Agnosticism, en meningslöshet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 07 mar 2007 12:08

Finns det några syner/åsikter som inte är möjliga att inneha?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 mar 2007 12:20

Kyano skrev:Finns det några syner/åsikter som inte är möjliga att inneha?

Dem som ingen har och ingen kan tänka sig ha. Just nu. Om framtiden vet vi inte så mycket. Men de förefintliga är bevisligen alla möjliga, eftersom någon har dem.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 10 mar 2007 11:49

Har den här tråden gått och dött, nu?

Hur som helst, finns det någon här som faktiskt tror på den gud hovnarr har beskrivit? Med andra ord; finns det någon här som verkligen vill diskutera saken?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 10 mar 2007 14:38

Ja, jag! M.fl. förmodar jag. Men den "gud" jag beskrivit är ju ganska bred - definitionen tillåter för ganska olika uppfattningar. I alla fall - det är knappast nödvändigt att man är troende för att kunna diskutera frågan. Vad, närmare bestämt, är det du vill diskutera?

-narr-

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 mar 2007 10:54

miles davis skrev:Har den här tråden gått och dött, nu?

Hur som helst, finns det någon här som faktiskt tror på den gud hovnarr har beskrivit? Med andra ord; finns det någon här som verkligen vill diskutera saken?

Om det krävs, med eller utan en pistol mot tinningen, kan jag tro på allt. Annars lever jag bara. Tänker, känner, minns, fantiserar... sköter kroppen... Jag håller alla dörrar öppna, lever i andligt tvärdrag, helt blåst... Det enda säkra är att ingenting utom det jag gör och upplever här och nu är säkert. Det är livets allvar och lek. Du gör vad du gör. Där och då.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 11 mar 2007 12:07

hovnarr skrev:Ja, jag! M.fl. förmodar jag. Men den "gud" jag beskrivit är ju ganska bred - definitionen tillåter för ganska olika uppfattningar. I alla fall - det är knappast nödvändigt att man är troende för att kunna diskutera frågan. Vad, närmare bestämt, är det du vill diskutera?

-narr-

Härligt, att åtminstone någon här är lite entusiastisk.
Jag är mest fascinerad av hela gud-grejen, och jag diskuterar gärna vad som helst inom det området, så alternativen är många.

En inledande fråga skulle kunna vara varför man kan tänka sig tro på denna gud, till exempel?

Algotezza skrev:Om det krävs, med eller utan en pistol mot tinningen, kan jag tro på allt. Annars lever jag bara. Tänker, känner, minns, fantiserar... sköter kroppen... Jag håller alla dörrar öppna, lever i andligt tvärdrag, helt blåst... Det enda säkra är att ingenting utom det jag gör och upplever här och nu är säkert. Det är livets allvar och lek. Du gör vad du gör. Där och då.

Hur kan du vara säker på att det är det enda säkra, om det enda du kan vara säker på är saker du upplever här och nu?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 11 mar 2007 16:56

miles davis skrev:
Algotezza skrev:Om det krävs, med eller utan en pistol mot tinningen, kan jag tro på allt. Annars lever jag bara. Tänker, känner, minns, fantiserar... sköter kroppen... Jag håller alla dörrar öppna, lever i andligt tvärdrag, helt blåst... Det enda säkra är att ingenting utom det jag gör och upplever här och nu är säkert. Det är livets allvar och lek. Du gör vad du gör. Där och då.

Hur kan du vara säker på att det är det enda säkra, om det enda du kan vara säker på är saker du upplever här och nu?

Tänker, känner, minns, fantiserar, sköter kroppen gör jag här och nu. Här och nu är evigt, men innehållet i dem skiftar ständigt. De är som ett 4D-"rör" mitt livs görande och upplevande strömmar genom. Jag är mitt här och nu. Du är ditt "rör" och gör det du gör. Våra "rör" samverkar via dialog på olika sätt. Skulle flödet av görande och upplevande upphöra  vore vi "intet". Vi "är" i kraft av föränderligheten i det strukturellt oföränderliga här och nu-"röret".

Det är som att cykla. Stannar cykeln ramlar du i backen.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"