"Spöken"

Moderator: Moderatorgruppen

Är det "riktiga spöken"?

Ja
11
31%
Nej
24
69%

Antal röster: 35

Blåklint
Kontakt:

Inläggav Blåklint » 21 dec 2006 16:58

mariamk skrev:Någon som känner igen sig och har något tips?

Jag har inga tips men jag har upplevt saker som inte går att förklara.

Men jag undrar om man är två personer som upplever en sak samtidigt som är oförklarligt, är vi båda knäppa eller kan det ha varit något annat, tex ande?

ZheDude

Inläggav ZheDude » 22 dec 2006 00:13

Det första som slår mig är att någon har sett filmen sjätte sinnet, " I see dead people and they talk to me about stuff".

Nästa sak som jag börjar fundera på är neurologisk sjukdom. En sak som är säker, det låter inte som om hon mår bra. Jag skulle nog i första hand råda till sjukvården att kolla att hon är ok och sen ta ställning till denna disskusion.

Jag såg en dokumentär (discovery tror jag) om en kille som hade varit med om en bilolycka och skadat huvudet rejält till följd att han saknade delvis motorik, delvis tal och förståelse med konstanta epileptiska anfall. Men han var konstnär och det var lite där dokumentären fokuserade på, han var en ateist som målade religösa konstverk.. Precis innan ett epeleptiskt anfall så förändrades allt omkring honnom och smådjävlar försökte locka honnom till att göra saker när han återvände samt ljusvarelser som lugnade honnom och bar honnom över stilla hav. Som han berättade så var dessa upplevelser helt verkliga för honnom med lukt och alla sensoriska sinnen så fanns det inget som tydde på att detta skulle vara en föraning om det epileptiska anfallet. Och det var dessa upplevelser som han i sin tur sedan målade.

Det som fasinerade mig med denna dokmentär var att han upplevde detta innan ett epileptiskt anfall, dvs när hjärnan enl medicinska mått var funktionell. Så vad är det som händer där innan anfallet, blir hjärnan supermottaglig? Möjlighet att ta sig in i andra dimensioner utanför våra begränsade fyra dimensioner. Att se in ett spektrum utanför tid o rum där man befinner sig i flera rum tids platser samtidigt.

Nåväl det var min fasination om detta ärende, kontentan är se till att hon söker läkarvård och får hon en clear bill of health så blir denna disskusion, mer av intresse.
Fantasi är viktigare än kunskap, kunskap är begränsad medan fantasins bredd är oändlig! [A. Einstein]

babylove

Inläggav babylove » 23 jan 2007 14:32

Att veta om det spökar i eller utanför hennes hjärna är svårt för mig som utomstående att avgöra.
Din syster känner det bäst själv.
Endel människor  har öppna kanaler till den andra sidan som jag kallar det och energier(andar).
JAg vet själv hur det är att uppleva saker och ändå tvivla på mina upplevelser...är dem verkliga eller spelar hjärnan ett spratt.
Men jag har ändå innerst inne litat på att det jag upplever är verkligt, annars skulle jag vara "galen"
Men det är svårt... svårt att leva i en värld där allt som inte kan förklaras vetenskapligt inte finns.
Men det finns hjälp att få genom medium som iofs är en changer för sig.
Men det finns duktiga medium som kan hjälpa henne.
JAg vet, jag fick hjälp och förklaring på vad som jag ser,hör och känner.

babylove

Inläggav babylove » 23 jan 2007 14:51

Om du vill kan du få numret till två madium som jag vet är seriösa.
Kanske om du börjar tänka efter så kanske du oxå är med om oförklaringa upplevelser.
Mediala egenskaper går ofta i arv, iallafall i vår släkt både från mina mamma och pappas sida.

Det hon kan göra är att be om hjälp.
Jag brukar be de vita ljuset om beskydd, sina andliga guider eller om hon är troende, gud.
Be om att dem formar en skyddsbubbla runt henne som dem renar från alla negativa energier och fyller den med positiva energier.
Och att inget kan komma till henne, ingen kan kontakta henne.
Sen kan hon visualisera att hon har en dörr i pannan som hon stänger igen.
I pannan finns vårt tredje öga som man öppnar när man vill ha kontakt med den andra sidan.
Hoppas detta kommer hjälpa henne.
Lycka till och ge din syster en kram från mig.
Hälsa från mig som vet hur on har det.

MacLaurin

Inläggav MacLaurin » 24 jan 2007 15:52

Är ni galna? Tror ni inte att det finns något så som schizofreni eller? Hur fan kan ni veta att alla hallucinationer som folk någonsin får är "sanningar från en annan dimension" och inte inbillade?
"Mediala krafter kan gå i arv"
DET KAN SCHIZOFRENI OCKSÅ!

Den här tjejen verkar ha problem. Hon är deprimerad, har gjort självmordsförsök, hon ser och hör och luktar saker extremt obehagliga saker som ingen annan märker. Men jag är ju ingen expert, så jag skulle överlämna det åt andra. Men vad jag KAN säga är:

DET HÄR ÄR INGEN JÄVLA LEK, DET ÄR ALLVAR. HON HAR FÖRSÖKT TA SITT LIV FÖR I HELVETE. "Magnetfältsfrekvenser", "uppsök ett medium", "supermottaglig hjärna", det är helt ok att diskutera på ett forum på internet, men nu är det en riktig människa det handlar om!

Tror någon att hon kommer att må bättre om hon får för sig att det är RIKTIGA lik som ligger i badkaret? Det låter ju JÄVLIGT sunt och friskt, och som något man borde utveckla!

Jag skulle definitivt säga att hon behöver hjälp, och INTE av ett #¤% MEDIUM (men inte nån femörespsykolog heller). Det är hemskt att hon inte vill ha hjälp. Bra tips dock (vid en första anblick iaf) att tänka sig en ljuscirkel runt sig som skyddar mot allt obehagligt, att tänka sig att man stänger en lucka i pannan osv. Allt som dämpar sådana obehagliga syner.

Vad hon INTE behöver är att folk låtsas som att det hon ser är på riktigt, och på så sätt FÖRSTÄRKER hennes hallucinationer. HON BEHÖVER HJÄLP MED ATT KOMMA UR DET HELA, INTE DJUPARE IN I DET.

JanSandström

Re: "Spöken"

Inläggav JanSandström » 15 mar 2007 20:27

mariamk skrev:Min syster ser, hör, känner lukten av och ibland pratar med varelser som inte är levande människor (kalla det spöken/vålnader/andar, eller vad ni vill. Spökar det i hennes hjärna, eller utanför den? Hon är själv inte säker på vad hon tror.

Jag hoppas att det är utanför det spökar... Om inte spöken skulle finnas skulle det kännas tråkigt att dö...  :cry:

ayatolla

Inläggav ayatolla » 16 mar 2007 02:17

Jag har vänner som jag litar på och som berättat om helt otroliga upplevelser om "de döda" i form av vålnader/spöken etc, och jag tror verkligen på att dom talar sanning.

Jag har vänner som jag litar på som säger att det inte finns spöken, så jag måste faktiskt erkänna att jag tror de talar sanning. verkligen. Jag skojar inte!

Så vad är skillnaden på riktiga spöken och fantasispöken?

Wintran

Inläggav Wintran » 16 mar 2007 10:36

ayatolla skrev:Jag har vänner som jag litar på som säger att det inte finns spöken, så jag måste faktiskt erkänna att jag tror de talar sanning. verkligen. Jag skojar inte!

Vad är din poäng? De flesta av mina vänner säger också att de aldrig sett spöken, men det undgår inte att jag reagerar när en på fullaste allvar säger sig ha upplevt det. En som dessutom i normala fall aldrig skulle säga eller tro på något sådant, eller som man skulle misstänka har en psykisk störning.

ayatolla skrev:Så vad är skillnaden på riktiga spöken och fantasispöken?

Riktiga spöken skulle inte försvinna genom psykologisk behandling för den som upplever dem, då de skulle existera som ett fenomen utanför våra sinnen. De skulle också påverka oss alla, även fast alla inte är lika mottagliga för dem. Om riktiga spöken nu finns.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 16 mar 2007 18:17

Verkliga spöken eller hjärnspöken?
Marx skrev en liten skrift med titeln "Ein Gespenst geht um in Europa - das Gespenst des Kommunismus".  (Ett spöke går runt Europa - kommunismens spöke), som senare inlemmades i Kommunistiska Manifestet.
För borgarna var Marx ett verkligt, reellt existerande spöke. Fruktad pga. sin intellektuella överlägsenhet. Med sin överklassbakgrund säkert klassförrädare tyckte många. Marx pressade borgarklassen till den milda grad att många gav intellektuellt upp och ägnade sej åt sexuella perversioner. Eller så försökte de genom religionen rättfärdiga sin parasittillvaro, som varande närmare Gud än allmoge. Ho ho ho.
Någon skrev (Auk?) att Marx valde kommunismen pga. brist på andra alternativ. Säkert delvis sant. Men vilken människa uppfinner allt från scratch? Man tager vad man haver. Ingen vettig människa är väl superidealist utan känsla för realiteter. Alla är vi barn av vår tid.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 mar 2007 18:41

Spöken och andar och olika "övernaturliga" upplevelser bör nog tas med en nypa salt. Den här tjejen ni snackar om, hon kan ju faktiskt också helt enkelt ha en livlig fantasi och tycka om att imponera och verka speciell med märkliga historier. Finns ingen anledning att stämpla någon som sinnessjuk bara för det.

Däremot om hon är deprimerad och försöker ta sitt liv vid upprepade tillfällen så borde det vara en väckarklocka. Oavsett vad hon säger (för sinnesskadade människor lever i förnekelse på grund av inre smärta) tycker jag att man ska ta sitt ansvar som familjemedlem och försöka få tag i en läkare.

Sluta tramsa med spökerierna (oavsett om de är sanna eller falska) när ni har med en självmordskandidat att göra. Försök nå henne utan att blanda in ovesäntligheter som bara komplicerar den psykologiska situationen ytterligare. Ni måste ju tänka på att när en människa lider så försöker hon att lindra sin smärta, dessa fantastiska historier kanske är hennes sätt att spela bort smärtan inför sig själv, plus att hon får en massa uppmärksamhet (bekräftelse) även om den blir artificiell. Alltså opersonlig genom att hon måste prestera hallucinationer för att känna sig accepterad.

Återgå till "Psykologi"