Hur ska vi betrakta verkligheten?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 mar 2007 12:17

Ja, verkligheten är oss given direkt i sinneserfarenheten. När vi varseblir värden så står vi i omedelbar kontakt med den.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

anakoret

Inläggav anakoret » 10 mar 2007 13:43

Hmm... Så du tänker att du är speciell i sverige. Är det det du vill säga?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 mar 2007 15:16

Speciell och speciell... Jag kan bara jämföra med vad jag själv möter för åsikter i min omgivning, och då är t.ex. direkt realism sällan företrädd. I stället trampar man vidare i Descartes och Lockes utnötta spår. :(
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 10 mar 2007 16:29

Grottis, ett evigt problem det där. Folk läser grunderna i filosofi Descartes, Hume, Berkley och alla andra perukgubbar. Sen kommer de hit till FF och undrar. Men men, vet ej, dömer inte, kanske en naturlig utveckling?
Föreslog en gång här på FF att vi skulle begrava alla dessa mumier och låta de äntligen vila i frid men huj va jag fick mothugg. Finns fortfarande några här som inte har glömt mitt "övertramp". hoho

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 mar 2007 18:54

Folk borde kolla in den moderna filosofiska diskussionen. Mycket har hänt även sedan Wittgenstein gjorde sina insatser.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 10 mar 2007 19:34

Hörde igår Torbjörn Tännsjö prata om religionens "synd", alla dessa illdåd som har gjorts i religionens namn. Programmets tema var syndaförlåtelse. Programledaren menade att eftersom alla kommunister har gjort avbön, så nu är det väl kyrkans tur att göra detsamma.
Tännsjö tog som exempel åsiktsförtrycket som kyrkan har stått för, alla religionskrig…etc.
I programmet intervjuades ärkebiskopen Wännsjö, Wännberg(?). På sedvanlig maner gled han undan alla frågor och ville framställa sej som den glade schyssta bagaren som bakar goda bullar. Säkert ok snubbe så men han måste hela tiden hitta omöjliga teoretiska utvägar.

Avbön förresten, kyss mej i arslet!

Lite OT men men.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 10 mar 2007 20:55

Such,

Det måste ha varit det program som tas upp i denna tråd:
http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=3603

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 mar 2007 06:36

Är Marxistisk "avbön" inte en implicit självmotsägelse? På dubbelt sätt dessutom.

Återgå till "Filosofi"