Individualism

Moderator: Moderatorgruppen

Ljüng

Individualism

Inläggav Ljüng » 18 apr 2007 17:53

Existerar individualism?
Alla är vi ju en del av en viss grupp människor.
Slavar under mode, slavar under droger, slavar under sport osv.
Visserligen kan man se det så att dessa människor är individer i en "flock."
Men faktum kvarstår ju, vi ingår alla i en viss grupp, gör vi inte?
Kategoriserade människor ungefär.

Kanske verkar vara en helt befängd fråga, eftersom det finns politisk individualism osv.
Förstår någon vad jag menar?
He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man.
- Samuel Johnson

What Gives?

Inläggav What Gives? » 18 apr 2007 19:33

Det kan vara en poäng med att precisera vad du menar med individualism. Det blir inte mycket kvar av begreppet utan ett sammanhang.

Såvitt jag kan se behöver begreppen individ och grupp inte nödvändigtvis vara motsatser. De är helt enkelt begrepp som belyser vårt samhälle ur olika perspektiv.

Ljüng

Inläggav Ljüng » 18 apr 2007 21:22

Okej, sant, mitt fel.
En kompis pratade om folk som slaviskt följer mode, och ställde frågan:
vad hände med individualismen?
Folk som tänker själva och inte låter sig influeras av vad andra säger.
Men hamnar inte dom alla under samma fack på nåt sätt då?
Som med punkare som inte ska följa nåt mode, men ändå finns en viss stereotyp punkare som alla andra punkare efterliknar.¨
Det blir nästan som en motsägelse.

- Samuel Johnson

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 18 apr 2007 22:11

Att "ifrågasätta trender" måste väl ändå vara det mest trendiga och konventionella man kan göra? Mer okonventionellt och eget vore väl att helt följa strömmen och inte kritiskt ifrågasätta? Problemet med allt jävla snack om "den grå massan som blint följer mode utan att tänka själva" är att ingen existerande individ faktiskt innefattas in denna grå massa, utan den får agera halmdocka för allsköns desperat frustration över sin egen maktlöshet (och, misstänker jag; idioti) men för all del: Låt den som ingår i den grå massan kasta första stenen!

Tanken om kritiskt ifrågasättande är en av vår tids största dogmer. Ifrågasätt den, for a change.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Ljüng

Inläggav Ljüng » 19 apr 2007 11:30

Jo, det har ju vuxit fram på det sättet.
Det har ju snarare blivit ett mode att vara "annorlunda" och "alternativ", än att just följa den "grå massan".

"Tanken om kritiskt ifrågasättande är en av vår tids största dogmer. Ifrågasätt den, for a change", smart sagt.[/b]

- Samuel Johnson

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 19 apr 2007 14:59

Att vara en individualist och att vara avvikande, det tycker jag är två olika saker.

Att vara en individualist är att tänka på sig själv (och på andra) såsom individer, att fråga sig; "vad bör jag göra - för mig?" snarare än "vad bör vi göra - för oss?" Att vara en individualist är alltså inte nödvändigtvis någon som är girig och parasiterar på andra - men hon utgår från sina egna förmågor, sina egna behov och sitt eget ansvar för det hon själv värdesätter.

I frågan om kläder och mode: Någon som bär de kläder hon själv tycker är snygga och som hon själv är bekväm i.

Att vara avvikande är däremot en rent statistisk egenskap.

Det går alltså utmärkt för ett helt samhälle att vara individualistiskt, och om man är den enda kvarvarande kollektivisten i detta samhälle så är man alltså avvikande fastän man inte är en individualist.

Återgå till "Filosofi"