Fråga på ett IQ-test

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 28 jun 2007 23:59

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Min andra ide är att det hanlar om någon slags interpolarisation i figurerna och då borde det vara 5 :)

Va smart jag måste vara som hittar mönster som ingen annan ser ;)

Provade du 3D-bilder när de vara aktuella, sådana där man måste ställa om ögonen för att upptäcka bilden. Tänk dig en sådan porrfilm!

A

Du menar att dom som inte såg dom där bilderna då äntligen skulle nå insikt i bilderna? Motivation!

:?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 29 jun 2007 08:04

miss x skrev:Ska bli intressant att höra Jörgens slutsats.

Ja, nu ska vi sväva och i det okända - och utforska topologins värld,
om det nu är rätt ord.

Du hade helt rätt, svaret är 5! Hur kunde du veta det?

Hur som helst, här är bildbeviset...

Bild

Om nu någon skulle ifrågasätta det meningsfulla detta, så skulle jag faktiskt hålla med, det där var ju inte sant, man kan väl inte bara trolla bort formerna sådär... eller får man göra så?
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 29 jun 2007 08:17

Jag gar stirrat på gåtan i flera veckor nu,
snart börjar nog jag se massa saker :) en film kanske?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 29 jun 2007 12:24

Jörgen skrev:
miss x skrev:Ska bli intressant att höra Jörgens slutsats.

Ja, nu ska vi sväva och i det okända - och utforska topologins värld,
om det nu är rätt ord.

Du hade helt rätt, svaret är 5! Hur kunde du veta det?

Hur som helst, här är bildbeviset...

Bild

Om nu någon skulle ifrågasätta det meningsfulla detta, så skulle jag faktiskt hålla med, det där var ju inte sant, man kan väl inte bara trolla bort formerna sådär... eller får man göra så?

Asso jag fattar inte riktigt detta Jörgen.
Menar du ett streck? 4:an blev till en form trots att ingen sträck fanns? En sträckare?

Bussträck?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 jun 2007 16:29

Hurra, jag har hittat var bilden finns. Efter ett idogt sökande bland olika test fann jag den äntligen.

http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

Bilden är den sista av 15 bilder.

Gjorde testet också, mitt resultat.

Du fick bättre resultat än 94 % av populationen.
Resultat på ordtest: 134.1
Resultat på performancetest: 110.:cry:
Kunde kanske fått bättre om jag ansträngt mig mer
Biildtest 13 av 20
minnesfrågor 14 av 20
relationsfrågor 17 av 20
Matematik 18 av 20
Ordförråd 18 av 20

Varje del har ett maximumresultat på 20. Medelresultatet är 10.

Pröva själva.:wink:

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 30 jun 2007 07:57

tappade 2 poäng sen förra gången :( Det var nog för tidigt på dagen för mig...

Du fick bättre resultat än 97 % av populationen.  
(det är nog darför jag inte har jobb)
Resultat på ordtest: 132.8
Resultat på performancetest: 122.6

Bildfrågor 16/20
Frågor om ordförråd 18/20
Minnesfrågor 15/20
Relationsfrågor 19/20
Matematikfrågor 16/20

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 jun 2007 08:15

Grattis Jörgen din smarting! :wink:

Hade också precis gått upp när jag gjorde testet, ingen frukost och utan kaffe i magen, dessutom tog jag det inte helt seriöst. Men, det är ju bara dåliga ursäkter. Men, i alla fall, vi närmar oss toppen.
Vi får väl trösta oss med att vi blir visare med åldern,
nu till kärnfrågan.
Vilket alternativ angav du som svar på den sista bildfrågan?

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 30 jun 2007 08:35

Jag hade inget svar på den bildfrågan, eftersom jag ju inte har löst den ordentligt i den här trådan, så jag gissade bara (20% chans) - det fick bli femman idag, och inte ettan. Nå, jag fick ju lite fler poäng än du, så det var nog rätt gissad, tyvärr förstår jag inte varför...

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 30 jun 2007 11:08

Totalresultat 124

Bildfrågor 15
Ordförråd 18
Minnesfrågor 14
Relationsfrågor 19
Matematik 16 (en besvikelse, har väl slarvat)

På den svåra bildfrågan svarade jag alt. 1; varje diagonal har en figur som saknar yta (lite långsökt men dock ett hyggligt svar)

Frågan är om resultatet är nåt att fira eller om besvikelsen och förtreten bör sköljas ned med lämplig liquid.
Kvittar egentligen då båda utmynnar i samma sak, Bolaget….

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 jun 2007 15:02

Bildfrågor 6
Ordförråd 7
Minnesfrågor 7
Relationsfrågor 6
Matematik 8 (den gick bra)

Det testet var roligt att göra! Gick ju riktigt bra.

Skämt å sido har ni någonsin snackat med någon som inte påstår att dennes IQ är 120 eller över? Handlar väl mest i och för sig om killar som mäter mental kukstorlek.

Har ni någonsin snackat med någon som inte säger ähä IQ-test det säger inget, ser inte till helheten, vad har ett papper-penna test med....mäter bara...osv för att i nästa sekund komma fram med massa test och babbla med falsk blygsamhet om att tja runt 120-140 men det säger inget.... :)

Vad är en bal på slottet, det kan ju vara tråkigt och jobbig och alldeles helt....

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 jun 2007 15:42

Bildfrågor 16/20
Frågor om ordförråd 19/20
Minnesfrågor 12/20
Relationsfrågor 19/20
Matematikfrågor 15/20

Jag svarade 5 på bildfrågan, och kan inte tänka mig jag fick rätt på den. Jag har redan problem med att se vart fan jag pricka fel annars.

Rökat och ölen igår får väl stå för minnesförlusten. Det var ju en helvetes massa siffror att minnas, men helt uppenbart var allt bubblande bra för ordförrådet och förståelsen av dess relationer. :)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 30 jun 2007 17:02

Till den alltid lika skeptiske Kallekula:
Försökte klistra in hela bilden men lyckades inte, endast rena texten. Den kan ju manipuleras men du litar väl på mej.

IV testrapport  

Namn: such
Ditt totalresultat: 124
Resultatkategori: Hög
Grattis till fullföljandet av IV-testet.
För att spara denna rapport, gå till ”Arkiv” i din browser och välj ”Spara som”.

Totalresultat  

Du fick bättre resultat än 94 % av populationen.

Resultat på ordtest  

Resultat på ordtest: 136.2  

Resultat på performancetest

Resultat på performancetest: 106.1  

Delresultat  
Varje del har ett maximumresultat på 20. Medelresultatet är 10.

Bildfrågor  
Parametrar: icke-verbalt tänkande, samtidig bearbetning, rumsvisualiseringssyntes, visuell bearbetning
Resultat i bilddel
Genomsnittligt resultat  10  
Ditt resultat 14

Frågor om ordförråd  
Parametrar: verbal konceptbildning, semantisk kunskap, långtidsminne, stimulans i tidig miljö, intellektuell nyfikenhet
Resultat i språkdel
Ditt resultat  18  

Minnesfrågor  
Mäter: minne, förmåga att ordna i följd, symboliskt innehåll, koncentration
Resultat i minnesdel
Ditt resultat  12  

Relationsfrågor  
Mäter: verbalt tänkande, konceptualisering, konceptbildning, semantiskt innehåll
Resultat i del för logiskt tänkande
Ditt resultat  19  

Matematikfrågor  
Mäter: minne, symboliskt innehåll, slutledningsförmåga
Resultat i matematikdel
Ditt resultat  18  

Styrkor och svagheter  
Detta resultat skall jämföras med ditt totalresultat. En ”styrka” är en förmåga för vilken du uppnått signifikant bättre resultat än ditt genomsnittliga totalresultat. En ”svaghet” är ett område, för vilket du fått signifikant sämre resultat. En ”förväntad” förmåga är en förmåga som ligger i linje med ditt totalresultat.

Förmåga till abstrakt tänkande  
Mäter: icke-verbalt tänkande, simultan bearbetning, rumsvisualiseringssyntes, visuell bearbetning
svaghet förväntad styrka

Ordminne  
Mäter: verbal konceptbildning, semantisk kunskap, långtidsminne, stimulans i tidig miljö, intellektuell nyfikenhet  
svaghet förväntad styrka

Symbolminne  
Mäter: korttidsminne, förmåga att ordna i följd, symboliskt innehåll, koncentration
svaghet förväntad styrka

Förmåga till verbalt tänkande  
Mäter: verbalt tänkande, konceptualisering, konceptbildning, semantiskt innehåll
svaghet förväntad styrka

Matematisk förmåga  
Mäter: arbetsminne, symboliskt innehåll, slutledningsförmåga
svaghet förväntad styrka

Om IV-testet  
IV-testet består av fem delar. Var och en av dessa delar mäter en rad olika faktorer. Tillsammans skall dessa faktorer kunna ge en översiktlig uppfattning av intelligensen. IV-testet baseras på moderna kliniska IQ-tester, till exempel S-B V. Dess korrelation med moderna tester, bland andra S-B V, är 0,92. S-B V använder den kliniska modellen av intelligensen, som kan beskrivas som ”den kategoriindelade summan av många specifika förmågor”. Wechsler definierade intelligens som ”förmågan att handla ändamålsenligt, att tänka rationellt och att effektivt hantera sin omgivning”.
IV-testet består av två huvuddelar, verbalt test och praktiskt-konkret test (performancetest). Det verbala testet försöker att mäta verbal förståelse och arbetsminne, medan performancetestet inriktas på organisationen av sinnesintryck och bearbetningens hastighet. En stor skillnad mellan dessa båda tester är psykologiskt signifikant.

Psykologerna har utvecklat många sätt att mäta eller kvantifiera intelligensen. Enligt en teori finns det ”kristalliserad intelligens” (Crystallized Intelligence, Gc) och ”flytande intelligens” (Fluid Intelligence, Gf). Gc kännetecknas av framtagande av lagrad information, medan Gf är inriktad på bearbetning och sammanställning
Härnedan finns en tabell som sektionsvis sammanfattar utmärkande drag hos IV-testet.

Utmärkande drag
 Verbal förmåga  Förmågan Kristalliserad intelligens (Gc) Flytande intelligens (Gf) Påverkad av utbildning Arbets-
minne Långtids-
minne

Tänkande i bilder  X  X    
Ordförråd X  X  X  x
Minne  X    x  
Likheter X  X X X  x
Matematisk  X  X X x  

Innebörden av totalresultatet
Eftersom detta är ett on line-test, finns det uppenbarligen inga möjligheter att utesluta fusk, varför testet inte väger lika tungt som ett övervakat IQ-test. Testresultatet är emellertid meningsfullt för den testade. Totalresultatet överensstämmer mycket väl med resultatet av ett verkligt, kliniskt IQ-test. För vårt test betyder detta att resultatet av ett verkligt, övervakat IQ-test skulle ligga inom cirka 4 % från totalresultatet av IV-testet.

Om IQ  

De första IQ-testerna utvecklades för att bedöma armérekryter under första världskriget. Sedan dess har det skapats många nya IQ-tester och många förbättringar av existerande sådana. För närvarande är de båda populäraste intelligenstesterna Stanford-Binet- och WAIS-skalorna. IV-testet har utformats efter element i dessa tester på samma sätt som tränings-SAT- eller –ACT-testet har tillkommit utifrån det verkliga SAT respektive ACT.

Kort historik om IQ-testning

Binet & Simon 1905 Stanford-Binet 1916 Army Alpha 1917  Stanford-Binet II 1937 Stanford-Binet III 1973 Stanford-Binet V 2003 Illustrerad Vetenskap / GIQTest-I 2005

Genomsnitts-IQ är cirka 100, genomsnittligt IV-Testresultat är cirka 110, genomsnittligt WAIS®-III-resultat 102,9. Cirka 66 % av totalpopulationen får mellan 85 och 115, 88 % mellan 60 och 130 och 99 % mellan 45 and 140.

Amerikanska IQ-percentiler

IQ-resultat Percentile Rank (anger hur stor procentandel som ligger på eller under det angivna värdet)
99,9 145+
95 125
75 110
50 100
25 90
5 70

IQ-beskrivande kategori

Resultat Kategori
130 mycket hög  
120 hög  
110 övernormal
90 genomsnittlig
80 låg–normal

IQ-resultat, jämförelser

Resultat Kategori
160 S-B V toppvärde  
153 IV-test toppvärde
139 Poetic Genius Society
131 Mensa-samfund
125 genomsnitt för PhD & MD  
115 genomsnitt för collegestudent

För ytterligare läsning om IQ-tester och IQ i allmänhet, se ”Källor om IQ” nedan.

Källor om IQ  
Webbplatser
IQ-länkar: http://www.eskimo.com/~miyaguch/
IQ-test: http://www.psychologicaltesting.com/iqtest.htm
wikipedia ”IQ”: http://en.wikipedia.org/wiki/Iq
wikipedia ”intelligence” : http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_(trait)
Mensa International : http://www.mensa.org
American Mensa : http://www.us.mensa.org
Träningseffekter på WAIS®-III : http://www.utulsa.edu/tugr/wais.htm
Illustrerad Vetenskap: http://www.illvet.se/tema/hjarnan

Referenser
Gregory, R.J. (1987). Adult intellectual assessment. Boston: Allyn & Bacon.
Roid and Barram (2004). Essentials of Stanford-Binet Intelligence Scales (SB5) Danvers, MA: Wiley & Sons, Inc.
Horn, J. L. (1991). Measurement of intellectual capabilities; A review of theory. Allen, TX: DLM Teaching Resources.
Sternberg, R.J. (1991). Death, taxes, and bad intelligence tests. Intelligence 15(3):257-269.
Ree, M. J., & Earles, J. A. (1992). Intelligence is the best predictor of job performance. Current Directions in Psychological Science 1:86-89.

Tidningar
Illustrerad Vetenskaps Hjärntränare. Underhållande problemtidning med IQ-test, logiskt huvudbry, matematiska gåtor och mycket annat.
http://www.hjarngymnastik.se/

”Stanford-Binet Intelligence Scale” är ett registrerat varumärke tillhörigt Riverside Publishing. ”Wechsler Adult Intelligence Scale” och ”WAIS” är registrerade varumärken tillhöriga The Psychological Corporation.
IV-testet har ingen anknytning till Psychological Corporation eller Riverside Publishing.  

© Copyright Illustrerad Vetenskap 2000-2005

Auk; ett knep i siffertestet, förutsatt att man är förtrogen med siffertangenterna, är att helt enkelt memorera bilden av nedtryckningar,  kommer siffrorna 1,9,3,7 upp så "ser" jag en inre bild av tangenterna och "trycker" i hörnen.
Jag har också svårt för långa ologiska sifferkombinationer.

Läser man längre ned på slutresultatet så jämförs olika nivåer enl. följande:

IQ-resultat, jämförelser
Resultat
Kategori
160
S-B V toppvärde
153
IV-test toppvärde
139
Poetic Genius Society
131
Mensa-samfund
125
genomsnitt för PhD & MD
115
genomsnitt för collegestudent

De här mensanördarna är väl sådana som till varje pris, genom enträgen träning, löser "IQ-tester"? Och vill imponera på omgivningen? Jag tror att nästan vem som helst genom träning kan förbättra sitt resultat i IQ-tester med 30%-50%. Det (lilla) jag har sett av de här mensatyperna imponerar inte precis. Ett par typer i ett tv-program var väldigt tystlåtna och hade inga argument alls, såg ut som satanister och kokar väl gott i sin egen självgodhet.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 30 jun 2007 17:18

Nix SUCH  inte skeptisk, mest fascinerade över själva fenomenet att i ena sekunden säga att ett IQ-test inte säger så mycket för att i nästa sekund spela på falsk blygsamhet när man presenterar de egna resultaten.

Betvivlar inte dina resultat på testet, men det är inte poängen med det hela. Hade varit bättre om du kunde få någon fason på dina marxkunskaper istället, hade varit mer matnyttigt.  :)

Nåväl ska väl göra det där testet. Det spelar ingen roll vad ett test säger. Jag brukar ha runt 125-130 men det spelar ingen roll

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 30 jun 2007 18:02

När det gäller marxismkunskaper så mätte inte testet något av detta, därför är iq-tester borgerligt påfund.
Lyckades dock bra i språktestet trots att jag inte har svenska som modersmål.
IQ-tester mäter väl nåt men min ståndpunkt är att de är alldeles för begränsade för att fånga in hela det komplexa fältet vare sig det gäller social kompetens eller kompetens i den mening att "lyckas intellektuellt", dvs göra akademisk karriär. För många faktorer fattas i dessa simpla tester.

Vad gäller mej själv gav nog testet en hygglig bild. Mattefrågorna grämer mej, där slarvade jag nog bort några poäng, men i övrigt tror jag att detta är mitt max.

Användarvisningsbild
miss x

Inläggav miss x » 30 jun 2007 20:59

Om vi går tillbaka till topic  :roll: så ska jag förklara mitt tidigare tankesätt angående problemlösningsuppgiften:

Mitt spontana svar var alternativ 5.

Min motivering var att det tre tvärgående (ruta 3,5 och 7) bestod av två former varav den ena var vriden 180 grader ifrån den andre och gemensamt var att en annan form sammanband dessa två.

Vidare såg jag att den lodräta i första raden (ruta 1,4 samt 7) hade gemensamt att de innehöll TVÅ cirklar.

Sedan tyckte jag mig se ett samband i att ruta 2+3 hade ett tvärgående streck vardera samt att ruta 7+8 hade gemensamt att de innehöll ett lodrätt streck vardera.

Jag tyckte även att närmast tillhands var att se att en gemensam nämnare på alla rader (ingrupperade i tre våningar om tre) var att det på alla våningar fanns en ruta som innehöll två likadana former som gick i varandra och tillsammans utgjorde en tredje form (ruta 1, två cirklar, ruta 4, två ellipser) och att, i och med det, alternativ 5 torde vara det enda logiskt riktiga svaret.

MEN..

För det första ser jag vid närmre observation att ruta 3:s två delar av sammansatta halvcirklar ICKE är identiska om man vrider den ena "enheten" (om två sammankopplade "halvor") i 180 grader, vilket jag vid första anblicken antog.
Jag ser även att en av de övre cirkeldelarna inte är en komplett halva utav en cirkel, vilket var vad jag vid första anblick förutsatte.

Efter att ha tittat igenom problemet ett antal gånger, rådfrågade jag min far och hans svar är:

Om vi ser hela bilden som en del av en större enhet och tänker oss att den mellersta raden har en logisk följd i en nästkommande (och övre rad) vilka inte finns med (på bilden), så kan vi se att rad 1 och rad 3 har tydliga logiska sammband:
Ruta 1; två cirklar (sammankopplade) +ruta 7;två cirklar (sammankopplade). Ruta 2 en cirkel + ruta 8;en cirkel. Ruta 3; fyra cirkeldelar, vilket borde göra att ruta 9 också borde innehålla fyra cirkeldelar..(Alternativ 1)
(Svaret skulle alltså i o m det vara mycket simplare än man (jag) har förutsatt.)

Detta problem stör mig något enormt då jag inte hur jag än vänder på det kan se någon fullkommligt "vattentät" lösning/förklaring.
Jag kan understryka att jag brukar ha en_mycket_ god förmåga att lösa sådana här typer av problem.
Men..Ack,ack.. ](*,)

Återgå till "Naturvetenskap"