

Hej!
Jag är lite nyfiken på era möten ni har. Finns det möjlighet att få vara med?
När och hur har ni dem?

Återgå till "Mötesplatsen"