Varför vill vi leva?
Moderator: Moderatorgruppen
- Knutenborg
Varför vill vi leva?
Överlevnadsinstinkten är en av de starkaste... Varför?
Man skulle kunna säga att det är så att vi vill föröka oss så att arten fortlever... men det är inget tillräckligt svar på frågan om varför vi VILL leva.
Varför VILL vi leva?
Vad gör vi egentligen mer än beter oss som de djur vi är, och vad ligger det för värdighet och mening i en sån tillvaro?
Idag bestämmer sig en hel massa människor för att inte skaffa barn, vad lever dom för????
Ingenting är nytt, ingenting är speciellt, ingenting är egentligen speciellt roligt heller. Vad gör vi med dagarna?
- Vi är sociala (lite då och då för att slippa bli allt för uttråkade).
- Vi äter och sover.
-Vi stimulerar hjärnan (lite då och då för att slippa bli allt för uttråkade), Så jobbar vi så att vi skall kunna syssla med ovanstående tre punkter.
Men varför vill vi detta?
Eller gör vi det bara av gammal vana?
Varför gör vi över huvud taget någonting? För att vi tror att det finns någon mening i det? Men om det nu inte finns någon mening så varför fortsätta med en meningslös tillvaro?
Hur har vi kunnat intala oss själva att vi VILL leva bara för att göra något totalt meningslöst... nämligen LEVA?
Vi är ett gäng hopplösa känslomänniskor. Det är, enligt mig, de starka känslorna som gör att vi vill leva. För att få känna lycka, kärlek och alla andra positiva känslor, det är därför vi vill leva, det är därför vi fortsätter. Vi fortsätter också för att vi tror att det finns någonting kvar som behöver förklaras... Vi vill veta en massa men vi vill inte veta för mycket, för vet vi allt, vet vi varför vi känner till exempel, så finns det verkligen ingen mening längre... eller hur.
Nog!
Jag vill veta: Varför VILL ni leva?
Man skulle kunna säga att det är så att vi vill föröka oss så att arten fortlever... men det är inget tillräckligt svar på frågan om varför vi VILL leva.
Varför VILL vi leva?
Vad gör vi egentligen mer än beter oss som de djur vi är, och vad ligger det för värdighet och mening i en sån tillvaro?
Idag bestämmer sig en hel massa människor för att inte skaffa barn, vad lever dom för????
Ingenting är nytt, ingenting är speciellt, ingenting är egentligen speciellt roligt heller. Vad gör vi med dagarna?
- Vi är sociala (lite då och då för att slippa bli allt för uttråkade).
- Vi äter och sover.
-Vi stimulerar hjärnan (lite då och då för att slippa bli allt för uttråkade), Så jobbar vi så att vi skall kunna syssla med ovanstående tre punkter.
Men varför vill vi detta?
Eller gör vi det bara av gammal vana?
Varför gör vi över huvud taget någonting? För att vi tror att det finns någon mening i det? Men om det nu inte finns någon mening så varför fortsätta med en meningslös tillvaro?
Hur har vi kunnat intala oss själva att vi VILL leva bara för att göra något totalt meningslöst... nämligen LEVA?
Vi är ett gäng hopplösa känslomänniskor. Det är, enligt mig, de starka känslorna som gör att vi vill leva. För att få känna lycka, kärlek och alla andra positiva känslor, det är därför vi vill leva, det är därför vi fortsätter. Vi fortsätter också för att vi tror att det finns någonting kvar som behöver förklaras... Vi vill veta en massa men vi vill inte veta för mycket, för vet vi allt, vet vi varför vi känner till exempel, så finns det verkligen ingen mening längre... eller hur.
Nog!
Jag vill veta: Varför VILL ni leva?
- tomtefader
En art som inte vill leva dör snabbt ut men en art som vill leva får avkommor som också vill leva. Livsviljan är mer framgångsrik än dödslängtan helt enkelt.
annars är ju det där med kvinnor ett rätt bra svar också
annars är ju det där med kvinnor ett rätt bra svar också
"If an idea can destroy your mind, then your mind is weak and deserved being destroyed." Jim Goad
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Re: Varför vill vi leva?
En intresant fråga du ställer.
Därför att vi människor har motiv att leva. Har man inte motiv att leva (eller har man för svaga motiv) för så har man även en mycket större risk att ta självmord än den som har motiv att leva för.
Och så finns det olika stora motiv att leva för...
är man troende så har man ett stort motiv att leva för.
Allting handlar om motiv att leva för.
Hur många gånger har man sett att en präst har tagit självmord?
Nada
/Tjänaren
Därför att vi människor har motiv att leva. Har man inte motiv att leva (eller har man för svaga motiv) för så har man även en mycket större risk att ta självmord än den som har motiv att leva för.
Och så finns det olika stora motiv att leva för...
är man troende så har man ett stort motiv att leva för.
Allting handlar om motiv att leva för.
Hur många gånger har man sett att en präst har tagit självmord?
Nada
/Tjänaren
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Har en präst aldrig begått självmord? Det tror jag inte alls på. Inte för att jag ids leta reda på några exempel. Men jag känner inom mig att de med hundra procents säkerhet finns. Men självklart försöker kyrkan mörka detta. Nä, han tog inte livet av sig, han bara råkade fastna med halsen i klockrepet.
Ibland vill inte jag leva, men när jag vill så är det för kärleken och för skapandet. Vilka ironiskt nog också är samma anledningar till att jag vill dö ibland.
Ibland vill inte jag leva, men när jag vill så är det för kärleken och för skapandet. Vilka ironiskt nog också är samma anledningar till att jag vill dö ibland.
Angelina skrev:
Är inte det ganska vanliga anledningar till att vilja leva respektive dö?
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?
men samma sak där.
När du känner att du INTE lär dig/förstår, så känner du förmodligen raka motsatsen till lycka eller?
Precis som lycklig kärlek kan ge "livet är underbart"- känslor, men olycklig kärlek närmast ger "jag har inget att leva för"-känslor
När du känner att du INTE lär dig/förstår, så känner du förmodligen raka motsatsen till lycka eller?
Precis som lycklig kärlek kan ge "livet är underbart"- känslor, men olycklig kärlek närmast ger "jag har inget att leva för"-känslor
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?