Pyrrhon skrev:Har dock hittat något som hjälper mig att stänga av utan att det ska ta en massa kraft, opiater. Lättare sådana som kodein och tramadol och just nu så kan jag säga att jag har det under kontroll. Det handlar alltså om ett bruk och inget missbruk. Men jag är knappast en av dom som tror att aldrig jag ska bli beroende. Jag är väl medveten om riskerna och att jag i framtiden kan vara fast.
Den akuta känsla av uppgivenhet som du känner är också en av riskerna. Då ska du se hur djävla slutkörd Avantgardet varit emellanåt efter månadslånga race på piller och allt annat. Lura inte dig själv med "lättare sådana". Sprit är inte "tyngre än" pilsner, det är en fråga om dosering. Varierar dagsformen mycket? Jag föreslår att du går över till haschet ett tag. Tramadol har ju också den effekten att det slår på det serotonerga systemet - är därför något ångestdämpande också -, vilket gör att man lätt blir deprimerad när man är avtänd - för att inte nämna hur djävla bräcklig man blir på en opiatavtändning i sig (lätt att ta till gråten). Själv gillar jag Tramadol bättre än många "bättre" opiater, just för att avtändningen för mig är mildare (men likväl omöjlig att undvika). Frågan man får ställa sig är om man är det är så man vill leva? Baksidorna går inte trolla bort, men man kan dra nytta av dem om man är smart - använda dem kreativt.
Pyrrhon skrev:Det är svårt att finna sig i att man bara är en vanlig dödlig, inga speciella egenskaper eller talanger. Man kommer inte få se så många ställen i världen och man kommer inte få nå ut med sina budskap. Man kommer jobba med samma sak varje dag i många år, ingen variation. Varför bryr jag mig om alla dessa saker när jag tänker att det meninglöst? Varför vill jag göra en massa saker när dom ändå inte betyder något på riktigt?
Vad skulle "betyda något på riktigt" betyda? Behöver du vara andra till lags? En viljekonflikt mellan dig själv och omgivningen - se till att ta hem segern.
Pyrrhon skrev:Problemet kanske ligger i att jag är så jävla lurad, jag måste gå in i mitt medvetande. Ta fram mig själv, få bort så många inplanterade tankar och fördomar om livet som möjligt. Komma underfull med vad det är jag vill för att det gör mig lycklig och vad jag vill för att det förväntas av mig.
Du behöver inte "gå in i" ditt medvetande - det är alltid med dig.
Pyrrhon skrev:Det känns som att det tar mer än en livstid att hitta sig själv. Att hitta vad man vill, hur man vill se på sig själv. Vilket är både hemskt och ironiskt. Jag tror att jag vet vem jag är. Jag tror att mina tankar är mina egna och min vilja är min egen. Men jag kanske fortfarande bara är en produkt av min omgivning, det är kanske det jag måste jobba med.
Man är alltid en produkt av sin omgivning, även om man så "väljer bort" den. Frågan är vad du ska göra hädanefter. Underkasta dig eller trampa på? Behåll utsiktspunkten och gör det som måste göras. Känn ingen förlust i kompromissen - kompromissa på dina egna villkor.