Frågor om gud!

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 dec 2006 00:20

Lundan skrev:Vetande är irrationellt

Renodlad rationalitet är irrationell. Ratio parat med emotio är ratioemotionellt. Mitt ideal. En fruktbar utvecklande balans. Ger möjlighet åt en smula intuition ibland.

För mycket är för lite. För lite är för mycket.

Lagom är en best som flåsar sig själv i nacken.

A
Algotezza aka Algotezza

Lundan

Inläggav Lundan » 02 dec 2006 02:16

[quote]

Tim Olsson
Kontakt:

Re: Frågor om gud!

Inläggav Tim Olsson » 22 dec 2006 18:22

Tor skrev:1.a Om någon lever ett liv helt enligt guds regler men inte på grund av att han/hon tror på gud eller ens läst guds regler utan bara för att det är moraliskt riktigt. Får denne personen komma till himmeln ändå eller måste personen även tro på Gud för att få tillträde till himmeln?

1.b Om personen inte får tillträde där så kommer personen till helvetet antar jag och där finns ju bara syndare. Är det då en synd att inte tro på Gud?

2. Vad händer med alla djuren när de dör? Eftersom de lever så måste de ju ha en själ de med, vad händer med den när de dör?

Jag vet inte hur det ligger till, men det låter som att dessa Dina frågor innehåller en massa mänsklig smörja som kallas Guds ord.

Hur låter Gud=Medvetande?

Finns det regler som Medvetande måsta följa? Nej, det inkluderar allt - är allt.

Sedd

Inläggav Sedd » 10 apr 2007 16:07

1) En människa kan inte vara felfri. Alla gör vi fel, genom tanke och handling, mer eller mindre, men fel gör alla. Men Gud erbjuder oss förlåtelse om vi vill ta emot den. Vi gör som vi vill.
Vi kan välja att ta emot Guds nåd och en oförtjänt "gratisbiljett" till det eviga livet vi kallar Himlen. Välj själv... Jag har valt att jag vill följa Gud.

2) Att inte tro på Gud innebär att man inte tar emot Hans förlåtelse, och utan den repellerar vi Hans helighet. då kan vi inte vara nära Honom.

3) Det vet jag inte... Men det är ju syndafallet som är orsaken till att man överhuvudtaget dör. Människan hade ett ansvar för djuren och naturen. Men människan tog inte ansvaret.
Lyssna och se.

amy

Inläggav amy » 11 apr 2007 23:40

Sedd skrev:1) En människa kan inte vara felfri.

hur förklarar du mig då? jag är felfri.

Människan hade ett ansvar för djuren och naturen. Men människan tog inte ansvaret.

gud borde inte gjort MISSTAGET att ge ansvaret till oss.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 11 apr 2007 23:44

Människan har naturligtvis inget ansvar för de vilda djuren och skogarna och naturen. Dom sköter sig bäst själva. Däremot har människan ansvar för sig själv och sina egna handlingar.

Sedd

Inläggav Sedd » 12 apr 2007 19:00

amy:

1) Ledsen över att behöva påpeka – men du är inte felfri. Du har inte, liksom inte jag heller eller någon annan, gjort och tänkt fullständigt rätt i alla situationer här i livet, inte varit och handlat kärleksfullt och totalt osjälviskt precis alltid... Det har ju ingen! Jag skriver inte detta för att kränka dig, inte alls, utan för att säga att du, liksom jag, behöver syndernas förlåtelse för att få ta del av Guds helighet för evigt, inte i denna världen utan bortom tiden. Det skulle vara det bästa för dig och för Gud. :)

2) Gud gav ansvaret till människan då hon var perfekt – och då hon var perfekt handlade hon gott och människan delade gemenskap med Gud där det inte fanns något ont. Men Gud gav oss möjlighet att välja, just eftersom Han inte ville att vi skulle vara robotar utan individer med fri vilja så det skulle bli en verklig relation. Men människan valde synden, trots Guds varning. Hon litade inte på Gud och Hans löften. Följden blev det vi kallar syndafallet. Då det som varit perfekt inte var perfekt längre.
Lyssna och se.

amy

Inläggav amy » 13 apr 2007 00:01

Sedd skrev:1) Ledsen över att behöva påpeka – men du är inte felfri.

enligt dig är du inte heller felfri, så jag kan inte veta om det du säger är rätt. bara gud själv kan veta om jag är felfri eller inte för att han är den enda som är felfri.

Du har inte, liksom inte jag heller eller någon annan, gjort och tänkt fullständigt rätt i alla situationer här i livet, inte varit och handlat kärleksfullt och totalt osjälviskt precis alltid...

varför skulle det vara rätt att alltid vara osjälvisk och kärleksfull? och vad är så fel med att göra lite fel ibland?

Men Gud gav oss möjlighet att välja, just eftersom Han inte ville att vi skulle vara robotar utan individer med fri vilja så det skulle bli en verklig relation.

jag skulle mycket hellre varit en robot än att hamna i helvetet.

Men människan valde synden, trots Guds varning. Hon litade inte på Gud och Hans löften.

inte vårt fel, gud skapade oss så. han borde inte ha skapat oss alls om han inte kan göra det ordentligt.

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:25

amy;
1) Bara för att jag är felfri betyder det inte att jag tänker fel!

2) "Vad är fel med att göra fel?" Lyssna på din fråga ;)

3) Inte är det så säkert att du hamnar i helvetet! Tro på Jesus!! :) Be till Honom, be i ditt hjärta att Han skall leda dig rätt!

4) Gud skapade oss ordentligt med fri vilja. Fri vilja. Fri vilja. Säger jag än en gång.
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:30

Så du menar på fullt allvar att du tror att om man inte tror på din version av Jesus så hamnar man i din version av helvetet?

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:52

Du vet inte vad jag har för grunder för min tro, det är en hel del, och jag hoppas du inte hånar mig. Vad har du för gott som jag inte har?
Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:52

enligt dig d.v.s.
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:55

Du svarade inte på min fråga.

Jag påstår inte att jag har något gott som du inte har.

Sedd

Inläggav Sedd » 14 apr 2007 00:00

Jaha.. :) Tyckte du sa nåt om ljus tidigare.. Men vad vill du egentligen, när du bara påstår att jag är hjärntvättad..?
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 14 apr 2007 00:13

Jag vill att alla religioner ska upphöra att existera eftersom de sprider så mycket förtryck och rädsla i världen.
Jag vill att de som är anhängare till dessa religioner inser detta och befriar sig själva.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

Återgå till "Religion och andlighet"