USA:s (demokratiska) system

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

EnFisk

Inläggav EnFisk » 11 mar 2007 21:31

Kallekula skrev:[...]Kan man inte påverka, tja då är det väl knappast demokrati.

Det är just det jag menar när jag säger att USA nästan är odemokratiskt. När medborgarna i allmänhet, som jag tycker, inte kan påverka (YTTERST lite) och dessutom då minoriteten har möjlighet att få sin röst igenom. Vid dessa omständigheter tycker jag att systemet är odemokratiskt.
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 11 mar 2007 21:37

Jovisst så kan man se det, eller tycka men jag vet inget om hur amerikanarna tycker om detta. Det läser vi bara om i svenska media och media lyfter givetvis bara upp problem (dessutom gillar de att lyfta fram det negativa med USA).

Vet du hur det fungerar i USAs motsvarighet till våra kommuner? Hur fungerar demokratin och inflytandet på det planet?

Sen vet jag inte jämför vi med vad, Sverige eller?

Nu är ju tråden som den är man varför diskutera något som inte har en aning om? Vad ger det?

Vad är en senator? Representerar vad? Vad är en senators  beslutsmöjlighet kontra kongressen? En kongressledamot väljs genom att...? Lobbygrupper måste för att kunna agera som lobbygrupper göra...? Partibidrag kan ges i omfattning om hur mycket? Osv osv ja jag vet inte mycket om detta. Undrar om de som uttalar sig i denna tråd har en aning?

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 11 mar 2007 22:18

Lite snabbt bara för att slänga in ett par viktiga delar till diskussionen rörande USA och demokrati :

- tänk på treenigheten, där presidenten, kongressen och högsta domstolen kontrollerar varandra. Utveckla härifrån demokratiska grunder och fällor som kan smita undan skyddsmekanismerna

- tänk även på att en president nuförtiden för sitta max två perioder, till skillnad från många andra länder. Mer demokratiskt, eller mindre demokratiskt ?? En svår fråga.

- tänk även på graden av direkt demokrati eftersom man faktiskt röstar ner på borgmästarnivå. Ett amerikanskt val är inte bara presidenten, utan även många andra ämbetsmän som väljs demokratiskt till skillnad från till exempel Sverige.

Några snabba diskussionspunkter.......

Tractatus

Inläggav Tractatus » 12 mar 2007 04:28

Jovisst så kan man se det, eller tycka men jag vet inget om hur amerikanarna tycker om detta. Det läser vi bara om i svenska media och media lyfter givetvis bara upp problem (dessutom gillar de att lyfta fram det negativa med USA).

Spelar ju ingen som helst roll vad amerikanerna anser om detta. "Demokratins" praktiska implikation därborta är fortfrande inte kongruent med det som "demokrati" i stort innebär. Vad folk tycker, och vad som de facto föreligger, är två skilda ting.

Håller för övrigt med suchanother och Jörgen i det de säger.

Hallberg
Kontakt:

Inläggav Hallberg » 12 mar 2007 09:55

För att svara på "Bobbys" andra punkt. Om man ser presidenten som en åsiktshavare och inte en PR ikon så är det ju fortfarande demokratiskt. Om det finns en utbrädd majoritet för en viss sorts åsikter så spelar det ingen roll vad presidenten heter, det räcker med att han företräder de åsikterna. Det måste vara så tanken är men om det funkar i praktiken kan man också diskutera.
Så tanken är väll så demokratisk

Mvh//
Mattias
Libertas inaestimabilis res est.

Preol

Inläggav Preol » 12 mar 2007 12:55

Hur demokratiskt det är beror på i vilken grad presidenten och hans administration sätter det gemensammas bästa före olika egenintressen, inklusive sina egna. Formerna för hur han och de andra tillsätts har inget direkt samband med graden av demokrati, men de kan mer eller mindre försvåra gynnandet av olika egenintressen.  

Jag skulle vilja säga att formerna för tillsättandet av de politiska företrädarna i USA är bra på att förhindra självgynnandet, om viljan för detta finns, och därmed är de demokratiskt utformade.

Problemet för demokratin i USA och övriga västvärlden är att en allt större del av folket inte längre vill ha demokrati (ett styre för det gemensammas bästa). Individerna som utgör folket känner inget behov för ett demokratiskt styre utan vill hellre att de ska gå bra för de lobbare som företräder just deras individuella intressen och då passar det bra med lite korruption, den kan till och med ske helt öppet, om det görs snyggt, för det är ingen som motsätter sig den. Både höger och vänsterfolk tror att deras intressen ska gynnas eller att splittringen ska jämna vägen för något bättre medan ett allt mindre antal fortfarande sätter sitt hopp till demokratin.

Man kan även säga att domstolarna utgör en bra pelare i demokratin men dessa har utvecklats till en storindustri för advokaterna, som bara pumpar ut så mycket som möjligt av de som är villiga att betala för att slippa undan rättvisan.

Men jag överdriver för denna utveckling har bara precis börjat det kommer att bli mycket mycket värre.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 mar 2007 14:04

Tractatus skrev:

Spelar ju ingen som helst roll vad amerikanerna anser om detta. "Demokratins" praktiska implikation därborta är fortfrande inte kongruent med det som "demokrati" i stort innebär. Vad folk tycker, och vad som de facto föreligger, är två skilda ting.

Håller för övrigt med suchanother och Jörgen i det de säger.

Ojo, men att se det svart eller vitt, vad ger det. Att bara säga USA har ingen demokrati vart leder det i diskussionen?  Det finns aspekter av den amerikanska demokratin som vi uppfattar som dåliga, efter vår referensram. Lika väl som det finns delar som de uppfattar som konstiga/dåliga.

Exakt vad är det som gör att USA INTE kan betraktas som en demokrati? Att de har dödsstraff säger en del. Det är inte en del av en demokrati därmed är USA inte....

Att inte alla kan komma fram politiskt utan att det behövs kontakter och inskolning av den politiska världen? Såsom det även är i Sverige.

Pengarna styr? På vilket sätt? Är inte det samma sak som i Sverige? Hur lätt är det för nya partier utan kampanjbudget att göra sig gällande i Sverige?

Att vi i Sverige kan välja lokala representater som inte behöver en så omfattande budget för att bli valada? Hur fungerar det i USA? Jag har ingen aning, vet du?

Angående lobbare som Perol tar upp så måste Lobbygrupper I USA registrera sig innan de kan verka gentemot kongressen. Hur fungerar det i Sverige?  

Kontentan. Varför klaga på USA är det inte bättre att verka på hemmaplan med det man vill förändra? Finns så mycket om USA som vi i Sverige inte har en aning om.

Att över lag dissa demokratin, visst kan man göra det. Men så kommer den vanliga följdfrågan vad är alternativet, och vad skulle hända om detta infördes?

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 12 mar 2007 16:19

Kallekula skrev:Exakt vad är det som gör att USA INTE kan betraktas som en demokrati? Att de har dödsstraff ?

Hela USA har inte dödsstraff, är då delar av USA demokratiska och andra delar icke-demokratiska ?? Är glaset halvfullt eller halvtomt ??

För övrigt så är jag personligen emot dödsstraffet. Men frågan ovan kvarstår ändock.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 12 mar 2007 17:21

Vad har dödstraff med demokratins vara eller icke-vara att göra?

Kriterier för en Demokrati enligt wikipedia;

Beslutsjämlikhet: Var och ens åsikt har samma tyngd när man skall fatta kollektiva beslut

Effektivt deltagande: Under hela beslutsprocessen har var och en lika stora möjligheter att uttrycka sina önskemål

Upplyst förståelse: Var och en skall ges tillräcklig tid för att sätta sig in i de frågor som ska beslutas

Kontroll över dagordningen: Folket bestämmer själv vilka frågor som skall eller inte skall beslutas genom kollektivt beslutsfattande

Inklusion: Med folket menas alla vuxna som lyder lagarna, ej barn eller genomresande

Så dödstraff är väl gångbart i en demokrati?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 mar 2007 17:52

Tractatus skrev:Vad har dödstraff med demokratins vara eller icke-vara att göra?

Ja det kan man undra. Dock finns de, även på detta forum, som har det som ett demokratikriterium.

Vad jag tror att det egetligen handlar om är att man då på ett enkelt sätt kan hävda att USA inte är en demokrati. Istället för att hamna i definitionsdiskusioner om deltagande, beslutsfattandeprosesser, medias makt och liknande.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 12 mar 2007 18:23

Kallekula skrev:
Tractatus skrev:Vad har dödstraff med demokratins vara eller icke-vara att göra?

Ja det kan man undra. Dock finns de, även på detta forum, som har det som ett demokratikriterium.

Vad jag tror att det egetligen handlar om är att man då på ett enkelt sätt kan hävda att USA inte är en demokrati. Istället för att hamna i definitionsdiskusioner om deltagande, beslutsfattandeprosesser, medias makt och liknande.

Håller faktiskt med. Om befolkningen tar demokratiska beslut som inte inskränker deras förmåga att ta fler demokratiska beslut, då har det ingen betydelse vad besluten är ur demokratisk synvinkel. Unghefär så.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 12 mar 2007 20:28

Hejsan...

Lägger in en goding, eftersom någon påstod att USA är en demokrati!
I USA tillämpar man ju inte den demokratiska principen - en väljare är en röst över hele linjen! Dessutom har man ju förbjudit vissa väljare rösta samt att man fuskar med rösträkningarna, alltid till de reaktionäras fördel. Därför vann ju exempelvis Bush valet år 2000.  :lol:

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 12 mar 2007 21:12

Jbig skrev:Hejsan...

Lägger in en goding, eftersom någon påstod att USA är en demokrati!
I USA tillämpar man ju inte den demokratiska principen - en väljare är en röst över hele linjen! Dessutom har man ju förbjudit vissa väljare rösta samt att man fuskar med rösträkningarna, alltid till de reaktionäras fördel. Därför vann ju exempelvis Bush valet år 2000.  :lol:

MVH
jbig

Visst är USA en demokrati fast man blir ju inte speciellt förvånad över att Jbig tycker annorlunda. Fast på Jbigiska är ju allting möjligt, lite som rövarspråket fast utan kodnyckel. Måste vara lite kul att prata ett alldeles eget språk ??

Jbig har helt korrekt uppfattat att USA´s röstsystem är viktat. Nu återstår att se om Jbig kan korrekt förklara hur denna viktning fungerar i praktiken och vilka som gynnas av den. Viktningen är nämligen avsiktligt gjord med just demokratins bästa i tanke.

Sedan får Jbig gärna utveckla sitt vidare resonemang, att vissa förbrytare inte får rösta är allmänt känt, och det är kanske detta som Jbig menar ??
(på tal om att förbjuda röster, alltså) Snarare är det väl så att man bör debattera om rösträtten är en frihet under ansvar, eller om det är en rätt som man aldrig kan förlora, även om man tex omyndigförklaras ???

Till slut så får Jbig mer än gärna presentera de bevis han har för att det fuskats med rösträkningen, demokraterna i USA har sökt dessa med ljus och lykta i sju år, så jag kan vidarebefordra bevisen till det demokratiska partihögkvarteret direkt. Allt som är dåligt för Bushadministrationen medverkar jag gärna till. 2008 kan inte komma fort nog så att man kan sparka ut Bush ur Vita Huset.

Tony Dungy for president !!!

ayatolla

Inläggav ayatolla » 13 mar 2007 00:21

Hacking democracy är en ganska intressant dokumentär i ämnet valfusk.

http://www.hbo.com/docs/programs/hackingdemocracy/

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacking_Democracy

ayatolla

Inläggav ayatolla » 13 mar 2007 00:29

http://www.youtube.com/watch?v=hGZtPCFeIh

hela finns här

Länk 1 av 10 det är bara att fortsätta sedan själva,

orka lägga upp 10 länkar.

Återgå till "Politik och samhälle"