Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
sapientia

Inläggav sapientia » 12 apr 2007 19:00

Sedd skrev:Men tänk nu! Att kasta pennan gjorde ju jag av egen vilja, men vem skapade världen, jag menar att det ligger en "görare"/skapare/vilja bakom allt.

Sannolikheten har inget med viljan att göra. Låt oss säga att du råkade tappa pennan; ingen vilja inblandad, mycket liten sannolikhet att den skulle landa på platsen x - ändå gjorde den det.

Och forskare påvisar att alla rymdmått, alla vinklar, alla avstånd, allt som jorden är är helt perfekt för oss att leva i. jag anser det vara en underlig tanke att världen skulle komma till utan att någon bidrog till det.

Både vetenskapsmän och Bibeln är överens om att jorden skapades före människan. Jorden är en förutsättning för människans existens. Människan är inte en förutsättning för jordens existens. Jorden är som den är, och råkar vara "perfekt" för oss att leva på. Det är inget Gudsbevis; det hör till sakens natur.  

Vad var det första som existerade? --> Vem skapade det då? --> Har det alltid funnits? --> Hur kom det eviga till då?
Det går alltid att gå vidare på frågestigen, men detdär med pennan är inte samma sak som världens existens.

Det går att alltid gå vidare med frågestigen, men då får du problem eftersom du måste förklara Guds orsak. Jag menar emellertid att vi någonstans måste bryta orsak-verkan-kedjan, vilket betyder att någonting existerar utan orsak. Detta någonting kan vara Gud, men det kan också vara universum i sig.

Jag vet att pennexemplet inte är samma sak som världens existens. Tur det. Jag använde mig av en s.k. liknelse för att beskriva ett fenomen.

Hursomhelst, om man helhjärtat söker Gud, är öppen för Honom, "bultar på dörren", så skall man finns Honom. Det kan ta tid. Men för mig funkade det. Och beträffande Bibeln som bok; den är skriven i många olika tider och av människor som upplevt Gud i sitt liv. När jag märker att de löften som står i Bibeln funkar blir det allt mer klart för mig hur otrolig skriftsamlingen är. Läs den!

Jag är inte helt obevandrad på området. Jag har läst Bibeln; inte hela men en god del. Jag finner mycket märkligt, mycket hemskt och mycket gott. Överhuvudtaget en ganska svår skriftsamling; svår att begripa i sammanhanget. Och som jag sade, en bräcklig grund för Gud att stå på.

Men om det funkar för dig så är det bara att gratulera! Det är berikande att ha en tro; det säger både den kristne, juden och muslimen. Tänk bara på att inte komma med svaga eller rent ut sagt dumma argument; det underminerar religionens trovärdighet.

Kanske syns vi i himlen, men då får Gud se till att göra något. Nu.
Den som söker, han letar.

Sedd

Inläggav Sedd » 12 apr 2007 19:29

sapientia:

1) Men jag låg bakom kastet! Pennan flög inte dit av sig själv, den kom inte till platsen av sig själv, för jag kastade den! Dethär kan ändå inte vara ett motsvarande exempel, för exempel kan man göra till vilken betydelse som helst. Iaf, det låg en handling bakom pennans fall, och var den landade hade ingen betydelse för om den skulle existera eller ej! Ditt exempel går inte att resonera med, det håller inte.

2) Sakens natur? Vi pratar inte om hur jorden är just nu, utan eftersom vi är överens om att den inte alltid funnits diskuterar vi huruvida det gick till; slump eller design, slump eller design... Dessutom menade jag inkluerat jordens förutsättningar att existera! Jag borde komma ihåg hur genialt den där föreläsaren uttryckte det, men jag minns det inte.. Jag är iaf inte påverkad av honom utan av Guds verkan, ifall du trodde annorlunda..

3) Det eviga skrev jag till dig om i ett annat inlägg alldeles nyss, dethär med evighet och att vi ser ur ett tidsperspektiv. Det inlägget får vara för denna fråga också.

4) Bra att du läst en del, men läs gärna mer, läs gärna allt, det beror ju också på var du läst. Men det viktigaste jag menar nu är att Gud inte bara vilar på Bibeln, eller hur jag skall uttrycka det. Det som står skrivet om i forna tider går ju inte att resa tillbaka till för att kontrollera, men det står ju också att han är verksam än idag på samma sätt! Och DET går ju att kolla!! :) Gud finns, har bevisats för mig. Det är den enda sanningen, det vet jag, och hur mycket alla andra religioner säger att deras tro är sanningen, har den inte några ordentliga löften att stå på. Judendomen – det är ju också tro på Gud, men det sorgliga är att de inte vet att deras Messias redan kommit! Det borde de ju märkt om de läst de tydliga profetiorna, men det gjorde de inte. Fast faktiskt (!) : Judiska kyrkan var riktigt nära att kodkänna Jesus som Messias, innan de ångrade sig. Och Gud har talat till många judar som vänt tillbaka till den rätta vägen.

Dethär att jag vet... Det har hänt så många under i mitt liv och Den Helige Ande... Han finns ju!!! Annat kan jag inte tro! Och jag kan inget "bevisa" för då skulle det ju inte handla om tro längre. Men EN sanning är det. Inte flera sanningar. Jag önskar ni också öppnar er och vill söka Gud, inte vänta er att Han skall styra era tankar som om ni vore Hans datorer!  Att Han vill visa sig, det vet jag säkert. Och det tror jag att Han gör, jag tror Gud talat till er många gånger och jag hoppas ni finner Honom. If God seems far away – guess who moved...
Lyssna och se.

amy

Inläggav amy » 13 apr 2007 00:14

Sedd skrev:Och jag är säker på att du inte förstår evighet helt och fullt, det gör ingen människa och evighet kan vi inte heller se,

evighet är väldigt enkelt att förstå: det är sånt som aldrig tar slut

men du har rätt i att själen finns för evigt – i evigt fördärv eller evigt liv, det får man välja själv lyckligtvis.

det är inte alls "lyckligt" att ha friheten att välja helvetet.

2) Jag sa ju att vi inte kan förstå evighet, men något måste ju ha funnits i evighet, just eftersom inget bara kan komma till sådär bara som jag sa!

jag vet vad som skapade gud, jag bara undrade vad du trodde.

bara ingenting kan ha funnits alltid för att den behöver ingen skapare. "något" kan inte ha funnits alltid för att allt "något" behöver först skapas för att finnas.

GUD är evig, har alltid funnits och skall alltid det, men eftersom vi människor ser allt ur tidsperspektiv kan vi inte förstå dethär att Han är evig.

jag har funnits för evigt och jag kommer aldrig dö. bara om gud är samma ingenting som JAG ÄR kan han ha funnits för alltid.

Perfekt så att allt liv kan uppstå...? Och hur kan det bara uppstå utan en tanke bakom?! Smile

vi skapade våra kroppar med våra tankar. precis som det står i bibeln: "låt oss skapa dom till vår avbild"

vi skapade våra kroppar till vår avbild.

Benjie

Inläggav Benjie » 13 apr 2007 20:56

AMY! Till vår avbild ? Var befann Du Dig själv i för form då  Du antog den utgångspunkten?

Även om jag är Din dåraktige beundrare så får Du gärna ge ett svar på varför materien inte kan anses vara skapad men EVIG och därmed omöjlig och därmed föranleda frågan om HUR går det till då NATUREN formulerar sig?

I detaljerna sina  naturligtvis.

Din av sanning fullkomligt hänryckte!

BENJIE

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 22:44

amy;
1) Det går att förklara så. Men att begripa evighet och att begripa ett liv utan tid är en annan sak.

2) Så du skulle inte vilja ha en fri vilja och inte tänka själv?

3) Gud är EVIG och evighet går inte att jämföra med tid. Man kan inte säga att först hände detta, sen hände såhär och sen kom Gud till... Nej, Han är ju evig och evighet går inte att förklara, men om man tänker på det fattar man att det inte handlar om tid utan evighet... Vi kan inte förklara Gud.

4) Gud är inte ingenting! Vad pratar du egentligen om... är det jag som är trög eller råddar du bort dig lite..? :)

5) Vad menar du förresten då du säger "dö"?

6) Treenigheten säger "oss", för det är tre personligheter tillsammans. Fader, Son och Ande har för evigt varit ett. Treenige Gud skapade människorna till en gemenskap, precis som gemenskapen mellan Treenighetens tre personligheter.
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 22:51

Modern och dottern då, finns inte de?

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:02

Nej :) Det är en del av Hans verk mänskligheten.
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:19

Med en sådan sjuk uppfattning är det för mig obegripligt att någon kvinna vill vara kristen, men de stackarna har väl blivit hjärntvättade att tro att de är mindre värda och om de inte accepterar det så hamnar de i helvetet.

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:47

Ledsen, men jag förstår mig inte på dina frågor? Varför skulle jag inte vara kristen? Jag är inte hjärntvättad, det var jag själv som valde att bli kristen!
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:58

Berätta varför du blev det och vad kristendomen har för kvinnosyn och hur du relaterar till denna.

Sedd

Inläggav Sedd » 14 apr 2007 00:34

Därför att jag kände Guds kärlek så starkt, Han gjorde så mycket för mig och den Helige Ande talade till mig så speciellt, bl.a. i tungor. Jag fick personlig förbön, och de bad för mig exakt vad jag tänkte på, alltså exakt lika. Jag tyckte det var häftigt och började höra på vad andra hade för vittnesbörd. Jag bad till Gud att Han skulle visa mer av sig själv i mitt liv, och efter att jag bett började allt bli bättre. Vi var t.ex. en hop människor som bad för min småkusin som led av leukemi, och fast läkarna garanterat hennes dödsframtid blev hon omedelbart helt frisk! En man som saknade ena ögat fick förbön och det växte ut en ny ögonkula! Jag menar, växte ut sådär bara efter alla år! Det fortsatte med en massa häftiga saker som hände, och när jag mötte svåra och jobbiga situationer märkte jag hur lätt det blev då jag lämnade det i Guds händer. Han ledde mig rätt. Jag kände mig totalt trygg.
Sedan blev jag alltmer intresserad av Bibeln, då jag hört att den var så bra.  Jag gick en del bibelstudier av unga/äldre kristna som visade hur Bibelns ord hade så stark grund. Sen läste jag själv litet då och då.
Så en dag när jag bad med en av mina närmaste jämnåriga vänner, talade Gud personligen till mig. Han sa att Han tyckte om mig, och att Han skulle skicka något till mig. Jag kände en sån våg av kärlek strömma genom hela kroppen! Kompisen sa plötsligt medan hon bad i tysthet, att hon såg en bild av en röd postlåda i sitt inre, och sa att hon kände på sig att Gud ville skicka mig något.
Jag fick se och höra mer underbara ting, t.ex. en man med drogproblem som tagit emot Jesus i sitt liv och fått ett nytt gott liv att starta, och var helt lycklig och tog aldrig mer droger. Ett kristna skolgruppen-gäng började be för sina klasskamrater och de kamraterna började efter att ha varit starkt emot kristendom eller likgiltiga till det, dra sig närmare och efter ett par veckor var alla troende och sa personligen att de fått en mening med livet.
Jag kan inte ens räkna upp allt, det här var bara en liten del av det jag upplevt. Jag kan kort sammanfatta att ju mer jag bett till Gud och sökt honom, och litat på Hans röst när den talat, desto bättre har mitt liv blivit!
Jag vet att det finns många falska profeter som det varnas för, t.ex. dem du nämnde tidigare som inte egentligen följde Gud. Men efter allt kan jag ju inte tro annat än jag gör... En gång hände något riktigt speciellt; det var min kompis Matilda som bad till Gud att Han skulle tala genom henne på ett nytt sätt. Nästa gång det blev dags för bönegrupp, började hon plötsligt be på franska. Hon själv och alla andra blev förvånade, för hon hade aldrig kunnat ett ord på franska! Men min kusin kan det, och hon sa att Matilda, du ber på franska! På det sätter talade hon i tungor, och det har hon gjort många gånger.

Beträffande kvinnans ställning... Kvinnan är precis jämlik med mannen, det är ju gott att vi alla lever tillsammans. Gud ville att mannen skulle ha kvinnan och att kvinnan skulle ha mannen, och tillsammans bilda ett kött. Men man kan ju också leva själv, det är inte fel det heller. Varför skulle jag som själv är flicka föjla en lära som ser ner på mig? Inte alls!! :) Jag är lika mycket värd som alla andra.

Det var litet (och ytterst litet, det finns mycket mer att betätta men pappa blir snart galen om jag inte går och sover nu) om hur jag tror så starkt på Gud. Jag kan berätta mer i detalj en annan gång.. ha d bra
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 14 apr 2007 01:40

Jag har som Sedd också varit med om sådana saker. Jag vet inte om det är så stor ide att nämna dom här eftersom de flesta av er antagligen inte kommer tro på det ändå. Det är nog inte förren man sätt det själv som man kan börja ändra sin uppfattning och tro på saker o ting.

Jag kan berätta ändå för er som skulle vara intresserade, men om någon bara tycker att det är skitsnack så kan ni gärna hålla det för er själva, jallefall:

Jag har varit på en del kristna läger och har varit med om en del coola saker. En del kvällar så har några på scenen sagt att de ville be för folk. Och många blev helade den kvällen. En kompis till mig hade slatter i knät, vilket försvann, en annan var döv på ena örat men fick tillbaka jallefall en del av hörseln, varför inte allt vet jag inte, en tjej som hade två lite olika långa ben hade efter bönen inte problem med detta längre...

Jag har själv varit med om att be för en tjej som hade haft en höftskada i många veckor, efter bönen så hade hon inte problem med det längre.
Detta sker en hel del på sådana saker läger o konferanser. Också att folk talar i tungor är ganska coolt. Att tala i tungor betyder att man genom den helige anden kan börja rabbla en massa konstiga ord och fraser, och ibland kan detta vara ett språk som finns.

En god vän berättade för mig att han varit på en gudstjänst för ganska länge sedan där det fanns en japan som kommit dit. Hon förstod inte svenska och förstod då inget av vad som sades. Men då stod en person framme på scenen och bad i tungor och plötsligt så började han tala japanska! Han förstod ju inte själv vad han sade utan Gud talade till japanen och hon blev då ganska paff men glad.  Jag talar själv i tungor men vet dock inte vad det betyder.

Jag försår att om någon av er funderar på om detta verkligen kan vara sant så kan jag förstå att det inte är alls är lätt. Om man inte är i de kretsarna och aldrig hör talas om sånt här så är det ju klart väldigt svårt att tro på det. Om jag inte varit kristen så hade väl jag som er tyckt att kristna varit hjärntvättade, men jag gav Gud en chans och han tog faktiskt emot mig. Det är något jag rekomenderar.

/Skyline

amy

Inläggav amy » 14 apr 2007 03:50

Benjie skrev:AMY! Till vår avbild ? Var befann Du Dig själv i för form då  Du antog den utgångspunkten?

jag är inte kropparna som jag använder. jag är ett formlöst medvetande.

Sedd skrev:1) Det går att förklara så. Men att begripa evighet och att begripa ett liv utan tid är en annan sak.

nuet är en tidlös evighet där ingenting har tid att finnas. tid är bara tankar i nuet. dåtiden är ett minne, framtiden är en förväntning.

Jag är inte hjärntvättad, det var jag själv som valde att bli kristen!

hur kan man välja vad man tror på? skulle du kunna välja att bli en ateist?

Angelina skrev:Modern och dottern då, finns inte de?

vissa säger typ att den helige anden är guds fru och när de hade sex skapades en son.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 apr 2007 05:24

amy skrev:
Jag är inte hjärntvättad, det var jag själv som valde att bli kristen!

hur kan man välja vad man tror på? skulle du kunna välja att bli en ateist?

Intressant, kanske ämne för en ny tråd? Som jag ser det kan vi förvisso inte välja vad vi tror på, eftersom erfarenheten har ett finger med i spelet (men motsäger inte det din absoluta idealism på sätt och vis?), dock ser jag en möjlighet att påverka, eller rättare sagt styra, erfarenheten - den kommande. Jag kan välja bland olika böcker till exempel, och jag kan välja att läsa dem på olika sätt - dock är valet av böcker såväl som valet av läsning determinerat av faktorer som ligger bortom den "fria viljans" makt.

Alltså kan vederbörande välja att läsa en ateistisk skrift, och att läsa denna antingen med kritiskt eller öppet förhållningssätt (eller varför inte som ren underhållning, humor, fiktivt alltså, eller nåt annat fantasifullt).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Benjie

Inläggav Benjie » 14 apr 2007 08:07

amy skrev:
Benjie skrev:AMY! Till vår avbild ? Var befann Du Dig själv i för form då  Du antog den utgångspunkten?

jag är inte kropparna som jag använder. jag är ett formlöst medvetande.

Sedd skrev:1) Det går att förklara så. Men att begripa evighet och att begripa ett liv utan tid är en annan sak.

nuet är en tidlös evighet där ingenting har tid att finnas. tid är bara tankar i nuet. dåtiden är ett minne, framtiden är en förväntning.

Det vaerkar ju superbt! Formlöst medvetande alltså, då kan Du ju susa runt uti evigheten?

Och dessutom  undersöka ppunkten, som vi - de flesta -  jordlingar är nyfikna på, om det svarta hålet representerar en vägg i tiden dvs en dörr till ett annat näraliggande universum och dessutom som det formlösa utan form, icke av en  kropp bundna  medvetandet,  pinpointa  vad  den svarta materien (90-95% av all materia) representerar?

Snälla söta! Vad vill Du ha för att göra mig Den tjänsten?

BENJIE

Återgå till "Religion och andlighet"