Pretto-uttryck i kulturen idag
Moderator: Moderatorgruppen
Pretto-uttryck i kulturen idag
Låt oss göra en lista på pretto-ord i kulturen idag. Jag har ingen annan synpunkt på dessa ord än att de som använder dem i mina ögon försöker "göra sig märkvärdiga"...
"palimpsest" i st. för filmatisering (t.ex. filmen Rosens namn)
"aktören gestaltar en karaktär" i st.f. skådespelaren spelar en roll (kan det därför heta "det gestaltar ingen karakätr" i st.f "det spelar ingen roll"?)
"triptyk" i st.f. trilogi
"koncept" i st.f. idé, tanke
"fresk" i stället för konstverk
"skapa" i stället för skriva, regissera, komponera etc.
"kontext" i st.f. sammanhang
---
Förskönande omskrivning
"sampla" i st. f. stjäla
A
"palimpsest" i st. för filmatisering (t.ex. filmen Rosens namn)
"aktören gestaltar en karaktär" i st.f. skådespelaren spelar en roll (kan det därför heta "det gestaltar ingen karakätr" i st.f "det spelar ingen roll"?)
"triptyk" i st.f. trilogi
---
Förskönande omskrivning
"sampla" i st. f. stjäla
A
Algotezza aka Algotezza
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
* Naturligtvis.../bla,bla.../
Exempelvis:
"Bergman är naturligtvis älskad av en hel värld..."
/ELLER/
"Den kontextuella poesins sitz im leben är naturligvis en konsekvens av...bla, bla....
(pretto - inte ) KYREUS
Exempelvis:
"Bergman är naturligtvis älskad av en hel värld..."
/ELLER/
"Den kontextuella poesins sitz im leben är naturligvis en konsekvens av...bla, bla....
(pretto - inte ) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
-
What Gives?
Men, har dessa "pretto-ord de facto inte en, om än minimal, annan innebörd. Olika ord används ju för att nyansera det man menar, mångfaldiga språket, ge en rikare eller mer målande bild av verkligheten. Kontext exempelvis, är inte synonymt med sammanhang. Om man vill kan man faktiskt se de som disparata. Samma sak med koncept och tanke eller idé.
Jag håller emellertid med om att vissa ord missbrukas och används i fel kontext. Speciellt av pseudointellektuella, som istället för att blända med kunskap, stoltserar genom att använda sig av "fina" ord.
Men, har dessa "pretto-ord de facto inte en, om än minimal, annan innebörd. Olika ord används ju för att nyansera det man menar, mångfaldiga språket, ge en rikare eller mer målande bild av verkligheten. Kontext exempelvis, är inte synonymt med sammanhang. Om man vill kan man faktiskt se de som disparata. Samma sak med koncept och tanke eller idé.
Åh, vilket modernistiskt resonemang!
Diskurs
Paradigm
Rapparkaljan inom företagsvärlden, eller "management" går heller inte av för hackor.
"Tidningen Vi listar de populärate flosklerna inom PR- och medievärlden. Använder du någon av dem?
“Tänka utanför boxen”
“Ligga i framkant”
“Marinera frågan”
“Highlighta” och “Helikopterperspektiv” har samtidigt tappat mark och ligger nu längre ner på listan."
http://hovrell.wordpress.com/2007/07/05 ... ievarlden/
"Stycka elefanten" babblade många för någora år sedan, nu vekar alla spy på det lilla modeordet.
Paradigm
Rapparkaljan inom företagsvärlden, eller "management" går heller inte av för hackor.
"Tidningen Vi listar de populärate flosklerna inom PR- och medievärlden. Använder du någon av dem?
“Tänka utanför boxen”
“Ligga i framkant”
“Marinera frågan”
“Highlighta” och “Helikopterperspektiv” har samtidigt tappat mark och ligger nu längre ner på listan."
http://hovrell.wordpress.com/2007/07/05 ... ievarlden/
"Stycka elefanten" babblade många för någora år sedan, nu vekar alla spy på det lilla modeordet.
Tractatus skrev:"koncept" i st.f. idé, tanke
Jag håller emellertid med om att vissa ord missbrukas och används i fel kontext. Speciellt av pseudointellektuella, som istället för att blända med kunskap, stoltserar genom att använda sig av "fina" ord.
Jag håller mig mer till Wittgensteins språkspelsteori än lexikalisk betydelse som någon "fastslagit". Så, hur skall vi karakterisera de språkspel där orden nyttjas - resp de språkspel där man väljer ord med annan valör men samma betydelsekärna - även om pantha rei...
A
Algotezza aka Algotezza
[quote="Tractatus]
Jag håller emellertid med om att vissa ord missbrukas och används i fel kontext. Speciellt av pseudointellektuella, som istället för att blända med kunskap, stoltserar genom att använda sig av "fina" ord.[/quote]
Medhåll. Har lite svårt att förstå vad problemet är för de som klagar på användandet av "svåra" ord. Det är ju bara att slå upp.
Jag håller emellertid med om att vissa ord missbrukas och används i fel kontext. Speciellt av pseudointellektuella, som istället för att blända med kunskap, stoltserar genom att använda sig av "fina" ord.[/quote]
Medhåll. Har lite svårt att förstå vad problemet är för de som klagar på användandet av "svåra" ord. Det är ju bara att slå upp.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world
Algotezza skrev:Jag håller mig mer till Wittgensteins språkspelsteori än lexikalisk betydelse som någon "fastslagit". Så, hur skall vi karakterisera de språkspel där orden nyttjas - resp de språkspel där man väljer ord med annan valör men samma betydelsekärna - även om pantha rei...
A
Allt flyter ja, men det är människans uppgift att stoppa flödet, tänka till och finfördela alla aspekter av vår uppfattning av verkligheten.
(Anser jag)
Så går vetenskap till.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world
Dividend skrev:[quote="Tractatus]
Medhåll. Har lite svårt att förstå vad problemet är för de som klagar på användandet av "svåra" ord. Det är ju bara att slå upp.[/quote]
Googla kan man ju alltid.
Extra roligt är det då om det visar sig att någon pseudointellektuell t.ex. i media inte använder ordet enligt gängse sätt, utan missförstått. Eller handlar det bara om personligt språkbruk? Och därför OK?
undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Dividend skrev:Algotezza skrev:Jag håller mig mer till Wittgensteins språkspelsteori än lexikalisk betydelse som någon "fastslagit". Så, hur skall vi karakterisera de språkspel där orden nyttjas - resp de språkspel där man väljer ord med annan valör men samma betydelsekärna - även om pantha rei...
A
Allt flyter ja, men det är människans uppgift att stoppa flödet, tänka till och finfördela alla aspekter av vår uppfattning av verkligheten.
(Anser jag)
Så går vetenskap till.
Går det att stoppa flödet? menar du. Hur då? Genom att hänga upp sig på bokstav och formalia i stället för innehållet?
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Jag gillar exakthet, att komma så nära "sanningen" i innehållet som möjligt. Men det beror förstås på vad det är för diskussion. I matematik - absolut, vetenskap likaså. Filosofi är lite flummigare, för att inte säga psykologi, eller samtal med barn eller obildade.
(Nu låter jag arrogant kanske för ivssa, och det är eller inte är meningen. Det sista är flummigt sagt, medhåll.)
(Nu låter jag arrogant kanske för ivssa, och det är eller inte är meningen. Det sista är flummigt sagt, medhåll.)
Extra roligt är det då om det visar sig att någon pseudointellektuell t.ex. i media inte använder ordet enligt gängse sätt, utan missförstått. Eller handlar det bara om personligt språkbruk? Och därför OK?
undrar Algotezza
Det är inte ok, det är jobbigt. Min poäng är bara att ett stort ordförråd ger upphov till nyanser i språket, som är till fördel för alla, förutom de som är okunniga. Det är nackdelen.[/quote]
Dividend skrev:Jag gillar exakthet, att komma så nära "sanningen" i innehållet som möjligt. Men det beror förstås på vad det är för diskussion. I matematik - absolut, vetenskap likaså. Filosofi är lite flummigare, för att inte säga psykologi, eller samtal med barn eller obildade.
Jovisst, vetenskaperna idag bygger på exakthet.
Men ibland har jag en känsla av, när vissa kulturnissar diskuterar i tv, att man väljer det uttryck som låter snyggast (enligt gängse kulturellt statustänkande) , om man har alternativ, inte alltid det som bäst täcker vad man vill säga. "Snygga" ord och uttryck, "inne-ord", kan ju också användas för att dölja ett bristande tankeinnehåll. Det är det denna tråd handlar om.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Dividend skrev:Medhåll. Har lite svårt att förstå vad problemet är för de som klagar på användandet av "svåra" ord. Det är ju bara att slå upp.
undrar Algotezza
Det är inte ok, det är jobbigt. Min poäng är bara att ett stort ordförråd ger upphov till nyanser i språket, som är till fördel för alla, förutom de som är okunniga. Det är nackdelen.
Det handlar väl om vem man vänder sig till och hur många och vilka man vill som skall inkluderas resp. känna sig utanför. Språkets makt, maktens språk...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Kultur - konstarterna"