HUR VET VI NÅGONTING! (2)
Moderator: Moderatorgruppen
-
JanSandström
-
Pavel Skrbek
Men hur vet du att dina sinnen inte ljuger för dig? Är den verklighet du ser verkligen verklig? Jag menar, det jag ser som rött kanske du ser som grönt, och det jag tycker smakar gott kanske du tycker illa om. Hur kan man då veta vad som är säker kunskap om verkligheten efetrsom alla ser på den olika?
Säker kunskap kan vi aldrig få men eftrsom vi upplevt den ex känt den hört den smakat på den så vet vi ATT den existerar sedan är frågan hur vad den existerar som. Som Berkeley sa: Allt som existerar måste existera i ett medvetande. Så vet jag att jag upplevt en sak i mitt medvetande vet jag att den existerar. [/quote]
Säker kunskap kan vi aldrig få men eftrsom vi upplevt den ex känt den hört den smakat på den så vet vi ATT den existerar sedan är frågan hur vad den existerar som. Som Berkeley sa: Allt som existerar måste existera i ett medvetande. Så vet jag att jag upplevt en sak i mitt medvetande vet jag att den existerar. [/quote]
-
Mikael Renberg
Mikael Lidhammar skrev:Det enda vi egentliigen kan vara säkra på är det som händer just nu. Egentligen vet jag ju inte om knappen "e" på min dator kommer sitta på samma ställe nästa gång jag sätter mig här. Enligt Kant kommer den av sitta på samma ställe eftersom den av erfarenhet alltid har gjort det förr och jag tror honom.
Hur kan du vara säker på det som händer just nu? Samtidigt som du tror på erfarenhet? Jag kanske byter ut "e" tangenten mot "a" då var det inte samma ordning som förut...
-
Pekka Saravo
-
JanSandström
-
Pavel Skrbek
-
Mikael Lidhammar
JanSandström skrev:Hanna:
Men det finns forskare som säger att vi ärver 50% av våran intelligens hur kan vi då vara tomma blad?
Jag tror att vi kan ärva förmågor att ha lätt att lära inom vissa ämnen, då även inom sport osv. Men jag har svårt att se att någon som har haft en pappa som forskare har en fördel av det när han första gången pratar om forskning.
För att diskutera någon annan filosof. Jag tycker det är lite för enkelt av både Descartes och Berkeley att föra in Gud i deras argumentation om kunskap om omvärlden. Eftersom man aldrig kan bevisa Guds existens både står och faller deras argument med just Gud. Samtidigt är det ju väldigt finurligt uträknat.
- queeniodine
Sara:
Ja du, kan vi få verklig kunskap? Det finns ju filosofer som tror att kunskapen finns därute, eller inom oss, men jag håller med de som säger att man aldrig kan vara säker på någonting. Vi kan aldrig få säker kunskap, men spelar det någon roll? Jag menar, vad är verklighet? Kan någon definera ordet?
Det som är min verklighet är inte din, efetrsom vi är olika personer och ser olika saker, men betyder det att min verklighet mindre verklig än din?
Nej. Allas verklighet är lika verklig för dem, och då tycker jag att det inte spelar någon roll hur den egentligen är, eftersom verkligheten är en mycket personlig sak.
Ja du, kan vi få verklig kunskap? Det finns ju filosofer som tror att kunskapen finns därute, eller inom oss, men jag håller med de som säger att man aldrig kan vara säker på någonting. Vi kan aldrig få säker kunskap, men spelar det någon roll? Jag menar, vad är verklighet? Kan någon definera ordet?
Det som är min verklighet är inte din, efetrsom vi är olika personer och ser olika saker, men betyder det att min verklighet mindre verklig än din?
Nej. Allas verklighet är lika verklig för dem, och då tycker jag att det inte spelar någon roll hur den egentligen är, eftersom verkligheten är en mycket personlig sak.
LACHN FUN TSORES!
-
JanSandström
-
Mikael Renberg
Pekka Saravo skrev:Eftersom vi alla är en tom tavla från början så måste vi ju bygga upp vår intelligens och liknande från början, men vi alla är nog olika och har en viss förmåga att ta in saker. Denna förmåga är nog medfött och den är olika från människa till männska.
Ja, man lär sig ju av erfarenheter i livet. Men eftersom alla inte är likadana så måste vi uppleva yttervärlden på olika sätt. Våra sinnesintryck vi får av yttervärlden bearbetar vi på olika sätt för att få fram kunskap.
Men det finns forskare som säger att vi ärver 50% av våran intelligens hur kan vi då vara tomma blad?
Svar till Jan Sandström:
Jo viist finns det det. Medfödda saker som vi bara vet eller kan. En del saker anses man ju bara tycka eller kunna. Men jag vill ändå hålla med Locke att vi föds tomma (nästan iallafall) annars skulle inte världen se annorlunda ut för varje människa. Tack vare våra olika erfarenheter har vi då oxå olika kunskpaer!
Svar till Jan Sandström:
Jo viist finns det det. Medfödda saker som vi bara vet eller kan. En del saker anses man ju bara tycka eller kunna. Men jag vill ändå hålla med Locke att vi föds tomma (nästan iallafall) annars skulle inte världen se annorlunda ut för varje människa. Tack vare våra olika erfarenheter har vi då oxå olika kunskpaer!
-
Linus Omark
jag håller verkligen med dig om att våra sinnen och vårat förnuft tillsammans skapar oss en bild av verkligheten. för vi kan uppfatta världen på ett sätt genom våra sinnen, men där de ger oss en felaktig bild kan förståndet ta vid och ge oss en korrekt bild
Men.. det är klart fönuftet och förståndet kan ju också lura oss. man kan ju aldrig vara helt säker. Även fast våra sinnen säger oss en sak som kansek är det sanna kan förnuftet och förståndet säga emot.
[/i]
Men.. det är klart fönuftet och förståndet kan ju också lura oss. man kan ju aldrig vara helt säker. Även fast våra sinnen säger oss en sak som kansek är det sanna kan förnuftet och förståndet säga emot.
[/i]
-
victor lindgren
Hur vet jag egentligen att yttervärlden existerar?
För mig är det viktigt att klargöra först och främst att hur andra uppfattar världen har en viss påverkan till mig. Jag tänker ofta på vad andra tycker och tänker så jag själv kan komma med mina åsikter, för om vi alla tänker likadant blir det inte delande meningar till varandra. Locke gör sig själv som en Gud, eftersom han inte trodde på nåt högre, mäktigare. Berkeley sa att Gud ser allt, han förnimmer allting. Alltså jag behöver inte tänka på allt, Gud gör redan det! Tack Gud…