Svanen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Svanen

Inläggav Angelina » 05 feb 2007 00:29

I morse låg jag i sängen och broderade och tittade på tv. Americas funniest homevideos var på. I ett av inslagen visar de hur all trafik har avstannat för att en svanfamilj skulle kunna passera i lugn och ro.
Detta fick mig att minnas en dröm jag hade för några veckor sedan, där jag försökte göra just samma sak, hjälpa svanar över vägen. Samtidigt sprang en släkting till mig runt i panik och försökte fösa bort andra svanar som hade invaderad bostadsområdet, i drömmen alltså.
Då kom jag att tänka på den här kvinnan i Stockholm som hade 11 svanar i sin lägenhet.  Då tittade jag ner på mitt broderi och funderade över vad dollartecknet ( tyckte det var en kul idé att brodera dollartecken på jackfickorna) egentligen stod för. Två streck och ett S, eller siffran 11 och S som i svan, ett S ser också ut som en svan.

Ja, så ser min sk andliga vardag ut. Synkronisiteter. Har ni liknande händelser, förmodligen?

När jag var liten kallade min mamma alltid mig för den fula ankungen.

Vad associerar ni till svanen? Eller 11? Eller till tolkningen av dessa synkronisiteter?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 feb 2007 01:00

Snackar man om djupa saker om man har lång hals och näbb att bita från med?

Tematiken är ju i sig själv and-lik, ta en titt omkring dig, vad ser du Här? Skärmen är din kristallkula. Jag ser dig på andra sidan.

Angelina

Inläggav Angelina » 05 feb 2007 01:06

Jo, jag har väldigt lång hals också.

Graceful elegant birds the swan seems to glide through the water leaving hardly a ripple behind.  Its persuasive beauty reminds us to move gently through the currents of life and not battle them.

Swans are one of the fastest fliers. During migration they fly in V formations at great heights.  Their wing beats are slow but steady.  This gives them the endurance needed to reach their destination quickly without tiring.  Those with this totem have the same abilities and should observe, then apply, the movements of swan when pursuing goals.

The swans large wings embrace the sky collecting and storing knowledge from the heavens. Their white plumage reminds us of the wonder and innocence found in the purity of spirit. Their long slender necks serve as a bridge between the mundane and the extraordinary.  Upon this bridge lies the wisdom for spiritual realization.

The swan mates for life. Courtship involves mutual bill dipping or head-to-head posturing.  They are committed devoted partners.  In personal relationships humans make commitments they cannot keep. By applying swans skills in our life we begin to honor what we have chosen. This in itself is a powerful lesson for those who hold this medicine. Honoring commitments increase ones personal integrity.

While feeding, swans do not dive into the water like other birds.  They skim its surface dipping themselves in and out.  In man, water is associated with the feminine principal of intuition and emotion. By following the lead of the swan we learn how to view our emotions without getting trapped by them. Our intuition helps us understand our feelings and the swan helps us process them efficiently.

Swans are sociable birds with a long life span.  They live about 20 years in the wild and 50 years or more in captivity. The swan is a totem that teaches us grace through movement and longevity through inner knowledge.  When we look upon the swan it invokes a feeling of tranquility in us and reminds us to experience the beauty and magic of life.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 05 feb 2007 02:37

Ser man på! Symbolens ironi drabbar mig när jag ser Svanen som Ankmamma.

Så säger Kissen när han river av lite bit-poesi, med klös i, på botten utav ankdammen, och plockar fjädrar och avlövar lagerkransar som endast finns på ytan.

Jag kommer att tänka på Aristocats (har du sett den? min älsklingsfilm), när O'Maley, Dutchess, och kattungarna blir räddade ur vattnet. Det är två Gäss* som räddar dem, och lär dem svänga i takt.

Vart hittade du den där texten? Har de nåt om Katten som totem också? Einsteins hjärna är ju annars, om vi får lita på Roland Barthes, ett mycket vanligt modernt totem - andligt inavel.

* En "gås" är också knarkslang för Hasch

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 feb 2007 13:45

Svanen associerar jag till erotik. Spana gärna in Michelangelos och Leonardo da Vincis fina målningar Leda and the swan :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Utdöda drömdjur

Inläggav Algotezza » 05 feb 2007 16:48

Angelina skrev:Vad associerar ni till svanen? Eller 11? Eller till tolkningen av dessa synkronisiteter?

Jag har haft drömmar om utdöda djur (med namn mitt undermedvetna hittat på).

Då fanns det mördarsvanar, jättelika gråbrunvita svanar med tandförsedd näbb som jagade små däggdjur. Av någon anledning låg det en bunt sådana bakom  soffan i vardagsrummet.

Slukarbjörn var en björn som öppnade sin magsäck direkt och slukade till exempel hjortdjur. Jag såg i en drömbild hur hjortdjuret liksom svävade framför björnen som  skulle öppna sin mage och sluka hjorten hel.

Flimmerflundra var ett slags väldig, genomskinlig fisk, stor som en val, som simmade omkring i atmosfären och kunde fånga in människor med ett slags tentakler och äta dem.

Dallersugga var en mytisk figur med ansikte av en gammal, surögd  kvinna och kropp som en gråaktig fläskig sugga med stora hängande spenar.

Synkronicitet ("'kausalitet' på tvärs med tiden") upplever jag ofta.

A
Algotezza aka Algotezza

Angelina

Inläggav Angelina » 05 feb 2007 21:17

http://sayahda.com/cycle.htm

Vilka fantastiska varelser du har mött, Algot.

Ibland undrar man över storheten i livet, hur en del saker hänger ihop så otvivleaktigt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 feb 2007 21:36

Angelina skrev:http://sayahda.com/cycle.htm

Vilka fantastiska varelser du har mött, Algot.

Ibland undrar man över storheten i livet, hur en del saker hänger ihop så otvivleaktigt.

Mina totemdjur?

Säger en del om min personlighet, kanske...

A
Algotezza aka Algotezza

Angelina

Inläggav Angelina » 11 feb 2007 01:33

Såg på Melodifestivalen i kväll och naturligtvis dök de 11 svanarna upp igen.  Och, tavlan som min pappa gjort ramlade ner, lyfte upp den coh såg att han hade ritat två svanar i vattnet. I övrigt föreställer den bostadsområdet jag bor i.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2007 12:57

Att hitta samband är väl det som dåren och geniet har gemensamt. Synkronicitet är intressant. För min del; första dagen jag började plugga psykologi fick min pappa en hjärnblödning. Nästa termins första dag så blev min bror nedslagen bakifrån, liggandes med blödade huvud i snön. Terminen därpås första dag fick en kompis reda på att han hade en hjärntumör. Man kan bli nojjig för mindre...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 feb 2007 13:02

Skogsälvan skrev:Att hitta samband är väl det som dåren och geniet har gemensamt. Synkronicitet är intressant. För min del; första dagen jag började plugga psykologi fick min pappa en hjärnblödning. Nästa termins första dag så blev min bror nedslagen bakifrån, liggandes med blödade huvud i snön. Terminen därpås första dag fick en kompis reda på att han hade en hjärntumör. Man kan bli nojjig för mindre...

Sluta med psykologin! Det är ödets budskap.

Synkronicitet - "kausalitet" på tvärs med tiden.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2007 13:03

Ja, jag slutade med psykologin.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 feb 2007 13:09

Skogsälvan skrev:Ja, jag slutade med psykologin.

Blev det bättre sedan?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2007 13:15

Än så länge har det inte varit några huvud-problem i min omgivning.

Angelina

Inläggav Angelina » 12 feb 2007 14:28

Herregud, vilken tur att du slutade!
Undrar vad som kunde ha hänt, vaför...

Återgå till "Religion och andlighet"