Vilken Samhälls ideologi gillar du?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 jul 2007 11:24

Sökande skrev: Kollade i Svenska akademins ordlista och där stod det att i formen syrak är det gammal slang för ond, snål, girig.
Men det är i formen syrak. Syraker= onder,snåler,giriger ? Fyfyfy, tror visst att någon använt sig av fel form. Om du avsåg att säga syrak i så fall  varför? Nu är du visst syraker betyder ju nu är du visst snål/ond/girig.

Sur syrlig, slog du på de orden också?

Syraker kan vara benämningen på folket från Syrakusa, staden Lucia härstammade från, du vet hon som brändes på bål och fick ögonen utstuckna. Var det inte så att ett öga "överlevde"? Ho ho ho...
Eftersom nissen Jbig påstår att han är historiker så kan han väl rätta mina tankeidéer om jag har fel.

Grekerna grundade staden på Siciliens norra del. Allt var i början träsk och kärrmark, men efter lite handel blomstrade staden upp till en liten mega marknad. Businessen strålade och en del blev feta rika och ägde således väldigt mycket. Dock kom ett gäng glada typer, härjade och lade staden i ruiner. Att vara syraker blev synonymt med looser, med andra ord. Västgötarna som gillade storyn om Lucia var först med att börja fira henne. Därmed blev ordet ett lokalt slanguttryck för sura förlorare. Dock dog ordet ut, när den siste användaren av ordet blev så syraker att han dog. Gissar att Jbig hittat lite av sin farfars gamla dagböcker och nu desperat försöker väcka liv i ordet på nytt.

Ho ho ho

:arrow:  :lol:  :arrow:  :lol:  :lol:  :arrow:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jul 2007 11:25

Jbig skrev:Hejsan.....

Ho ho ho ho.....var du nykter när du skrev detta:

"...Jo lite dina åsikter är marginaliserade och det du gör är att söka ändra på det. Men inte alla marginaliserade idéer har så goda förespråkare som dig för sig. Och då kan man säga att dom egna idealen blir förtrycka av ett samhälle som om man vill vara sig själv sann man måste ta avstånd från."

Ho ho ho ho ho ho ho ho ho....hur snurrig kan man bli egentligen.....ho ho ho ho.....vad vi njuter...... :lol:  :lol:  :lol:

MVH
jbig

Det kan alltid tvistas huruvida jag är nykter eller inte, men det kan vi lämna därhän.
Vad är det som är snurrigt. DU har problem med att liberalerna styr och utför massmord osv osv. Det är väl inget konstigt då att jag menar att du är marginaliserad, annars hade du väl inte behövt argumentera för din åsikt så innerligt. Eller upplever du dig vara del av majoriteten? Varför ser ledningen inte till majoriteten då?

Klart att du kan smita genom att skylla på demokratiformen, eller att du inte har några representanter, men det stärker bara min poäng. Då just detta att vissa grupper inte någonsin kommer få representanter som utövar någon makt gör att dom måste söka annorlunda vägar för sitt samhällsbygge.

Om allt detta hohoh:ande kommer sig av att du tror mig motsätta mig demokratin, så har du fel. Åtminstone i denna tråd, det är inget argument mot demokratin, jag problematiserar bara och söker ge en kommentar om vad som krävs för att jag skall kunna deltaga, i det som kallas demokrati.

Och ja, även om jag inte är så klarsynt, och för jämnan mest berusad, så tror jag samhället mår bättre med än utan mig ändå.

Har du någonsin hört talas om att förutsätta det bästa hos den andres argument, inte bara för den trevliga konversationen utan även för att argumentera mot det man själv kan tänka sig som det starkaste i det framförda?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 03 jul 2007 13:14

Hejsan...

Men lille J R Auk, jag kan ju inte hjälpa när du ställer korkade frågor, som ju för länge sedan äro besvarade! En minoritet har ju bara att följa med den styrande majoritetens vilja, någon annan ordning är ju omöjlig, eller hur? För allt annat är ju fascism!  :wink:

Minoriteten i en demokrati får göra som den gör i exempelvis dagens Sverige, vässa argumenten och komma igen i nästa val. Så jag ser inte det problem du ser! Det var detta vi menade med att du resonerar snurrigt...... :lol:

Har du aldrig övervägt den möjligheten att du kanske har fel, och därefter borde erkänna det och gå vidare? Istället för att som du gör nu, likt en osnuten unge i sandlådan grina för att du hade fel, eller ännu värre, du förstod inte demokratins självklara utgångspunkter, den att minoriteten har lika stor rätt att komma igen som majoriteten har att sitta kvar vid rodret - det avgörs ju av de allmänna valen. Att du inte ens forstod det visar ju på vilken nivå du befinner dig på. Om man inte ens fattar detta självklara, då skall man kanske inte ge sig in i debatter man ju är totalt chanslös uti, eller hur, lille vännen?  :lol:

MVH
jbig
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 03 jul 2007 18:49

Så att anpassa det individuella till helheten, till majoritetens vilja. Det är vad demokrati handlar om, visst. Man kan ju tänka sig ett utopiskt samhälle där alla är lika, tycker lika om allt, en organisk massa som flyter fram. Ett samhälle av människobin. Det torde vara det ultimata, vad jag kan se det, då behövde vi ingen demokrati. Alla är ju ändå lika.

Vad är utopin med det demokratiska samhället? Sällan vi tar upp det. Vad skulle man vilja nå.

Kruxet med en demokrati är att man alltid strävar efter att slipa bort kanterna (om vi nu kör jbigversionen)  du får aldrig vara för mycket åt varken det ena eller andra hållet. Håll dig inom normalfördelingskurvans parametrar (där finns rösterna). Inte för mycket avvikelser. När väl partier som ska locka röster kommer på detta hur kommer det se ut? Nu i Sverige. I USA har det varit legio.

Hum tja vem vet.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 jul 2007 00:19

Du är för härlig Jbig. Man agnar betet och lägger ut. Och sen hugger du till.
Inser du inte att jag inget mer behöver säga?

När ska du börja lyssna på mig? Formen gör ett och annat för argumenten med. Och formen på den som framför är a och o i ett demokratiskt samhälle. Så.... Släpp drömmen eller snyt dig!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 09:07

Hejsan...

Våran J R Auk insåg sitt misstag, han kände det på sig, därför vågar han ej fortsätta - han visste inte att en demokrati tillåter även minoriteten att komma till tals och ha möjligheten att komma tillbaks......ho ho ho ho ho....hur kan man vara så extremt ovetande i ett samhälle med skolgång och allt? Tala om att ha gjort bort sig.....ho ho ho ho..... :lol:  :lol:  :lol:

Sug i er denna karamell våran J R Auk framförer:

"...Formen gör ett och annat för argumenten med. Och formen på den som framför är a och o i ett demokratiskt samhälle....."

Ho ho ho ho ho ho ho ho...........vad vi njuter av denne totalitarists totala haveri........ :arrow:  :wink:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 04 jul 2007 09:26

Jbig skrev:
Ho ho ho ho ho ho ho ho...........vad vi njuter av denne totalitarists totala haveri........

Varför hånskratten och fingerpekandet Jbig? Synes mig tämligen onödigt, gör inte precis någon gladare.

Dessutom måste jag säga att trots alla motsvar,motbevis och komentarer vi andra ställer upp mot det du säger bemödar du dig ALDRIG att besvara dem. Du skriver bara ho ho ho och citerar en liten bit från någons inlägg som om det vore helt uppenbart vad som var konstigt med det. Har du ens märkt att INGEN håller med dig? Trots all kritik så tror du fortfarande på det du säger, och det är väl i vis mån beundransvärt och principfast. Men nu är det så att INGEN förstår vad som är så fel i vad vi skriver och det borde du ha insett eftersom vi inte slutat säga emot. Lägg ihop det med att du faktiskt inte försökt förklara vad vi gjort fel så finner man att skulden ligger hos dig, du sitter ju trots allt inne med "sanningen" så är det inte ditt ansvar att förklara?

Du skulle självklat kunna svara, "nej det är inte mitt ansvar", men vad är alternativet? Att fortsätta med hånskrattandet och idiotförklaringarna?
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 09:34

Hejsan...

Sökanden undrar valet av svar! Betalar igen med liknande medicinering, vännen....svårare äro det ej!  :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 04 jul 2007 09:37

Om det inte vore för detta med subsidaritetsprincipen. Och varför har kommuner självbestämmande i vissa frågor? Varför får inte en större kommun lägga sig i en del av en mindre kommuns göranden?

Användarvisningsbild
Sökande

Inläggav Sökande » 04 jul 2007 09:49

Jbig skrev:
Sökanden undrar valet av svar! Betalar igen med liknande medicinering, vännen....svårare äro det ej!

Varför betala tillbaka så? Kan du inte svara på en simpel fråga? Upenbarligen inte eftersom du fått så oerhört många frågor tidigare dsom du inte svarat på.

Ps Jag har bett dig att inte kalla mig "vännen" förut och den önskan står fortfarande. Visa lite respekt. SÖKANDE varken mer eller mindre. Inte sökanden, kalla mig vid det namn jag gett dig tack. Jag kallar trots allt dig vid ditt.
Quod nihil illi deerat ad regnadum praeter regnum...

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 04 jul 2007 09:57

Jbig är en idiot det vet ju alla. Varför retar du dig på han? Då uppnår han ju sitt syfte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 10:04

Hejsan...

Så är det sökanden, man blir behandlad som man behandlar andra!  :wink:

Att ni är fyra, fem eller sex stackare som ständigt känner er överkörda av våra fakta tager vi med en klackspark, eftersom den stora majoriteten läsare njuter av vår show där vi ständigt leker med er......fast vi framför ju en hel del också....vilket nog retar våran lilla totalitära klick något alldeles oerhört....annars hade man ju inte av och till försökt få oss och vår röst/skrivningar stoppade....eller hur vännen? Ho ho ho ho.... :lol:

I övrigt har vi ju besvarat de frågor som framförts, för de intresserade är det bara att leta upp dem!  :wink:  

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 04 jul 2007 10:27

Jbig skrev:
eftersom den stora majoriteten läsare njuter av vår show

Nu är du inne på rätt spår. Underhållning och humor. På med dumstruten bara. Du är väl läst men inte av den anledningen du tror.

Vi bara matar trollet, eldar på brasan. Klart vi inte vill att bizzarohumorn ska avta.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 jul 2007 11:48

Jbig skrev:Hejsan...

Så är det sökanden, man blir behandlad som man behandlar andra!  :wink:

Att ni är fyra, fem eller sex stackare som ständigt känner er överkörda av våra fakta tager vi med en klackspark, eftersom den stora majoriteten läsare njuter av vår show där vi ständigt leker med er......fast vi framför ju en hel del också....vilket nog retar våran lilla totalitära klick något alldeles oerhört....annars hade man ju inte av och till försökt få oss och vår röst/skrivningar stoppade....eller hur vännen? Ho ho ho ho.... :lol:

I övrigt har vi ju besvarat de frågor som framförts, för de intresserade är det bara att leta upp dem!  :wink:  

MVH
jbig

Att vara argumentativ är inte att argumentera.

Plus om du vill göra din signatur:
Att verka för det goda....
,någon som helst rättvisa bör du tänka på vad du spottar ur dig.

För vad är gott? Har du någonsin reflekterat över det?
Det är tråkigt att du hela tiden skall förminska dig själv. Vi andra här har ett gott utbyte av idéer och diskussioner och söker inte, som du tvärt emot ditt uttalade modus gör, begränsa våra meningsmotståndares uttryck.

Därav talar jag om formen för argument, därav talar jag för formen hos den som uttalar det. Vill du på allvar påverka kan du inte betee dig som en pajas. Bemöt kritik, syna din trasiga psykologi och ta inte allt som ett oöverbryggligt stup i fråga om meningsskiljaktigheter.

I won´t give up on you? Din lusna bastard! Du har fortfarande inte hostat upp var jag införlemmar mig i kategorin "totalitär". Det e ju dig personligen, och inte din mening jag vill stoppa, utkräva en metamorphosis. Göra dig mänsklig

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 04 jul 2007 12:10

Hejsan...

Lille vännen J R Auk, du får skylla dig själv, beter du dig som en osnuten unge, så blir du nog ignorerad!  :lol:

Vad gäller dig så är ju saken klar, du var en av dem som ville förhindra oss att uttrycka sig, därav drager jag den slutsatsen att du är totalitär! Och totalitära typer är inget att egentligen bry sig om särdeles mycket, särskilt inte när de samtidigt kombinerar detta med en skopa okunnighet! Du är helt enkelt för ointressant för oss! Men en och annan fras kan vi sända som litet köttben till dig, knappast något mer, därför att det äro föga meningsfullt :lol:

MVH
jbig

Återgå till "Politik och samhälle"