HUR VET VI NÅGONTING! (2)

Moderator: Moderatorgruppen

Pekka Saravo

Re: På tal om hume!!

Inläggav Pekka Saravo » 14 mar 2007 09:37

victor lindgren skrev:Hume var en viktig skeptiker. han menade att förnimmelsen av världen och dess beskaffning endast kan grundas på erfarenheten. enligt Hume kunde ändå inte alltid tillfyllest, och därför ifrågasatte han även själva kausaliteten alltså  orsak och verkan. Vi kan inte veta något om framtiden så han menar att vi alltid ska tänka igenom allt. T.ex. varje morgon finns jag? Jag tycker att det inte låter rimligt med den teorin, det är som att han säger emot allt bara för att gå emot systemet som han själv inte är nöjd med, kan det vara så att han fick den uppmärksamhet han febrilt sökt efter omedvetet så han fortsatte med sin teori för att han själv skulle mp bra. Struntar han i alla andra?

Hume är nog den filosofen som har den teorin som är minst trovärdig. det låer ju lite konstogt att hela tiden ifrågasätta och nte få något korekkt svar. Vi kan alltså aldrig veta helt säkert om något vi kan bara ha idéer av våra erfarenehter men vi kan inte veta om våra idéer är riktiga.

Pavel Skrbek

Inläggav Pavel Skrbek » 14 mar 2007 09:37

Pekka Saravo skrev:Jag kan vara säker på att jag är JAG eftersom jag tar in intryck av känslor och tankar.

Men tänk om det är en ond demon som lurar dig att tro att du är du, eller lurar dig att tro att du tar in intryck av känslor och tankar! Sug på den!:D

läraren

Inläggav läraren » 14 mar 2007 09:38

[quote="Kalle Kerman"][quote="Linus Omark"]Enligt Descartes för att vi kan tänka på det fullkomliga ! Fast, det är frågan,  kan man verkligen tänka på det fullkomliga ? vad skulle det vara?[/quote]

Ja, kan man verkligen tänka på något man inte kan "förstå"? Och varför måste människan vara ofullkomlig för att hon inte vet allt?[/quote]

Exakt. Vad är det som säger att någon ( en Gud lämpligtvis ) måste   vara perfekt och ha kunskap om allt.  Kan inte bara världen vara ett olöst mysterium utan att någon måste sitta på nyckeln till svaren på allt.[/quote]

en människa måste vara ofullkomlig om den inte vet allt efetrsom om du hade varit fullkomlig så hade du vetat allt. men det betyder inte att det är någonting fel på oss människor, men vi är helt enkelt inte fullkomliga. det kan man märka i vissa situationer i livet, tex när vi råkar ut för någon katastrof då söker vi alltid någonting som är högre än oss och som kan förklara det som har skett. det skulle vi antagligen inte göra om vi var fullkomliga.[/quote]

Men själva begreppet "fullkomlig" är ju så diffust. Vad är fullkomlighet?

victor lindgren

....

Inläggav victor lindgren » 14 mar 2007 09:40

Men vi säger att allt har en orsak, och jag går och tänker på det ständigt, kan jag påverka det genom att göra något för vissa situationer?

Ir var det också en orsak att jag så småning om skulle göra det?

Kan vi påverka något som än inte är gjort, men det var väll också en orsak och mening att det skulle vara så?

????

JanSandström

Inläggav JanSandström » 14 mar 2007 09:40

Pavel Skrbek skrev:
Pekka Saravo skrev:Jag kan vara säker på att jag är JAG eftersom jag tar in intryck av känslor och tankar.

Men tänk om det är en ond demon som lurar dig att tro att du är du, eller lurar dig att tro att du tar in intryck av känslor och tankar! Sug på den!:D

jadu onda demonen enligt Descartes.. kanske är den onda demonen Gud? Det vore inte en allt för konstig tanke.. Då båda anses kunna styra och vi kan varken se eller bevisa någon av dem!

Linus Omark

Inläggav Linus Omark » 14 mar 2007 09:40

Pekka Saravo skrev:
Jag kan vara säker på att jag är JAG eftersom jag tar in intryck av känslor och tankar.

Men tänk om det är en ond demon som lurar dig att tro att du är du, eller lurar dig att tro att du tar in intryck av känslor och tankar! Sug på den!

Men det är ju ändå pekka som blir lurad. Alltså måste han i vilket fall som helst vara han. Det är klart att intrycken och känslorna kan spela honom ett spratt. men det är fortfarande han som tar emot "kunskapen"

Kalle Kerman

Inläggav Kalle Kerman » 14 mar 2007 09:41

läraren skrev:
Kalle Kerman skrev:
Linus Omark skrev:Enligt Descartes för att vi kan tänka på det fullkomliga ! Fast, det är frågan,  kan man verkligen tänka på det fullkomliga ? vad skulle det vara?

Ja, kan man verkligen tänka på något man inte kan "förstå"? Och varför måste människan vara ofullkomlig för att hon inte vet allt?

Exakt. Vad är det som säger att någon ( en Gud lämpligtvis ) måste   vara perfekt och ha kunskap om allt.  Kan inte bara världen vara ett olöst mysterium utan att någon måste sitta på nyckeln till svaren på allt.

en människa måste vara ofullkomlig om den inte vet allt efetrsom om du hade varit fullkomlig så hade du vetat allt. men det betyder inte att det är någonting fel på oss människor, men vi är helt enkelt inte fullkomliga. det kan man märka i vissa situationer i livet, tex när vi råkar ut för någon katastrof då söker vi alltid någonting som är högre än oss och som kan förklara det som har skett. det skulle vi antagligen inte göra om vi var fullkomliga.[/quote]

Men själva begreppet "fullkomlig" är ju så diffust. Vad är fullkomlighet?[/quote]

rätt bra argument,
Vad är egentligen fullkomligt?
en fråga som är svår att besvara, men kanske vi har svårt att besvara den bara för att vi är ofullkomliga. hade vi varit fullkomliga hade vi kanske kunnat svara på fårgan.

Mikael Lidhammar

Inläggav Mikael Lidhammar » 14 mar 2007 09:41

victor lindgren skrev:Hume var en viktig skeptiker. han menade att förnimmelsen av världen och dess beskaffning endast kan grundas på erfarenheten. enligt Hume kunde ändå inte alltid tillfyllest, och därför ifrågasatte han även själva kausaliteten alltså  orsak och verkan. Vi kan inte veta något om framtiden så han menar att vi alltid ska tänka igenom allt. T.ex. varje morgon finns jag? Jag tycker att det inte låter rimligt med den teorin, det är som att han säger emot allt bara för att gå emot systemet som han själv inte är nöjd med, kan det vara så att han fick den uppmärksamhet han febrilt sökt efter omedvetet så han fortsatte med sin teori för att han själv skulle mp bra. Struntar han i alla andra?

Jag tycker på sätt och vis att den teorin låter lika rimlig som alla andra, ftersom det är just en teori. Jag tror inte att någon egentligen kan se in i framtiden, så hur kan vi då veta att till exempel äpplet som jag släpper senare ska landa på marken? Det går ju inte att veta, men visst är det knepigt. Själv tycker jag att Kants teori är bättre då, att man får lita på sina erfarenheter.

JanSandström

Re: ....

Inläggav JanSandström » 14 mar 2007 09:42

victor lindgren skrev:Men vi säger att allt har en orsak, och jag går och tänker på det ständigt, kan jag påverka det genom att göra något för vissa situationer?

Ir var det också en orsak att jag så småning om skulle göra det?

Kan vi påverka något som än inte är gjort, men det var väll också en orsak och mening att det skulle vara så?

????

Jag tror att allt bara blir som det blir.. men sen tror jag att du har ett visst antal val i livet... Du kanske måste hitta rätt val och orsaker.. så att du får bra konsekvenser.

Användarvisningsbild
queeniodine

Inläggav queeniodine » 14 mar 2007 09:42

Jag gillar Hume lite, men jag skulle aldrig fundera över vem jag är varje morgon. Men det där med orsak och verkan gillar jag ahns sätt att tänka. Man kan ju faktiskt inte vara säker att saker coh ting blir samma varje gång man gör det. Man kankse inte orkar tänka på det hela tiden, emn man borde kanske inte förutsätta att pennan ramlar ned i bordet varje gång man släpper den.

Men jag tror att du har rätt när du säger att han sade emot alla och gick emot systemet för att få uppmärksamhet, och han lyckades ju, eller hur? Men han har även fått många att tänka och ifrågasätta saker, som det kanske är bra att man gör.
LACHN FUN TSORES!

läraren

Inläggav läraren » 14 mar 2007 09:42

[quote="Pekka Saravo"][quote="victor lindgren"]Hume var en viktig skeptiker. han menade att förnimmelsen av världen och dess beskaffning endast kan grundas på erfarenheten. enligt Hume kunde ändå inte alltid tillfyllest, och därför ifrågasatte han även själva kausaliteten alltså  orsak och verkan. Vi kan inte veta något om framtiden så han menar att vi alltid ska tänka igenom allt. T.ex. varje morgon finns jag? Jag tycker att det inte låter rimligt med den teorin, det är som att han säger emot allt bara för att gå emot systemet som han själv inte är nöjd med, kan det vara så att han fick den uppmärksamhet han febrilt sökt efter omedvetet så han fortsatte med sin teori för att han själv skulle mp bra. Struntar han i alla andra?[/quote]

Hume är nog den filosofen som har den teorin som är minst trovärdig. det låer ju lite konstogt att hela tiden ifrågasätta och nte få något korekkt svar. Vi kan alltså aldrig veta helt säkert om något vi kan bara ha idéer av våra erfarenehter men vi kan inte veta om våra idéer är riktiga.[/quote]

Hume tycker jag är bra på det sättet att han förepråkar att man ska ifrågasätta. Man ska kanske inte ta allting för givet. Men precis som du säger skulle livet bli lite konstigt om man hela tiden fick omvärdera saker. Och skulle man då kunna komma framåt i livet? Utan regler och "naturlagar" skulle livet bli konstigt. Och utan de kanske vi inte skulle ha kommit så långt i vår utveckling.

Pekka Saravo

Inläggav Pekka Saravo » 14 mar 2007 09:43

Linus Omark skrev:Pekka Saravo skrev:
Jag kan vara säker på att jag är JAG eftersom jag tar in intryck av känslor och tankar.

Men tänk om det är en ond demon som lurar dig att tro att du är du, eller lurar dig att tro att du tar in intryck av känslor och tankar! Sug på den!

Men det är ju ändå pekka som blir lurad. Alltså måste han i vilket fall som helst vara han. Det är klart att intrycken och känslorna kan spela honom ett spratt. men det är fortfarande han som tar emot "kunskapen"

Där blir jag lite räddad av Linus. Jaa egentligen spelar det en väldigt stor roll vad man själv tror. Jag tror att jag är jag eftersom jag kan ta in intryck från omvärlden, men om det är en ond demon som lurar mig så vetj ag ju ingeting om det. & därför är jag JAG!

JanSandström

Inläggav JanSandström » 14 mar 2007 09:44

victor lindgren skrev:kan det vara så att den onda demonen styr dig för du inte själv kan ta dina beslut... lätt påverkat och att du själv har tillåtit dig det??  :?  :?

Ja det tror jag.. alla har vi nog känt ibland att vi står mellan två val och något brottas inom än.. hur ska vi hantera detta?

Pavel Skrbek

Inläggav Pavel Skrbek » 14 mar 2007 09:44

läraren skrev:
Kalle Kerman skrev:
Linus Omark skrev:Enligt Descartes för att vi kan tänka på det fullkomliga ! Fast, det är frågan,  kan man verkligen tänka på det fullkomliga ? vad skulle det vara?

Ja, kan man verkligen tänka på något man inte kan "förstå"? Och varför måste människan vara ofullkomlig för att hon inte vet allt?

Exakt. Vad är det som säger att någon ( en Gud lämpligtvis ) måste   vara perfekt och ha kunskap om allt.  Kan inte bara världen vara ett olöst mysterium utan att någon måste sitta på nyckeln till svaren på allt.

Men själva begreppet "fullkomlig" är ju så diffust. Vad är fullkomlighet?
[/quote]

Om det vore såhär, vilket jag tycker låter väldigt logiskt och troligt, så förklarar ju det vårat sökande. Men om vi valde att acceptera denna livssyn med ofullkomlighet osv, varför skulle vi då filosofera?
Men om vi var fullkomliga, då skulle vi ju veta om det fanns något högre eller inte, då skulle vi inte behöva söka, eller har jag fel?

Mikael Renberg

Inläggav Mikael Renberg » 14 mar 2007 09:44

läraren skrev:
Kalle Kerman skrev:

Men själva begreppet "fullkomlig" är ju så diffust. Vad är fullkomlighet?[/quote]

En synonym till fullkomlig? Jag skulle säga: felfri.
Man har inga brister och är perfekt.

Återgå till "Filosofi"