att älska nån mer när det tar slut

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 15 jun 2007 12:19

Mohini skrev:att knulla och att älska är två väsenskilda saker

Det anser jag också.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 jun 2007 12:37

Mohini skrev:men friktion är väl inte samma som "olikhet"? på vissa sätt måste man ju vara olika för att det ska funka. det är väl kanske skillnad på bra olikhet och dålig. själv kan jag t.ex. inte vara tillsammans med någon som är lika tempramentsfull - holy shit då blir det massa bråk.

sex + andligt intresse = happy times? shit vilket fokus det är på SEX! sex har ju inget med kärlek att göra. att knulla och att älska är två väsenskilda saker, även om det ena konstigt nog har blivit en synonym för det andra..?

Sex = knulla?

Kärlek = älska?

Men om man knullar med och av kärlek kan de tu aktiviteterna möjligtvis inte uppgå i en synergetisk symbios då?

Våldtäkter som det diskuteras om mycket i media idag har inte heller med sex att göra. Det handlar bara om att visa sin makt genom att kränka en annan människa.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 15 jun 2007 12:45

knulla = handling, utförandet av samlags- eller därmed likvärdig akt.

kärlek = känsla.

älska = känna känslan kärlek.

att knulla och att älska kan man absolut göra samtidigt, men för den sakens skull behöver de ju inte ha något med varandra att göra. jag kan ju älska nån annan än den jag knullar. precis som jag kan känna känslan glädje samtidigt som jag åker buss eller känslan ilska medan jag dansar.

håller absolut med om att våldtäkt är en pseudosexuell handling, som enbart går ut på att demonstrera sin makt genom att kränka någon annan!

men hur knullar man "med och av" kärlek...?
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jun 2007 12:48

Avantgardet skrev:Strindbergs svar: Kärleken är krig mellan könen

Det är underkastelse och förnedring. Det är kompromisser. Givande och tagande. Att romantisera för mycket är inte hälsosamt. Kärleken skingras likt rök när man söker gripa den.

Människor är överlag rätt vämjeliga, men det är en del av deras charm.

Och för detta rekomenderar vi, som rekomenderats förr, Att ha eller att vara, av Erich Fromm. Se hur vi tillskriver kärleken som något ägt, partner som något ägt.

Vi har en partner kan uttryckas som att vi är i en relation.
Jag bara måste ha honom kan översättas till jag är beroende av hans närhet, uppmärksamhet eller dyl.

En sublim skillnad som konstituerar vårat distanserande, alienerande, från det som är i vår natur. Den för stunden varande naturen för vårat väsen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jun 2007 12:51

Varför har vi begreppen "knullar" och "älskar" i betydelse sexuell relation?

Är inte det svaret?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 15 jun 2007 13:02

så knulla = ha sex utan känslor?
älska = ha sex och "älska någon" samtidigt?

joo, visst.  det stämmer ju.

men hur kan man då "knulla med och av kärlek", om nu knulla innebär just avsaknad av kärlek?

;)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 jun 2007 13:28

Alla begrepp är inte huggna i sten. Vi använder metaforer och liknande för att befästa meningen, och omforma meningen till vårat tycke. Vi vinner mark mot andras definitioner genom den relevans vi ger uttrycken till omgärdande uttryck. Lite som googels listningar.

Knulla är bara ett begrepp.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 31341.html

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.ph ... 31343.html

Häri finner vi att det enbart är i samlaget med en kvinna som man knullar. Så alla kvinnliga heterosexuella forumiter. Se er blåsta på knullandet. Det upphör här och nu ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 jun 2007 13:38

Mohini skrev:knulla = handling, utförandet av samlags- eller därmed likvärdig akt.

Som om man inte känner något när man får en orgasm (oavsett vad man kallar aktiviteten som leder dit).

Mohini skrev:kärlek = känsla.

Vilken känsla som helst? Eller positivt laddad sådan?

Mohini skrev:älska = känna känslan kärlek.

Är det omöjligt att känna kärlek gentemot motparten i samlagsakten? Det låter nåstan så.

Mohini skrev:att knulla och att älska kan man absolut göra samtidigt, men för den sakens skull behöver de ju inte ha något med varandra att göra. jag kan ju älska nån annan än den jag knullar. precis som jag kan känna känslan glädje samtidigt som jag åker buss eller känslan ilska medan jag dansar.

OK, du skiljer mellan den fysiska handlingen "penetration av lämplig kroppsöppning med därtill lämpat kropplsigt, icke-kroppsligt verktyg" som du, om jag tolkat dig rätt, kallar "att knulla" och att "älska med någon". "Att knulla" blir då  handling som "i sig" tydligen är helt befriad från alla känslor, enligt ditt synsätt. Ungefär som att peta näsan eller tömma tarm och blåsa. Fast visst kan de aktviteterna vara sköna!

För mig som född på 50-talet betyder dock samlagsakten mer än att tömma tarmen. För mig är den inte något neutralt utan något positivt laddat som åtminstone jag kopplar samman med att hysa och visa  positiva känslor gentemot motparten/erna. Sådan dinosaur är jag!

Mohini skrev:håller absolut med om att våldtäkt är en pseudosexuell handling, som enbart går ut på att demonstrera sin makt genom att kränka någon annan!

men hur knullar man "med och av" kärlek...?

Om vi ser själva den fysiska aktiviteten som emotionellt neutral innebär att utföra densamma av kärlek att man hyser positiva känslor mot motparten som man visar just genom att dela en sexuell upplevelse med denne/denna.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 jun 2007 13:45

Mohini skrev:så knulla = ha sex utan känslor?
älska = ha sex och "älska någon" samtidigt?

joo, visst.  det stämmer ju.

men hur kan man då "knulla med och av kärlek", om nu knulla innebär just avsaknad av kärlek?

Är det verkligen vad "knulla" betyder, att utföra en sexuell handling utan känsla? Är det öht möjligt? Att utföra en sexuell handling utan att känna något alls? Varför gör man det då? Då köper jag hellre en trisslott. Trettio sekunder och en miljon i handen med lite tur...

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 15 jun 2007 17:21

Algotezza:

"knulla utan känslor" var menat som en underförstådd förkortning av "knulla utan romantiska känslor för personen man knullar med"...

aldrig varit med om det? lyckost! skulle själv vilja påstå att det är mer regel än undantag, men alla är vi väl olika.

;)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 15 jun 2007 17:32

Kvinnans logik i val av sexpartners övergår mitt förstånd! :?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 jun 2007 17:46

Mohini skrev:Algotezza:

"knulla utan känslor" var menat som en underförstådd förkortning av "knulla utan romantiska känslor för personen man knullar med"...

aldrig varit med om det? lyckost! skulle själv vilja påstå att det är mer regel än undantag, men alla är vi väl olika.

Jag har valt att inte vara med om det. Det går!

Vad är vitsen med att knulla runt utan romantiska känslor? Det är ju enklare att onanera då! Varför ha besvär med en partner och dennes/dennas krav om man bara vill ha en sex quick fix? Du känner väl Lena Handén? Kan vara mer givande  än oromantisk sex. Kravlöst. Sex med någon man verkligen gillar.

A
Algotezza aka Algotezza

amy

Re: att älska nån mer när det tar slut

Inläggav amy » 15 jun 2007 18:10

Mohini skrev:Då blir jag bara superkär. Jag bara måste ha honom. Får jag tillbaka honom så tröttnar jag snart igen, gör slut... och sen börjar det om.

när man har ett mål så är man lycklig, men när man når målet är man olycklig. för att det finns inget mål i livet förutom den oändliga resan mellan olika mål. om vi inte hade glömt att vi är gud/ingenting så skulle vi inte kunna uppleva en resa, en spänning... mellan plus och minus. elektricitet.

Benjie

Inläggav Benjie » 15 jun 2007 18:45

Mohini skrev:men friktion är väl inte samma som "olikhet"? på vissa sätt måste man ju vara olika för att det ska funka. det är väl kanske skillnad på bra olikhet och dålig. själv kan jag t.ex. inte vara tillsammans med någon som är lika tempramentsfull - holy shit då blir det massa bråk.

sex + andligt intresse = happy times? shit vilket fokus det är på SEX! sex har ju inget med kärlek att göra. att knulla och att älska är två väsenskilda saker, även om det ena konstigt nog har blivit en synonym för det andra..?

BEROR så på ..tänk om det är allt och iett SAMMA!
'Känslornas allas  sammanblandning"!?

BENJIE

Användarvisningsbild
tomtefader

Re: att älska nån mer när det tar slut

Inläggav tomtefader » 15 jun 2007 18:52

amy skrev:om vi inte hade glömt att vi är gud/ingenting

Är vi Gud? Är vi ingenting?
"Jag har talat" - Okänd

Återgå till "Psykologi"