Filosofiforum: The Next Generation

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Vilket alternativ väljer du?

Omröstningen slutade 25 jul 2007 11:03

Alternativ 1
4
36%
Alternativ 2
0
Inga röster
Alternativ 3
7
64%

Antal röster: 11

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 25 jun 2007 21:52

Damien skrev:Sen är det inte så mycket jobb kvar med att omvandla filosofiforum till en diktaturstat.
Får jag fråga, hur mena du nu?

Men det får jag hålla med dig om, att utestänga alla som inte har läst filosofi är helt fel,
Rent av man borde nästan göra tvärtom då? eller kanske inte:)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 25 jun 2007 21:59

Kom igen Johan vad vill du?

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 25 jun 2007 22:00

FIG skrev:
Damien skrev:Sen är det inte så mycket jobb kvar med att omvandla filosofiforum till en diktaturstat.
Får jag fråga, hur mena du nu?

Men det får jag hålla med dig om, att utestänga alla som inte har läst filosofi är helt fel,
Rent av man borde nästan göra tvärtom då? eller kanske inte:)

Jag menar att det du beskriver är motsvarande att man låter staten bestämma precis allt, och vill man minsta lilla sak så får man fråga staten som då ska godkänna ens önskemål.
Sen det här med bestraffning känns som "skräm folket till lydnad"
Hela grejen känns bara diktatur, alternativt kommuniststat ala ryssland (eller kina).
Jag tycker inte att ett hårdare styre är att eftersträva.
På lång sikt tror jag att det kommer att leda till att Filosofiforum skulle bli "tråkigt" och till slut självdö.

Nu går det bra att rösta på mig i valet igen  :wink:
Varför nöja sig med ETT inlägg, när man lika gärna kan skriva två?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 25 jun 2007 22:52

Johan verkar inte så intresserad av denna diskussion så varför inte gå jbig till mötes. Kör demokratisk omröstning? Kan väl ha valkampanjer osv. Eller så kör vi direktdemokrati hela tiden, vad det än gäller.

Totalitärer vill väl inte vara.  :)

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 25 jun 2007 22:58

Jag har fått känslan av att Johan inte är inne och kollar av sin skapelse dagligen :)

Hängde inte med på Jbig?!?
Han har inte visat sig i denhär diskussionen?
Syftar du på något annat som han står för, i någon annan tråd?

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 jun 2007 00:06

Jbig ty detta var bara en homage, en eloge, en toppning of

Jbig pläderar demokrati i alla lägen vad det än gäller ty annars totalitärt så nåväl låt köra på här (för den som inte vet de har jbig åkt ur lite här och var på div forum dör man tillämpar denna metod). Lite humor ånyo.

Användarvisningsbild
Damien

Inläggav Damien » 26 jun 2007 00:16

ok....då är jag kanske med i matchen igen

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 26 jun 2007 00:32

alabonör det var inläggets piece de resistance

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 26 jun 2007 03:30

Rising skrev:Wow. Idén med exklusiva forum är förmodligen den sämsta idé jag någonsin hört. Alternativ 2 och 3 är helt obegripliga för mig. Jag diskuterar hellre "den tänkande mossans roll i kriget mot libertarianerna" ihop med amy, Akryon och Jbig, än att sitta på ett forum med avdelningar som bara tar in särskilda priviligierade medlemmar, där man måste blidka moderatorerna med ett presentationsbrev, och där... Nä, jag kan inte ens fortsätta.

Sämsta, sämsta, sämsta idén någonsin.

Håller med fullständigt!

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 26 jun 2007 11:34

Av ren nyfikenhet; varför finns inte alternativet "fler moderatorer, strängare modereringar" med på listan? (som Avant redan påpekat) Det är ju solklart det alternativ som ligger närmast till hands.

Filosofiforum är ett välbesökt forum. Om man jämför med andra forum så ser man ganska tydligt att antalet moderatorer är alldeles för lågt här.

Som en jämförelse kan vi ta Sverok's forum: De första åtta ämnesorienterade forumen har femton moderatorer. På Off Topic-avdelningen tillsätts ännu en moderator (+2 från de ovan nämnda), och det kontrolleras dessutom flitigt av administratörer och redaktörer.

Jag anser att filosofiforum bör anlita fler moderatorer. Hovnarr har redan gjort ett jättebra jobb med att skriva ner tydliga riktlinjer för hur man ska bete sig på forumen (det låter kanske inte som mycket, men det är det viktigaste av allt - annars har man flera moderatorer som alla använder sitt eget omdöme helt out of the blue - och man får helt nyckfulla och godtyckliga modereringar), och vi har redan gott om forumiter som håller god ton, som är högaktiva på forumet och som är av moderatorvirke. Det är en smal sak att ge dem moderatorstatus.

Att inte Hovnarr ensam orkar hålla koll på alla galningar är inte konstigt. Det skulle fan ingen orka. Men med lite hjälp och tydlig ansvarsfördelning (såsom att någon får ta tag i psykologiforumet, någon får ta tag i det politiska forumet, osv) så skulle det bli mycket enklare.

Alltså; när man pratar om moderatorer så brukar invändningen vara "jaha, du vill inte ha några utvikningar alls!?" eller "jaså, skall minsta lilla skojiga inlägg besvaras med varningar och avstängning!?" men så är det ju inte alls. Moderatorerna skall fortsätta verka genom dialog och samförstånd. Men deras närvaro skall vara tydligare.

De skall gå in i tråden och skriva "inga fler påhopp i den här tråden. Återgå till ämnet, och diskutera det i god ton" osv. När moderatorerna är närvarande på så vis så är det ytterst sällan som man behöver dela ut varningar, låsa trådar eller avstänga användare. Det händer typ bara när troll är inblandade. Och säga vad man vill om oss på forumet, men vi är faktiskt rätt beskonade från troll.

Angelina

Inläggav Angelina » 26 jun 2007 17:04

Nu är det så här att även påhopp kan tacklas filosofiskt, och därför hör även dessa hemma här. Se det som så, vi förbereder oss för den riktiga världen. Den som väntar på oss, utanför dörren. Kommer ni ihåg dörren? Den finns.
Jag ser den nu.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 27 jun 2007 01:19

Nu är det så här att även påhopp kan tacklas filosofiskt, och därför hör även dessa hemma här.

Jag tycker det är stor skillnad på att diskutera påhopp och faktorerna bakom detta, och att se seriösa diskussioner balla ur på grund av osakliga personangrepp.

Angående din dörrmetafor så tycker jag att du är helt fläng. Enligt din skruvade logik så skulle alla kunna bete sig precis hur som helst, för att på detta vis förbereda människor för den grymma nyckfullhet som råder i den "riktiga världen". Men det är ju helt pudas att resonera så.

Du suger. *lipar*

Angelina

Inläggav Angelina » 27 jun 2007 01:41

Gubben i lådan? Ja, där ser du, alla beter sig hur som helst ändå.

Vad jag menade var att det är väl ändå ingen som går utanför dörren, så varför skulle vi behöva förbereda oss för ett liv som bara existerar som en fiktiv företeelse.

Men trots våran instängdhet så är vi forfarande människor, som är i behov av att bråka ibland, med andra människor. Så istället för att börja bjäbba med pizzabudet ( för vem går UT och handlar?) så gör vi personliga påhopp på filosofiforum, bra va?

Men i egenskap av utnämnd och accepterad vampyrbög, så är det definitivt DU som suger!

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 27 jun 2007 10:17

Men Angelina... Det finns ingen anledning att just filosofiforum skall bli skådeplats för irrationella, okunniga, hatiska och irriterande inlägg; om man nu absolut vill skriva sånt så finns det ju redan en plats som är skapad för att man ska kunna ventilera just dessa känslor:

Youtube's kommentatorfunktion!

---

Nämen, seriöst; vill du verkligen argumentera för att man ska kunna skriva personangrepp helt fritt på forumet? Jag tror att du drar mig i benet.

Du har däremot rätt i att jag suger, vampyr or not.

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 27 jun 2007 13:22

Finns det liv, finns det hopp! Inte så stora beslut och kast, se det som ett pågående liv, nu blåser vindarna åt alternativ 4. Ge Avantgardet, J R Auk, kallekula, Angelina och Rising moderatorstatus vare sig de vill det officielt eller inte, samt någon annan kanske som skulle må bra av lite bekräftelse. Kör på som förr i övrigt, leve dynamiken!

Alternativ 5: Låt forumet gå i graven. Behöver inte vara så dumt, livet och dynamiken kommer frodas på andra platser. Kanske i det verkliga livet som de gör i Brasilien har jag hört.

Drick nu djungelns bäskt smakande ande. Viva!

Återgå till "Feedback"