Hej.
Jag är filosof. Jag läser inte andra filosofer, för det intresserar mig inte, precis som jag inte kan ett enda namn på en arkitekt trots att arkitektur också är ett stort intresse. Jag är självaste definitionen av en autodidakt, då jag inte växt upp i en intellektuell miljö hemmavid, samt hade för mycket bestyr med annat genom hela grundskolan för att knappt tänka tanken på att göra något konkret av den tiden, mer än att sitta och fundera över livet.
Jag kommer därmed inte komma med citat av gamla grekiska herrar och jag skäms inte över det, jag är snarare stolt över det. Människor som bygger sitt intellektuella självförtroende på vad andra människor skapat i intellektuella banor ser jag ner på.
Det mesta jag skriver är relativt genuint och eget, det enda som influerat mig av någon anledning är när jag hade den där perioden där jag av någon anledning läste mycket av Johan Norberg. Så om jag ibland talar lite drömskt om kapitalismens (ge fan i politisk diskussion i min tråd) förmåga att förbättra våra liv så vet ni var det kommer ifrån. Inte själva orden och meningarna i sig, utan inspirationen är mycket hämtad därifrån. Så på den punkten är jag inte lika ball, men jag anser dock att jag är tillräckligt säker i mig själv för att inte bry mig om den petitessen.
Jag bor i mellansverige. Jag är av manligt kön. Jag hoppas även att jag vänjer mig vid eran knasiga brist på kontrast mellan bakgrund och text.
Edit: Noterade efter lite spatserande bland andras krypin att stället kryllar av människor som jag anmärker på efter mitt andra radbyte. Jag har svårt för den typen, väldigt svårt. Hoppas det finns fler här som inte gömmer sig bakom gamla böcker med författare vars namn är svåra att uttala, utan tillför något som gör mig intresserad för en gångs skull.
Kapad - Behind the scenes.
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
Välkommen till gänget Kapad!
Men akta dej, på det här forumet finns många som gärna kapar av din skalle.
Alla medel äro tillåtna för att hävda egna jaget. Självhävdelsebehovet är ibland störst. Inte ens danskarna som anföll oss ano 1686 är värda en jämförelse.Dessa grötmunnar över havet är bara harmlösa munkar.
Alla medel äro tillåtna för att hävda egna jaget. Självhävdelsebehovet är ibland störst. Inte ens danskarna som anföll oss ano 1686 är värda en jämförelse.Dessa grötmunnar över havet är bara harmlösa munkar.
suchanother skrev:Välkommen till gänget Kapad!
Tack ska du ha min herre! Jo, jag har noterat det själv vid det här laget. Men det är väl bara att trampa tillbaks antar jag. 8)
- tomtefader
Re: Kapad - Behind the scenes.
Kapad skrev:Hej.
Jag är filosof. Jag läser inte andra filosofer, för det intresserar mig inte, precis som jag inte kan ett enda namn på en arkitekt trots att arkitektur också är ett stort intresse.
Hej!
Jag tycker redan om dig, du verkar ärlig och vettig.
Välkommen hit!
Kapad skrev:Jag är självaste definitionen av en autodidakt
Jag med.
Kapad skrev:Jag kommer därmed inte komma med citat av gamla grekiska herrar och jag skäms inte över det, jag är snarare stolt över det. Människor som bygger sitt intellektuella självförtroende på vad andra människor skapat i intellektuella banor ser jag ner på.
Jag kommer aldrig heller med sådana citat.
Ser dock inte ned på någon, tvärtom ser jag upp till belästa människor.
Men främst till de som har en klar_egen_åsikt i olika frågor.
Empiriskt grundade slutsatser är mer värt för mig än antaganden som saknar grund och/eller logik.
Som sagt ser jag inte ned på någon.
Men jag anser att de bästa människorna är de tänkande människorna som har uttålighet och intresse för problemlösning.
De som har en drivande kraft och vilja att utgöra en skillnad om inte för mänskligheten, så för den enskilde.
Kapad skrev:Jag bor i mellansverige. Jag är av manligt kön.
Jag bor också i mellansverige men är av kvinnligt kön.
miss x skrev:J
Empiriskt grundade slutsatser är mer värt för mig än antaganden som saknar grund och/eller logik.
Det KÄNNS lite som att jag iofs inte är riktigt med på vad du menar här, så du får hemskt gärna förtydliga och förklara för mig det som du tycker att jag har missat.
Men jag personligen har ganska mycket åsikter om det mesta faktiskt, och oftast grundar dom sig på mitt förnuft, min logik och mina erfarenheter (och självklart sånt man snappar upp i dagliga livet).
Men jag har ingen imponerande utbildning att skryta med.
Så frågan är om jag då faller in under den kategorin med massa antaganden som saknar grund och/eller logik?
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?
Damien skrev:Men jag personligen har ganska mycket åsikter om det mesta faktiskt, och oftast grundar dom sig på mitt förnuft, min logik och mina erfarenheter (och självklart sånt man snappar upp i dagliga livet).
Men jag har ingen imponerande utbildning att skryta med.
Så frågan är om jag då faller in under den kategorin med massa antaganden som saknar grund och/eller logik?
Nej, enligt mig gör du inte det.
Det jag menar med "grund" är i detta fall inte från något som lästs i böcker, utan egna upplevelser och slutsatser som man kommit fram till med hjälp av sin egen logiska förmåga och erfarenheter.
Damien skrev:ok.
Jag fick nämligen för mig att du med grund menade någon form av t ex vetenskapliga bevis att backa upp sina teorier/åsikter med.
Nej. Jag har inte heller några VETENSKAPLIGA bevis på att det jag tänker, säger och antar stämmer.
MEN om jag gång på gång går igenom ett scenario som ter sig lika varje gång och utgångspunkten, koncekvensen blir den samma varje gång så ser jag det som ett empiriskt bevisat faktum (?)
tomtefader skrev:Välkommen till horhuset!
Tack du poetiskt sinnade människa. Jag som gjort en så stor poäng på att inte komma med citat kom att tänka på ett citat när du skrev det där. Undantag från principer är en viktig princip för mig så här kommer det: "If you want justice, go to a whorehouse, if you want to get fucked, go to court". Jag hoppas att jag finner rättvisan här.
miss x skrev:Hej!
Jag tycker redan om dig, du verkar ärlig och vettig.
Välkommen hit!
Härligt! Tack ska du ha fröken. Vi får munhuggas lite i andra trådarna och känna lite på varann tycker jag. Jag är inte den som blir ovän med folk för att vi inte tycker lika i en fråga. Snarare tvärtom, jag blir ovän med folk för att de håller inne med sin sanna åsikt i syfte att inte bli ovän med mig. Paradoxalt?
miss x skrev:Jag bor också i mellansverige men är av kvinnligt kön.
Jag återgäldar din smiley där.