Guds Chili
Moderator: Moderatorgruppen
-
David Bengtsson
Guds Chili
(Med all tillbörlig respekt och vördnad för Homer J Simpson)
Skulle Gud kunna tillaga en Chiligryta som var så stark att han inte själv skulle kunna äta den?
Skulle Gud kunna tillaga en Chiligryta som var så stark att han inte själv skulle kunna äta den?
-
MrTambourineMan
Att människan skulle kunna skapa en art som är intelligentare och på sikt konkurrerar ute henne själv ser jag som en självklarhet. Huruvida Gud kan uträtta storverk så magnifika inte ens han själv rår på dem är en annan "teologisk" frågeställning utifrån vilken den enda slutsats man kan dra är at Gud omöjligen kan vara allsmäktig i en väldigt strikt bemärkelse. Allsmäktig är dock ett ord skapat av människor, varigenom de visar sin vördnad för Gud. Om Gud finns tvivlar jag inte på att han är väldigt mäktig.
Det är alltid knepigt med oändligheten. Gud skulle kunna skapa en sten som är oändligt tung med han kan också lyfta något som är oändligt antal kg. Knepigt.
Ett annan knepighet är att det finns oändligt antal siffror under noll, och att det finns oändligt antal siffror i sin helhet. Man tycker ju då att det borde finnas 2 gånger (+1) antalet siffror i "alla tal" än i "alla tal under 0".
Men vad är två gånger oändligt?
Ett annan knepighet är att det finns oändligt antal siffror under noll, och att det finns oändligt antal siffror i sin helhet. Man tycker ju då att det borde finnas 2 gånger (+1) antalet siffror i "alla tal" än i "alla tal under 0".
- Johan Ågren
- Administratör
Måste något som är oändligt tungt nödvändigtvis vara oändligt stort om det finns en metall med oändlig densitet? Kan det kanske vara oändligt litet? Finns något som är oändligt litet, och i så fall kan det väga något (har massa)?
Dessa frågor kanske är lite lustiga men är nog ganska relevanta när man talar om substansens väsen. Man tänker i banor om singulariteter och big bang.
Johan
Dessa frågor kanske är lite lustiga men är nog ganska relevanta när man talar om substansens väsen. Man tänker i banor om singulariteter och big bang.
Johan
Hjalmar skrev:Det är alltid knepigt med oändligheten. Gud skulle kunna skapa en sten som är oändligt tung med han kan också lyfta något som är oändligt antal kg. Knepigt.
Oändligt är inget tal, oändligheten är ett masstal som inte går att räkna med på samma sätt eftersom det inte är ett precis tal eller hur jag skall uttrycka det.
Svaret på dig fråga är alltså "två gånger oändligt".
-
MrTambourineMan
Hjalmar skrev:Ett annan knepighet är att det finns oändligt antal siffror under noll, och att det finns oändligt antal siffror i sin helhet. Man tycker ju då att det borde finnas 2 gånger (+1) antalet siffror i "alla tal" än i "alla tal under 0".
Du har i dessa meningar fångat oändlighetens särart
Re: Guds Chili
David Bengtsson skrev:(Med all tillbörlig respekt och vördnad för Homer J Simpson)
Egentligen är det inte en paradox, för om "uppdraget" är att skapa en chiligryta så stark att han själv inte kan äta den, så kan han göra det och anpassa sina EVENTUELLA smaklökar till att ej acceptera denna gudomliga chili.
Sedan när leken är färdig och han bevisat sin ståndpunkt kan han naturligtvis ställa in smaklökarna på "hett" igen och äta den, eller skicka ner den till djävulen.
- Johan Ågren
- Administratör
Angelina skrev:Egentligen är det inte en paradox, för om "uppdraget" är att skapa en chiligryta så stark att han själv inte kan äta den, så kan han göra det och anpassa sina EVENTUELLA smaklökar till att ej acceptera denna gudomliga chili.
Sedan när leken är färdig och han bevisat sin ståndpunkt kan han naturligtvis ställa in smaklökarna på "hett" igen och äta den, eller skicka ner den till djävulen.
Och det är kanske vi som är denna "lek"; dessa begränsningar som är nödvändiga för att den eviga ekvationen inte ska upphöra. Det måste vara otroligt tråkigt att alltid kunna skapa något som inte möter någon form av motstånd; reaktion. Men för att denna lek ska kännas verklig så måste alla minnen av vår oändliga förmåga suddas ut. Jag är alltså Gud i sin lobotomerade form, och jag pratar egentligen med mig själv. Vägen mot den totala förmågan kommer säkerligen att bli spännande, har varit lite trögt så här till en början tycker jag. Sen är det väl bara att börja om igen med en ny jätteexplosion av min hjärna.
Johan
Angelina skrev:Egentligen är det inte en paradox, för om "uppdraget" är att skapa en chiligryta så stark att han själv inte kan äta den, så kan han göra det och anpassa sina EVENTUELLA smaklökar till att ej acceptera denna gudomliga chili.
Men Gud satsar ju inte då. Medvetet så gör han sina smaklökar känsliga för chilins hetta. Kan jämföras med en sprinter av världsklass som skall tävla i ett 100-meters lopp med en femåring. Sprintern låtsas kämpa men låter barnet vinna. Då gjorde sprintern sig medvetet sämre än vad han egentligen är.
- Johan Ågren
- Administratör
Hjalmar skrev:Men Gud satsar ju inte då. Medvetet så gör han sina smaklökar känsliga för chilins hetta. Kan jämföras med en sprinter av världsklass som skall tävla i ett 100-meters lopp med en femåring. Sprintern låtsas kämpa men låter barnet vinna. Då gjorde sprintern sig medvetet sämre än vad han egentligen är.
Som jag sa: Gud kan gör sig medvetslös om sin förmåga. Det skulle innebära att sprintern också kan vara på en femårings nivå utan att låtsas.
Johan
-
David Bengtsson
Frågan kan ju lätt konstrueras så här: Skulle Gud kunna laga en Chili som var så stark att han inte under några som helst omständigheter skulle kunna äta den? Paradoxen, om det nu är en sådan, bygger naturligtvis på problemet med att ha påstått oändliga egenskaper i kombination med det faktum att dessa egenskaper kan stå i konflikt med varandra. Gud Chili-kocken och Gud Chili-ätaren går i clinch med varandra och någon måste ge sig. Uppgiften är alltså inte bara "Laga en Chili som är så stark så att du inte kan äta den" utan också "ät den starkast möjliga chilin". Something gotta give.
Återgå till "Religion och andlighet"