det finns ingen gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto

Re: 1 + 1 = 2 hur det än känns

Inläggav Viola » 07 sep 2004 18:02

Jonas Nystrom skrev:Att nånting inte finns "för mig" betyder inte att det inte finns.
Enkel matte.

jn

Ska inte perspektivet gälla alla då? Var finns "den goda helheten" för
barnen som föll offer för terroristerna i Sydryssland?
Jag pratade inte om mig i det här sammanhanget utan för de som får
offras för att skapa skuggorna i helheten. Helheten finns inte för dem,
bara skuggan.

Agnostica

Jonas Nystrom

reinkarnation

Inläggav Jonas Nystrom » 08 sep 2004 02:35

Det finns lidande i världen. Därför kan det inte finnas nån gud. För om det skulle finnas en gud värd namnet så skulle det inte finnas lidande. För då vore guden en dum gud och det funkar inte per definition. Alltså ljuger de som säger att det finns en gud och de som tror att det finns en gud tror helt enkelt fel. De är rädda för att se sanningen eftersom de då skulle förlora illusionen av trygghet. Och så vidare. Du får ursäkta mig, antagonostica men jag tycker att den där filosofin är övermåttan banal.

Och om du skapar dina sanningar efter sociologiskt nyttotänkande så är ateismen minst lika farlig som teismen. Missbrukar- och självmordsstatistiken talar sitt tydliga språk.

Själv har jag andra sanningskriterier. De finns i hjärteroten. Inte i logikens labyrinter. Därför försöker jag inte ens att resonera bevisförande i dessa frågor. Det handlar om kniven-på-strupen djup. Inte om spetsfundiga sofismer.

När vi ändå är inne på Bröderna Karamasov: mitt favoritavsnitt är utan tvekan Legenden om Storinkvisitorn. Där säger Fjodor ungefär det jag menar med ovanstående bekännelse.

Var inte arg på Gud (eller din föreställning därom) för att vi människor missbrukar den största gåva vi fått, friheten. Som är en förbannelse eller en välsignelse beroende på vad vi gör av den.

Eller som Goethe sa: Gud gav oss nötterna men vi får knäcka dem själva.

OK jag vet - du svarar: Barncancer. Tjetjeniskor. Belgiska pedofiler. Hårda nötter för en försvarslös åttaåring. Var är friheten? I att acceptera lidandet? Har vi moralisk RÄTT att acceptera lidandet, frågar du indignerat (rätta mig om jag har fel).

Inte om vi kan råda bot på det. Det som är så upprörande är att vi måste masa oss ur soffan för att råda bot på ditt och datt. Det är därför vi är arga på Gud. För att meningsfullhet är obekväm. För att kärlek är obekväm. För att insikt utan ansvar är ångestframkallande och att ansvar är obekvämt.

Det krävs mod och styrka för att råda bot på det vi inte kan acceptera. Och det krävs fördragsamhet och ödmjukhet för att acceptera det vi inte kan förändra. Och, för att fortsätta att parafrasera AA's sinnesrobön: det krävs vishet för att inse skillnaden.

Säg den vishet som inte har värkt fram genom lidande!

Jamen BARNEN då, envisas du. De som DÖR. Var fan är deras katarsis?

Och du vet vad jag svarar.

Jag är inte säker på att du hör mitt tonfall bara. Att jag svarar med sorg som blivit omsorg, lidande som blivit medlidande. Utan agg. Utan klander.

jn
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto

Re: reinkarnation

Inläggav Viola » 08 sep 2004 15:55

Jonas Nystrom skrev:Det finns lidande i världen. Därför kan det inte finnas nån gud. För om det skulle finnas en gud värd namnet så skulle det inte finnas lidande. För då vore guden en dum gud och det funkar inte per definition. Alltså ljuger de som säger att det finns en gud och de som tror att det finns en gud tror helt enkelt fel. De är rädda för att se sanningen eftersom de då skulle förlora illusionen av trygghet. Och så vidare. Du får ursäkta mig, antagonostica men jag tycker att den där filosofin är övermåttan banal.

Ingen ide för mig att bemöta detta eftersom jag aldrig skulle formulera
mig som du gör ovan. Bemöt det jag skriver istället för att hitta på
argument åt mig.

Och om du skapar dina sanningar efter sociologiskt nyttotänkande så är ateismen minst lika farlig som teismen. Missbrukar- och självmordsstatistiken talar sitt tydliga språk.

Vilket statistik lutar du dig mot här? Jag tror inte att självmordsstatistiken
bland dem som har en genomtänkt livsåskådning hur den än ser ut.
Det är väl snarare brist på livsåskådning - en allmän vilsenhet i
tillvaron som skulle öka den statistiken om jag tillåter mig att gissa.

Själv har jag andra sanningskriterier. De finns i hjärteroten. Inte i logikens labyrinter. Därför försöker jag inte ens att resonera bevisförande i dessa frågor. Det handlar om kniven-på-strupen djup. Inte om spetsfundiga sofismer.

Det är när tanken och känslan i hjärteroten stämmer överens som man
ha funnit den vägen som passar en tror jag. Men kniven på strupen gör
ingen nytta för den som inte är en våldsromantiker.

Var inte arg på Gud (eller din föreställning därom) för att vi människor missbrukar den största gåva vi fått, friheten. Som är en förbannelse eller en välsignelse beroende på vad vi gör av den.

Inser du den bristande logiken att säga till en icke troende att inte vara
arg på Gud?

OK jag vet - du svarar: Barncancer. Tjetjeniskor. Belgiska pedofiler. Hårda nötter för en försvarslös åttaåring. Var är friheten? I att acceptera lidandet? Har vi moralisk RÄTT att acceptera lidandet, frågar du indignerat (rätta mig om jag har fel).

Visst har vi rätt att acceptera lidandet; det är däremot moraliskt
betänkligt att inbilla människor att det onda egentligen inte finns om
vi bara ser ur ett annat perspektiv.

[qutoe] ..... insikt utan ansvar är ångestframkallande och att ansvar är obekvämt.

Det kan jag ställa upp på.

Säg den vishet som inte har värkt fram genom lidande![/quto]

Lidanderomantik ställer jag inte upp på däremot, fast jag vågar påstå
att jag har fått min beskärda del av lidandet.

Jag är inte säker på att du hör mitt tonfall bara. Att jag svarar med sorg som blivit omsorg, lidande som blivit medlidande. Utan agg. Utan klander.

De ger dig katarsisen då men de är inte hjälpta själva......
Och visst klandrar jag gärningar som leder till ett sånt resultat - varför
skulle jag inte?

Agnostica

Jonas Nystrom

yxskaft

Inläggav Jonas Nystrom » 08 sep 2004 17:34

Särskilt det där sista var mig helt obegripligt.

Dessutom vet jag inte varför vi har det här samtalet.

jn
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto

Re: yxskaft

Inläggav Viola » 08 sep 2004 17:45

Jonas Nystrom skrev:Särskilt det där sista var mig helt obegripligt.

Dessutom vet jag inte varför vi har det här samtalet.

jn

Tja - det började med att jag hade en invändning mot din tes a la
Leibniz - :-({|=

Användarvisningsbild
havre
Kontakt:

Gud

Inläggav havre » 08 dec 2006 23:30

Hur kan du säga att det inte finns någon Gud?
Jag har inte personligen sett ett mirakel, men jag vet att Gud helar människor. Det går inte att säga emot, det har hänt och säg inte att jag ljuger eller att det är bara är trollkonst. För det är sant!

Användarvisningsbild
archaxe

Re: Gud

Inläggav archaxe » 08 dec 2006 23:53

havre skrev:Hur kan du säga att det inte finns någon Gud?
Jag har inte personligen sett ett mirakel, men jag vet att Gud helar människor. Det går inte att säga emot, det har hänt och säg inte att jag ljuger eller att det är bara är trollkonst. För det är sant!

Can't argue with that.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 25 apr 2007 20:03

Intressant..

Sedd

Inläggav Sedd » 26 apr 2007 15:02

Jag håller med.
Det går förresten inte, lr de är svårt, att förklara varför man vet att Gud ligger bakom en massa under. Man bara känner de, som om Han står precis nära. :) Han har gjort under i mitt liv många gånger och har talat till mig och många av mina kompisar.
Dessutom var det tal om ifall saker kan existera för mig men inte för nån annan. Jag är säker på att Gud existerar lika mycket för alla, inte mer för mig än de som inte tror på Honom.
Lyssna och se.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 26 apr 2007 16:08

Hur avgör man eller hur blir man säker på att man inte bara har en konversaion med sitt eget undermedvetna liksom eller att man bara har en låtsaskompis som man görna vill tro på? Hur avgör man som troende skillnaden i det?

Angelina

Inläggav Angelina » 26 apr 2007 17:49

Men VARFÖR kallar ni guden för HAN?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 26 apr 2007 18:58

Angelina skrev:Men VARFÖR kallar ni guden för HAN?

Se mitt senaste inlägg på "Är Gud fullkomlig".

/Skyline

Akryon

Re: det finns ingen gud

Inläggav Akryon » 22 maj 2007 04:14

Zarathustra skrev:Om det finns en gud varför låter han oss inte veta det. Om han talar till oss, men vi förmår inte höra - varför talar han inte rent. Om han talar rent, men vi kan ändå inte höra - vem skapade våra öron.
(Fri tolkning från Thus spake Zarthustra, Nietzsche)
Om det finns en gud, mot all förmodan, torde han upskatta logiskt tänkande och förnuft, snarare än att tro utan anledning - tro för att en villfarelse fortfarande vilar tungt på mänsklighetens axlar...

ja, ja du vet såklart inget om Gud, det ser jag direkt, XD
det finns logik bakom det hela damn grabben leta upp en religions bok läs den cover to cover, är det så svårt?

vet du vad en profet är?
folk är dumma och glömmer inte alla såklart men många!
inte ens darwin trodde helt på sin teori, varför gör du? om man inte tror på darwin så tror man på gud eller buddhismen whatever...
har du hört talas om min fiendes fiende är min vän?
så var det, folk som inte tyckte om kyrkan gick över till darwins sida utan att ens läsa hans bok, de ville ha en anledning att neka, ja, ja alltså förutom att man blev avrättad bara för att man gick utanför kyrkans banor XD
lycka till XD

Akryon

Inläggav Akryon » 22 maj 2007 04:16

Angelina skrev:Men VARFÖR kallar ni guden för HAN?

du kan leta upp min tråd som heter, Gud, han/hon XD

Återgå till "Religion och andlighet"