hovnarr skrev:Tror du att jag finner något egenvärde i att kritisera dig? Jaha. Det var i alla fall inte min avsikt. Då skulle du se när jag verkligen är kritisk.
Nej, min fråga var alldeles uppriktig och välvillig. Du nämnde i en annan tråd att du läste Dalai Lamas "Lycka" (bra bok för övrigt). Och av ditt inlägg ovan förstår man vad som är din strategi för att nå lyckan, nämligen att prioritera livskvalite.
Men vad är egentligen skillnaden mellan lycka och livskvalite - är det inte två ord för samma målsättning? Jag kan tänka mig att om man frågar folk rent allmänt så kommer de flesta att svara att lycka eller livskvalite är viktigt för dem. Färre kommer dock att tycka att de är lyckliga eller har livskvalitet.
Skillnaderna mellan folk ligger alltså inte i detta överordnade mål, utan snarare i strategierna. Vissa super, andra försöker få social status (alltså impa på andra), andra försöker nöja sig med vardagens små glädjeämnen osv. Man har olika recept utifrån respektive förutsättningar.
Så mitt svar på ditt förra inlägg var snarare tänkt som en fråga, genom vilken jag önskade att du skulle berätta mer om hur du tänker kring lycka och livskvalitet. Vad är livskvalitet för just dig? Vad är ditt recept för lycka?
P.S. Ja, och välkommen hit förresten. Skriv en rad på Mötesplatsen om du har lust att presentera dig själv närmare. D.S.
Okej kanske överreagerade så men jag letade faktiskt efter ett forum där det kanske fanns lite mer vettiga folk eller kanske man ska säga liksiniga folk som gillar att diskutera djupare frågor och det första man möter är det som man brukar möta massa folk som ska i och sarja för att sarja utan anledning. Förresten hatar jag inte sådant folk men de är väldigt irriterande.
Du har läst boken kul. Jag har inte hunnit läsa färdig den efter som jag måste läsa en massa andra böcker tills lovet är slut. Jo det är väl ungefär samma sak jag tänker att livskvalite är saker som gör en lycklig kanske har fel. Jag tycker jag är ganska lycklig det enda jag önskar var att färre saker skulle drabba mig och min sambo eftersom vi haft många svårigheter utifrån att bråka med.
Livskvalite för mig är nog att njuta av den tid man har och göra roliga saker utan att det behöver vara avancerat. Uppskatta det lilla. Roliga saker är saker man kan tänka tillbaka på och känna bra vibbar av och fyllas av glädje av. Även att ha djupa samtal med människor eller att bara göra folk glada. Det bästa som finns är att lyssna på andra människors erfarenheter och försöka förstå dem.
Jag blir också lycklig av att jag uppskattar det jag har som att jag är frisk, duktig på massa saker, min underbara sambo och sådant. Jag vill leva enkelt och vet att jag inte skulle bli lyckligare om jag hade en 32 tums plasma tv eller massa andra saker.
Svårt att beskriva men jag tror jag fick med de jag ville ha skrivet.

)