Deuce Deceptor skrev:Maeglin: Visst finns det en skillnad mellan att signalsubstanser frigörs av droger och av andra saker. Inte för att jag är bevandrad inom drogfronten...men ruset hos vissa droger har en tendens att vara oriktat mot något. Det är bara en avspändhet och lycka utan specifikt objekt att rikta det mot. Vi kanske kan hålla isär begreppen genom att prata om drog-glädje och glädje. De är trots allt nära besläktade.
Det är ingen skillnad mellan drogglädje och glädje. Men man kan inte nå lycka genom droger
Deuce Deceptor skrev:J.R: Våra defenitioner av glädje och sorg verkar rätt lika...håller med dig om att de är tidsbundna. Lycka tror jag att min defenition är mer funktionell. Känner att du blandar in hur du tror att man når lycka och inte själva upplevelsen. Är taskigt att definiera bort människor som menar att man kan nå rationellt grundad tillfredsställelse/lycka på annat sätt. Även om vi verkar ganska ense om tillvägagångssättet.
Olycka tycker jag kunde definieras utan inblandning av högre makt. Det borde ju kunna vara så att en ickereligiös person som inte tror på slumpen skulle kunna uppleva motsatsen till lycka...alltså olycka.
Förslag?
Du har rätt i kritiken mot lycko definitionen, men jag har en ganska sträng uppfattning om att lycka och sanning är sammanbundna. Man skulle kunna hävda att lycka är ovisshet, men aldrig att glömma det man en gång lärt eller sett. Tex man kan inte gå runt och hata folk i ens tidigare liv och samtidigt hävda sig lycklig, inte heller förtränga minnen av dessa personer.
Kanske skulle man tala om "sann lycka" - "lycka". Det ger en viss heirarkisk ordning men det är på sin plats tycker jag. Men helst skulle jag se att lycka innebar "sann lycka" och det som skulle vara lycka beskrivs som glädje.
Vad det gäller olycka; menar jag att det är något som man säger vara utanför ens påverkan. Därav högre makt. Inget religöst eller troende bara ofånkommligt. Det är inte olycka när man missar målet i fotboll, men det är olycka när man blir träffad av en måsskit