Kläder i skolan

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Stefan

Kläder i skolan

Inläggav Stefan » 30 sep 2004 10:26

Vad tycker ni om detta?: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6 Min första tanke är försiktigt positiv.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 sep 2004 11:17

Ett citat från artikeln, och även det brev som rektorn på skolan hälsar eleverna välkommen med:

Vidare i rektors brev: "Meningen med skolans fostran på detta område är inte att att ge eleverna en ´stilkatalog´ utan att ge dem en känsla för vad som är rätt och fel såväl etiskt som estetiskt, att lära dem förstå värdet av rätt uppträdande och rätt klädsel på rätt plats och styrkan i att kunna 'tala med bönder på bönders vis och med lärde män på latin'."

Är det kortsynt av mig att tänka så här: Rätt klädsel i skolan måste vara den, som ger användaren den största fördelen. Stackars de barn som enbart på grund av halstarriga eller okunniga föräldrar tvingas spöka ut sig på allehanda vis för att föräldrarna tror att det är så de ska se ut. Det är alldeles tillräckligt svårt för barn att må bra i skolmiljön som det är, utan att klädseln ska bli ännu en källa till utanförskap och oförmåga att smälta in. När man vill att de små skolbarnen på ett välartat sätt ska kunna tala med lärde män på latin, gör man klokt i att inte glömma bort den första satsen i Karlfeldts ord.

Ett till citat som komplicerar saken.

- Frågan är vad som händer med en elev som inte följer reglerna, säger Alf Johansson.

Inte ett smack! Det finns ingen påföljd. Vad kommer det då att medföra? Jo, de "starka" eller "trendsättarna" kommer att göra precis som förut, men nu med ytterligare ett ess i rockärmen - de får alla andras aktning för att de är så jävla coola och bryter mot reglerna. Och sen har vi mesarna vars föräldrar av princip (snarare än verkligt ekonomiskt trångmål, för det medger jag skulle vara ett problem, dock inte utan lösning), tvingar på sina barn nånting skumt från B&W:s överskottslager eftersom "märkeskläder bara är trams" - och de får ju då verkligen vatten på sitt kuvert tack vare skolans nya regler!

Vilken idé! Vi säkerställer att mesarna förblir mesar och de populära förblir populära genom att motarbeta mesarna från två håll (hemmet OCH skolan) och bjussa innefolket på en lag som de, med hela sina 'rebelliska' hjärtan, kan bryta mot helt utan påföljd.

Om jag själv vore far (gud förbjude!), så skulle jag ge följande rekommendation till mina barn: "Bär precis de kläder som du har lust med, men om du på något sätt kan markera att du har en egen vilja och inte fogar dig i skolans regler, så tror jag att det vore taktiskt, förutsatt att du vill öka din popularitet."

När ska vuxna förstå att deras regler inte gäller barn, allra minst tonåringar. Må de fördrivas med en gaffel!

Joahn

Inläggav Joahn » 30 sep 2004 16:16

I sanning, hovis!
Och det ska vara en stor vass högaffel! :twisted:

Prata med bönder på bönders vis och lärde män på latin, det får mig att tänka på det gamla ordspråket att "man måste skilja på folk och folk", eller nåt sådant.

Och dessutom... piercing? Något säger mig att detta inte gäller öronpiercing? Eller gör det?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 sep 2004 16:35

Jo, enligt artikeln fick man bära örhängen, sålänge de inte var för stora. Det skulle inte förvåna mig om det går ut ett särskilt PM om exakta mått på precis hur stort ett örhänge får vara innan det blir omoraliskt. Sedan kan vi mäta hur vågade folk är genom att mäta storleken på deras örhängen. Underbart! Vilken ände var det man skulle klyva ägget i nu igen, jag har för mig att det fanns Ett Rätt Svar...

Naturam expellas furca, tamen usque recurret!

Fann

Inläggav Fann » 30 sep 2004 17:08

Ja drömmen om KONTROLL... Har precis haft ett seminarium med blivande hälsopedagoger, de berättade om "hälsointerventioner" (det kallas så) de varit med om. En tjej berättade om "ryggtanten" som kom till klassen under mellanstadiet. Hon hade med sig ett riktigt (ÄCKLIGT) skelett och barnen (10 år) fick gå fram och känna på skumgummidiskarna och fick veta att om de satt fel så skulle de där fina och mjuka diskerna gå sönder. Sen fick de ta fram linjalen och fick mäta upp exakt det avstånd de skulle ha mellan näsan och boken när de läste. De fick träna på att sitta spikrakt med stöd av båda benen. Men de förstod inte varför och trodde att vinkelräta förhållanden mellan ben och bål och 30 centiemeter mellan näsa och bok var meningen med livet.

Associationen kanske inte är helt i linje med detta exempel men idén om yttre kontroll och beteendemodifiering tycks vara den samma ändå... Om det var så enkelt som att sätta på sig en viss sorts kläder så skulle det vara bra skönt. Jag tror att det blir precis som du säger Hovnarr, rebellerna rebellar alltid, man får inte ordning på det man vill ordna genom yttre regler av detta slag.

Stefan

Inläggav Stefan » 04 okt 2004 10:55

I stort sett alla går ju med på vissa klädrestriktioner - t ex att man inte får gå runt naken. Så frågan är inte OM man ska ha några regler för klädsel, utan VAR reglerna ska dras. Här kan man naturligtvis väga för och emot, men jag tycker att åtminstone för korta kjolar bör förbjudas. Andra saker som inte bör tillåtas är keps/mössa och jacka på lektionerna. Det handlar om respekt och seriositet.

Sen kan man fråga sig: varför vill folk gå omkring med kläder som uppenbart provocerar andra människor - som t ex motbjudande former av piercing. Frågan är om det inte är just FÖR ATT det provocerar andra. Och då är frågan varför man ska acceptera att sådana provokationer förekommer.

Människan är ingen ö, det mesta man gör har återverkningar på andra. Då är det rimligt att andra människor har något att säga till om vad gäller det mesta man gör; i vissa fall också angående klädseln.

Fann

Inläggav Fann » 04 okt 2004 12:26

Stefan skrev:I stort sett alla går ju med på vissa klädrestriktioner - t ex att man inte får gå runt naken. Så frågan är inte OM man ska ha några regler för klädsel, utan VAR reglerna ska dras. Här kan man naturligtvis väga för och emot, men jag tycker att åtminstone för korta kjolar bör förbjudas. Andra saker som inte bör tillåtas är keps/mössa och jacka på lektionerna. Det handlar om respekt och seriositet.

Sen kan man fråga sig: varför vill folk gå omkring med kläder som uppenbart provocerar andra människor - som t ex motbjudande former av piercing. Frågan är om det inte är just FÖR ATT det provocerar andra. Och då är frågan varför man ska acceptera att sådana provokationer förekommer.

Människan är ingen ö, det mesta man gör har återverkningar på andra. Då är det rimligt att andra människor har något att säga till om vad gäller det mesta man gör; i vissa fall också angående klädseln.

Förvisso men regler är inte det samma som konventioner eller normer. Regler tar man till när de gemensamma konventionerna inte stämmer överens med vad "den som bestämmer" anser ska gälla. En del regler och lagar behövs för att samhället ska fungera men jag känner mig tveksam till idén att kontrollera kläder på detta vis. damer fick ha hatt inne utan att det ansågs upprörande, min generation förfasar sig över kepsar på pojkhuvuden medan det för pojkarna själva är lika lite störande med keps som det var för de fina damerna med hatt.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 okt 2004 12:37

Instämmer med Stefan i detta fall. Det är en gränsfråga. När skoldagarna blir en orgie i bara magar och korta kjolar så stör det skolans funktion. Hur vi klär oss är en del i vår kommunikation, och på samma sätt som elever ska vara tyst och respektera andra på lektioner så ska deras klädsel vara återhållsam. Det fungerar inte med nakna eller nästintill nakna elever, i alla fall inte under nuvarande förhållanden.

Problemet med skoluniformer för flickor är att de klassiska modellerna har blivit en sexfetishism, så de får omvänd verkan. Någon form av verkstadsoverall kanske skulle vara funktionellt. :)

Johan

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 okt 2004 13:06

I vissa delar av arabvärlden har jag förstått att man lindar in kvinnor i vida, svarta tygstycken med bara ögonen blottade, så att männen inte ska förledas av frestelsen. Där har kanske Sverige något att lära (?)

Eller är det så att orgien i bara magar och korta kjolar måste förstås i ett annat sammanhang än som "brott" mot i och för sig hävdvunna traditioner inom skolans värld? Kan det helt plötsligt vara så här idag:

SKOLA + UNGA => KORTA KJOLAR + BARA MAGAR

Om vi ogillar högerledet kan man försöka laborera med antingen de unga (exempelvis förbjuda vissa saker, påtvinga dem skoluniform osv.) eller själva skolan (t.ex. se vad de korta kjolarna och de bara magarna är ett uttryck för och ge andra möjligheter för dylika uttryck).

För mig är det tydligt att dagens unga inte är gårdagens unga. Någonting har helt klart ändrats, exempelvis hur unga behagar uttrycka sin sexualitet. Nu kan man mena att systemet för att tillgodose behovet av utbildning (idag skolan) ska anpassas till denna förändring, eller verka för att motverka den. I efterhand blir det möjligt att utvärdera vilket av angreppssätten som gav bäst resultat.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 okt 2004 13:18

Du har rätt Hovnarr; det kan vara själva skolsystemet som måste ändra sig. Skolan kanske förvandlas till ett nudistläger med livsnära lärande till slut. Hur som helst uppstår det idag en ogynnsam konflikt när undervisningen störs. Men skulle du säga samma sak om eleverna pratade i mobiltelefonen under hela lektionen? Om jag inte kan koncentrera mig på lärandet för det sitter en halvnaken flicka framför mig så är det väl jämförbart som att bli störd av något annat. Det kan ses som aktiva handlingar. Det ska väl inte krävas av mig att jag har öronproppar och skygglappar på lektionerna? Säg inte att jag kan välja att titta bort om jag vill :)

Johan

Stefan

Inläggav Stefan » 04 okt 2004 13:29

Fann

Förvisso men regler är inte det samma som konventioner eller normer. Regler tar man till när de gemensamma konventionerna inte stämmer överens med vad "den som bestämmer" anser ska gälla. En del regler och lagar behövs för att samhället ska fungera men jag känner mig tveksam till idén att kontrollera kläder på detta vis.

Vad är skillnaden mellan regler, normer och konventioner?

Möjligen kunde man hävda att det är en "konvention" att man inte går naken på stan. Men det är också en regel att man inte får göra det. Tycker du att denna regel är bra eller dålig? Om du tycker att den är bra, är det inte då som jag säger, att man bör absolut få vara klädd på vissa sätt, och absolut inte på andra sätt, och att däremellan ligger det en gråskala där man måste göra noggranna överväganden? Således kan man alltså inte PRINCIPIELLT förkasta förslag av denna typ. Däremot kan man naturligtvis förkasta enskilda förslag; t ex kan man hävda att kepsar inomhus, om det överhuvudtaget är ett övertramp mot uppförandekoderna, är ett så mildt övertramp att det bör accepteras. Detta anser visserligen inte jag, men här får man diskutera för eller emot. Men det finns så vitt jag kan se inga goda skäl att principiellt förkasta alla klädförbud.

Sen är det klart att det finns exempel på orimliga klädförbud, som det hovnarr tar upp. Men analogt finns det exempel på orimliga lagar i andra länder, och det innebär inte att vi inte bör ha några lagar. Frågor av denna typ har inte snabba och enkla svar (vilket inte innebär att de inte har rätta svar), utan i dem måste man noggrannt väga för- och nackdelar mot varandra.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 okt 2004 13:41

Det är väl fullt rimligt att kräva någon form av gränsmått på klädesplaggen i skolan. I alla fall om vi kan enas om att det inte är bra att elever kommer utan kläder?

Johan

Användarvisningsbild
Jansson
Kontakt:

Inläggav Jansson » 04 okt 2004 15:16

Jag kan nog inte påstå att mitt lärande på något sätt någon gång störts av någons utseende. I alla fall inte i det långa loppet. Jag anser att alla borde få klä sig som det känner för. Att tvinga någon att klä sig på ett sätt som individen inte vill, då tror jag nog att vi har något som stör studierna.

PS Jag har lektion nu ;) DS
"Nu är frågan inte vilka jag talar till, utan vilka som lyssnar"

Joahn

Inläggav Joahn » 04 okt 2004 17:30

Stefan skrev:Sen kan man fråga sig: varför vill folk gå omkring med kläder som uppenbart provocerar andra människor - som t ex motbjudande former av piercing. Frågan är om det inte är just FÖR ATT det provocerar andra. Och då är frågan varför man ska acceptera att sådana provokationer förekommer.

Ja, det kan mycket väl vara för att provocera som man till exempel har motbjudande former av piercing som du uttrycker det. Kan också vara en hel del andra grejer. Man kanske tycker att det är fånigt att det inte är socialt accepterat med vissa sorters utseende, man kanske inte vill se ut som alla andra, man kanske helt enkelt gillar det, man kanske... o s v. "Så här får du inte se ut för det tycker vi är fult", det tycker jag är ett elakt resonemang. För det är faktiskt inte så att alla klär sig annorlunda för att provocera. (och om man blir provocerad av en näsring, så ligger problemet hos en själv)
Johan Ågren skrev:Om jag inte kan koncentrera mig på lärandet för det sitter en halvnaken flicka framför mig så är det väl jämförbart som att bli störd av något annat. Det kan ses som aktiva handlingar. Det ska väl inte krävas av mig att jag har öronproppar och skygglappar på lektionerna? Säg inte att jag kan välja att titta bort om jag vill

Det finns vissa gränser för vad folk tar av sig i en skola. Det mest "utmanande" en tjej har på sig är kort kjol och top, mer än så vill folk inte ta av sig (eller?). Och jag tycker inte det kan jämföras med musik eller oljud, det är inte en aktiv handling att visa låren lika lite som det är det på badstranden. Om någon inte kan koncentrera sig på en lektion för att h*n ser personen framförs rygg och lår så får h*n ta itu med det problemet själv, tycker jag.
Det existerar ju uppenbarligen inte något liknande problem med killar - har man någon gång hört talas om en kille som var utmanande klädd? Näe. Inte jag iaf. Kvinnans kropp är så att säga översexualiserad. Men det går framåt - kvinnokroppen blir alltmer accepterad att visa (och då menar jag inte visa upp) utan att det är något särskilt med det. En kille kan gå på stan i bara badbyxor på sommaren, inom en lång framtid kanske detsamma går bra även för kvinnor. (ja, då menar jag utan behå)
Att kvinnan måste skyla sig för att inte väcka mannens åtrå är ett vidrigt synsätt, men det mattas av. Det är även mansförnedrande - som om män inte klarar av att se lite kvinnliga former utan att få ståfräs. Så kåta är vi faktiskt inte. Dock har detta synsätt lett till att män faktiskt blir mer tända på kvinnor än tvärtom. Det är ju förbjudet liksom :wink:
Talibanerna med sina burkhor... urrk. Och nånstans i Europa, på medeltiden tror jag, så hade man alltid bordsdukar som gick ändå ner i golvet. Detta för att mannen skulle slippa se bordsbenen då han skulle kunna associera dem till kvinnoben. Urrk igen.
Eller vad säger ni? Kan det inte ha något samband?

Användarvisningsbild
Dencrypt
Kontakt:

Inläggav Dencrypt » 04 okt 2004 17:31

Skoluniform fungerar vad jag vet väldigt bra i andra länder. Det minskar dock varken mobbning eller något annat. Det gör så att säga varken från eller till när det gäller elevernas välbefinnande. Barn och ungdommar hittar alltid något att klaga på hos andra och hittar alltid fel och brister i andra människor som de kan klanka på. Detta är inget beteende som ska begränsas genom sanktioner på klädsmak osv utan det bör snarare motarbetas på macronivå.

Nu är vet jag inte HUR det ska motarbetas exakt eftersom min psykosociala utbildning inte sträcker så långt.
'This is really amazing.'

Återgå till "Politik och samhälle"