Energi & magi

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

cake

Inläggav cake » 07 jun 2007 20:22

ja om vi talar om massa vilket inte framgår att du gjorde.

Lär dig googla:

http://en.wikipedia.org/wiki/Synthesis_of_noble_metals

Att de finns på riktigt är alla dagens fysiker tämligen överens om.

Prata om saker du vet nåt om i stället för o namedroppa massa skit.
Im just a soul whos intentions are good.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 jun 2007 21:01

cake skrev:ja om vi talar om massa vilket inte framgår att du gjorde.

Lär dig googla:

http://en.wikipedia.org/wiki/Synthesis_of_noble_metals

Att de finns på riktigt är alla dagens fysiker tämligen överens om.

Prata om saker du vet nåt om i stället för o namedroppa massa skit.

Din jävla nolla, jag hade ju helt rätt i att tungmetaller skapats genom exploderande jättestjärnor. Processen som krävs för att tillverka guld, innebär att du måste använda dig av atom kraft eller partikelacceleratorer,
vilket är att simulera dessa processer som supernovorna redan gjort för miljarder år sedan fast nu inom fysiken i en löjligt liten oekonomisk skala. Om det kostar mer att skapa än vad det är värt på marknaden är ju det som slutligen styr om det alls är lönsamt.

Genom irradiate, eller som det heter på svenska, bestråla kvicksilverisotoper Hg 196, som endast finns i kvicksilver till 0.15% med långsamma neutroner i ett kärnkraftsverk, så att de tillfälligt sönderfaller till två andra former, restprodukten Thallium och guld.
Eller bestrålning av Hg 198, som finns naturligt i kvicksilver till 9,97% bestrålas med snabba neutroner så att de omvandlas till Hg 198, som sen sönderfaller till stabilt guld.
Detta verkar vara det som är minst kostsamt. Men kvicksilverisotoperna som används är sällsynta.
Alltså
Fortfarande gäller mina skitfakta, guld skapas inte naturligt inom några processer på jorden, det som finns är en icke outsinlig råvara. Ville jag googla fram detta hade jag gjort det själv.:wink:

Cake, du är en mespropp som saknar allt vad humor är. Dessutom så läser du inte igenom vad föregående skribenter redan har skrivit eller gett uttryck för, du upprepar redan vad andra sagt. Är det detta du menar med namedroppa och massa skit?
( Världens dårskap är oändlig) :lol:

cake

Inläggav cake » 07 jun 2007 21:21

Så vad menar du med detta då?

Under medeltiden försökte alkemister skapa Guld. Ett enkelt sätt att tillfredsställa begäret. Dock kan aldrig guld tillverkas på vår planet, ej heller bly eller silver. För att tillverka sådana material krävs det att en supernova exploderar.

cake

Inläggav cake » 07 jun 2007 21:31

Eller detta:

Det mest energirika är neutronstjärnor som kan vara 10 tals ggr större än vår egen sol.

Fast du kanske bara glömde att skriva att du prata om massa?
Det finns för övrigt betydligt massivare objekt än en neutronstjärna.

Men snälla, glöm inte berätta hur man gör Guld!

Du glömmer väll inte o säga tack?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 jun 2007 21:42

Vissa Tungmetaller De som jag nämnde, har inte skapats på vår planet på ett naturligt sätt. ( Kemiska eller fysiska processer i jordens innandöme eller på dess yta).

Det som existerar tillkom när jorden, som en gång formats av stofft och rester från andra himlakroppar, formades för ett par miljarder år sedan.

En del av dessa tungmetaller tillkom även då asteroider kolliderat på jorden vid återkommande senare tillfällen.

Många ämnen kan vi skapa själva, men tungmetallerna är en förutsättning. Vi kan inte skapa tungmetaller,men vi kan omvandla dem, men fortfarande inte skapa dem. ( Vid omvandling används redan befintliga tungmetaller).

Jag borde ha förutsett att vissa självklarheter skulle ifrågasättas, men ansåg att i stort stämmer det som jag säger.
För att förekomma dig med en annan sak som jag skrev, som inte heller stämmer men som du inte upptäckt ännu, så tillägger jag att forskare har lyckats skapa artificiellt liv.

Detta innebär inte att vi kan skapa ett äppleträd, en groda eller en konstgjord människa. Fortfarande är det precis som med tungmetallerna, vi kan omvandla redan befintligt liv med genteknik, transgenetik, kloning,
men ännu inte skapa utifrån råvarumassa, ( organiska ämnen) ett träd, en växt eller groda.
Det innebär endast att det återstår en hel del forskning innan Star-Treks science-fiction kan bli verklighet i form av en replikator, vilket Epoc efterfrågade. :wink:

Återgå till "Naturvetenskap"