Camilla skrev:Du verkar tycka att det är ett problem att politiker påverkas av media och lobbyister. Därför vill du begränsa media tycks det som.
Att begränsa media innbär dock även det faror. Det kanske bara leder till att de nu rådande uppfattningarna cementeras eftersom de blir svårare att kritisera. Dessutom kan det vara så att de som ska censurera gör detta selektivt så att deras egna intressen gynnas.
Jag vill absolut inte ha censur tvärt om.
Problemet är inte att politiker påverkas av media (jag tror inte dom har någon egentlig makt), utan problemet är att vi, befolkningen påverkas av media. Jag vill begränsa media på det sätt som media förut var begränsat på. Hindra stora mediamoguler att köpa upp alla aktörer.
(Italiens Silvio)
Min poäng är att vi idag vet hur en grupp reagerar på intryck och använder oss av den vetskapen i tvivelaktiga syften. Experterna är för smarta och gemene man för dum. Det blir omöjligt att kontrollera alla intryck som vi tvingas ta emot. Propaganda kan vara så extremt subtilt att vi inte har en chans att värja oss.
Glöm inte enkelframesinläggen med produktplaceringar som användes (kuken i fight club) innan det uppmärksammades och dömdes ut som oetiskt. Det användes! Tro inte att dagens reklamindustri inte skulle ha använt sig av den tekniken, om dom var först med att komma på den.
Ett exempel.
Jag läste i tidningen om opinionsundersökningar från det amerikanska valet.
En undersökning lyftes fram, den sa 50/50 ungefär. 2 andra nämndes i förbigående dom sa 30/70 ungefär.
Vilken ska man tro på. Artikeln framställde 50/50 undersökningen som den tyngre och mer riktiga. Men den gav mer stöd åt Bush vilket får mig att tvivla.
Vad händer med dom lutande republikanerna när man proklamerar att stödet för Bush växer? Har man inte påverkat folks beslut då?
Kan inte detta vara en strategi för att vinna över fler röster?
Och då tillbaks till det viktiga. Vilka äger medierna, vika har råd att göra sig hörda, vad får försakas när politiska ideologier söker finansiering.
Camilla skrev:Den mandatperiod på 10 år du föreslår för din 13-mannaregering tror jag är för lång. Jag tror att de 13 kommer att ha uttömt sina idéer långt innnan mandatperioden är slut.
Vidare finns alltid en fara i slutna grupper att medlemmarnas åsikter alltmer kommer att likna varandra. Även om man från början har 13 väldigt olika personer kan det efter ett tag bli så att de alla eller nästan alla börjar tycka likadant, och det de kommer att tycka kan mycket väl vara något extremt. Detta är ett välkänt psykologiskt fenomen.
Jag tänker mig mer att dom ska reagera på problem som uppstår och gemensamt fatta beslut på grundvalar av erfarenhet och inte någon "grand plan" (motsägelsefullt eller hur).
Jag vill inte ha politiker som tycker. Jag vill ha politiker som kan bortse från vad dom tycker och vill, och ägna sig åt att analysera problem och sträva efter gynnsamma lösningar.
Ta bort partierna då dessa skapar konkurrans som inte har någon plats i ett rationellt styre av en demokrati. När partier styr och makten går i arv blir det centrala att behålla makten och inte att styra landet.