deleted

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

deleted

Inläggav Sceptisk » 14 feb 2007 20:24

deleted

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 14 feb 2007 20:51

För även om det ibland är viktigt och läkande att bli "skrubbad" (andligen såväl som kroppsligen) så måste man någon gång få bli torr, sätta på sig kläderna och gå ut i solen eller in under tak för att värma sig

...vilket man får göra i en hel evighet i paradiset...

Att tro att ett sådant öde väntar en gör nog att man känner en stark förtröstan och trygghet i sitt jobbiga och nyckfulla liv på jorden.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 14 feb 2007 20:58

deleted

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 15 feb 2007 11:27

Säger de verkligen att livet är skit? Är det inte snarare så att alla religioner försöker förklara var skiten kommer ifrån och varför den finns?
Asatrons gudar är nyckfulla och kan behöva blidkas - det är väl inte mycket bättre?

Jag håller med om att man inte bara skall behöva skrubba, men till och med katolska nunnor tar väl och leker och har kul mellan varven?

Jag menar helt enkelt att mängden skit i världen snarare har med tidsandan att göra än med trosuppfattningen. Däremot försöker de olika religionerna förklara skiten på olika sätt.

Tycker du att jag snackar skit? Jag medger att jag inte har mycket på fötterna.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 15 feb 2007 14:06

Mängden skit i universum är konstant.
Att asatron byttes mot kristendomen förklaras väl bäst med praktiska skäl. En enda gemensam religion, värdegemenskap, underlättar handeln mellan folken. Ingen tillfällighet att kristendomens utbredning går hand i hand med just den internationella handelns utbredning med start Fenicierna några hundra år f.Kr. i östra Medelhavet.

Kristendomen är en makt- och förtryckarreligion till skillnad mot asatron. I kristendomen skuldbeläggs människan i syfte att skaffa makt över henne. Effektivast med något som är gemensamt för de flesta människor, varför då inte syndbelasta sexualiteten.
Några blir så pass skadade av denna hjärntvätt att de får norrmalmsyndromet och ägnar sej åt det eviga skrubbandet.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 15 feb 2007 17:52

deleted

Squirrel

Re: Ett evigt skrubbande

Inläggav Squirrel » 15 feb 2007 20:33

Sceptisk skrev:Jag funderat på varför asarna så kraftigt motsatte sig Kristendomen, medan Kristendomen hela tiden genom historien lyckas övervinna alla motargument och triumfera som den enda sanna religionen.

...

För det första motsatte sig inte de asatroende kristendomen inledningsvis,  tvärt om. Den nya Guden mottogs som ett bra tillskott till deras asar.  Det var först när de förbjöds att tro och tillbe sina gamla gudar som konflikterna uppstod.

Jag förstår inte var du fått att kristendomen lyckats övervinna alla motargument och "triumfera som den enda sanna religionen" ifrån. Idag är Islam den starkast växande religionen och vinner mycket mark i tidigare kristna områden. Att kristendomen skulle vara den enda sanna religionen skulle möjligen kunna bygga på en konstig definition av religion men jag tror att det snarare är en retiorisk definition som övervärderar kristendomens värde.

Återgå till "Religion och andlighet"