Filmtips

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

anakoret

Inläggav anakoret » 11 jul 2007 17:26

Gattaca
Järn 3:an
(1)Sympathy for Mr. Vengeance
(2)Old Boy
(3)Lady Vengeance
Livet är underbart (la dolce vita)
Phone booth
Little miss sunshine
Crash

Som jag kommer på just nu!

Angelina

Inläggav Angelina » 11 jul 2007 19:20

Är det någon som har nämnt The Fountain än?
Ny favorit.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 12 jul 2007 12:27

såg den, men fattade inte alls vitsen med den. kanske borde se den igen om den e bra som du säger.

Angelina

Inläggav Angelina » 22 jul 2007 21:23

Shrek 3 kanske passar bättre då?
:lol:

Den var faktiskt också bra.
:shock:

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 22 jul 2007 22:26

Tycker Mel Gibsons "Apocalypto" var bra. Riktigt lågvatten var dock "hannibal Rising", fy faan vilket skräp.

Bästa flum går väl till "Fear and Loathing in Las Vegas". Terry Gilliams andra filmer är inte så dåliga heller, Twelve monkeys, Brasil, time bandits mfl.

Rekomenderar "Barakka" och "Tale of two sisters", mycket vackra.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 22 jul 2007 23:46

CAUSTIX skrev:Tycker Mel Gibsons "Apocalypto" var bra.

Va?? :D   Det var iaf en väldigt seg o tråkig film enligt mig. Men den slutade iaf lyckligt..

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 23 jul 2007 01:56

Skyline skrev:

Va?? :D   Det var iaf en väldigt seg o tråkig film enligt mig. Men den slutade iaf lyckligt..

Seg och tråkig??? Slutet var väl det enda som var dåligt!

Vad var det som var segt? Låter väldigt onyanserat.

Benjie

Inläggav Benjie » 23 jul 2007 02:29

Angelina skrev:Är det någon som har nämnt The Fountain än?
Ny favorit.

Från  Din  hemsida kan jag  bara  kommentera  att Din stil verkar  tjatig och intetsägande...ty ngn  Di Leva kan inte  rädda  världen, men också att om  mitt omdöme  sårar  Dig,  så är det ändå  sånt i alla fall! Dock, Din uppriktighet är ändå till Din  fördel!

BENJIE

Angelina

Inläggav Angelina » 23 jul 2007 02:35

Varför ville du säga det?

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 25 jul 2007 00:01

angelina, jag undrar, kan du inte förklara??
Så igen; vad var grejen med the Fountain?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 25 jul 2007 01:03

CAUSTIX skrev:
Skyline skrev:

Seg och tråkig??? Slutet var väl det enda som var dåligt!

Vad var det som var segt? Låter väldigt onyanserat.

Ja, handlingen var inte så himla rolig. De kom dit och plundrade och mördade. Tog med sig dem hem som slavar och hallshögg några. Sedan avlutades filmen med en jakt av huvudpersonen som pågick i en timma. Sedan slutade det hela med att han och sin familj överlevde. End of story. Jag satt och väntade på att den skulla ta slut. Jag har en låång erfarenhet av filmtittande och jag kan som en filmveteran säga att det var en seg och tråkig film. Jag ger den en liten stjärna av fem möjliga. En ful stjärna. En självslukande stjärna..  Ett svart hål!  :D    Nej, mycket trams från mig. Alla har vi olika smak och så måste det förbli. Annars skulle det bli väldigt tråkigt.  

Jag tyckte också filmen var onödigt rå och blodig. Å andra sidan tyckte jag om Mel Gibsons tidigare film Passion of the christ... Någon mer som delar min tycke?  

/Skyline

Angelina

Inläggav Angelina » 25 jul 2007 02:37

Euklides skrev:angelina, jag undrar, kan du inte förklara??
Så igen; vad var grejen med the Fountain?

För min del var det de personliga associationerna som fångade mig, svårt att förklara utan att bli alldeles för personlig alltså. Det är ofta den aspekten som får mig att gilla en film, att den på något plan handlar om mig. Men det gör ju allt, om man väljer att betrakta allt så. Men vissa reflektioner tar man hellre till sig än andra, som tex The Fountain.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 30 jul 2007 23:30

För min del var det de personliga associationerna som fångade mig, svårt att förklara utan att bli alldeles för personlig alltså. Det är ofta den aspekten som får mig att gilla en film, att den på något plan handlar om mig. Men det gör ju allt, om man väljer att betrakta allt så. Men vissa reflektioner tar man hellre till sig än andra, som tex The Fountain.

Detta säger ju ingeting om varför du tyckte just The Fountain var bra. Bättre kan du väl...?

Angelina

Inläggav Angelina » 31 jul 2007 01:53

Jo, men jag känner inte för att elaborera, just nu, en annan gång kanske.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 04 aug 2007 18:58

Ja, handlingen var inte så himla rolig. De kom dit och plundrade och mördade. Tog med sig dem hem som slavar och hallshögg några. Sedan avlutades filmen med en jakt av huvudpersonen som pågick i en timma. Sedan slutade det hela med att han och sin familj överlevde. End of story.

Ja var det allt du såg i den filmen så är det bara att beklaga. Du måste verkligenha ett stelt och enkelspårigt sinne som missar detaljer. Pekböcker kanske vore något för dig?

Jag har en låång erfarenhet av filmtittande och jag kan som en filmveteran säga att det var en seg och tråkig film.

Bara för att man har lååång erfarenhet av filmtittande så betyder det inte att man är kritiker. Man skall inte bara titta, det handlar ju om ett dynamiskt samspel där sådant som tänkande ingår.

Alla har vi olika smak och så måste det förbli. Annars skulle det bli väldigt tråkigt.  

Varför då?

Jag tyckte också filmen var onödigt rå och blodig.

Det är det som är det fina med Gibsons filmer, han unviker inte våldet, stampar man på någons käke så krossas den osv. Ett mer verkligt våld ger större känsla, och inget förskönande. Men Gibson hittar våldet på många nivåer inte bara det rent synliga. Apocalypto är också fylld av ett mer suggestivt våld i form av stämmning och inre dynamik. Det finns även i de personliga förhållandena och speglar människan som sådan.

Det tråkiga var ju att de klarade sig, något som endast sker i Hollywood. Ett mer dramatiskt slut hade varit att föredra.

Återgå till "Kultur - konstarterna"