Kan Gud göra misstag

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Henrick Pålsson
Kontakt:

Kan Gud göra misstag

Inläggav Henrick Pålsson » 11 jan 2004 10:23

Att människan kan göra misstag det vet vi genom att titta på historien och hur världen ser ut, men vad gäller då Gud, kan Gud någonsin begått något misstag? Enligt mig (kan) Gud har begått ett misstag (vad detta är vet jag inte) men efter detta misstag gjorde han inga mer, utan blev efter detta källan till sanningen och väljer alltid rätt, då Gud redan innan han väljer vet vad det rätta är.

Advocate

Inläggav Advocate » 11 jan 2004 22:19

Om en gud nu finns överhuvudtaget så tror jag att man inte skall vara för snabb att döma honom. För det första så skulle han nog veta mycket mer än vi, och förstå mera. Och eftersom vi inte vet vad han vet som inte vi vet så skall vi ha respekt för hans handlingar.

Vi kanske ingår i ett otroligt stort sammanhang som vi inte vet något om själva. Kankse vi har varit lönnmördare allihop i våra tidigare liv, och nu har gud förvisat oss till jorden så att vi skall få lära oss om kärlek, eller vad vi nu skall få lära oss...spekulationerna tar aldrig slut, och därför gör vi klokast i att inte säga något definitivt om gud.

Frippe

Inläggav Frippe » 11 jan 2004 23:52

Henrick Pålsson skrev:kan Gud någonsin begått något misstag?

Nej Gud kan inte, pga sin ofelbarhet, ha begått något misstag. Däremot så kanske han kunde ha begått misstag om han inte var Gud från första början utan blev det så småningom. Jag tänker lite på Solaris som kanske var en gud i varande.

Advocate skrev:Och eftersom vi inte vet vad han vet som inte vi vet så skall vi ha respekt för hans handlingar.

Aldrig tvivla någonsin, nej.

Frippe

Advocate

Inläggav Advocate » 15 jan 2004 20:04

Frippe skrev:Aldrig tvivla någonsin, nej.

Vad menar du?

Angelina

Inläggav Angelina » 15 jan 2004 20:37

Som vanligt så måste man då börja med att definiera Gud för att kunna tillskriva detta fenomen olika egenskaper. Så det blir mest en lek med ord, eftersom ingen människa vet vad Gud egentligen är. Jag tror vi är rätt begränsade med våra hjärnor här.
Men iaf, enligt mig är Gud den medvetna summan av all existens och kan inte göra misstag. För på det planet , det ultimata av existensplan, existerar inte misstag som begrepp , utan där "är" bara allting. Allt är på, alltså inte av.

Zaphod

Inläggav Zaphod » 03 feb 2004 12:54

Människan kan göra "misstag" och människan är skapad till Guds avbild. Då bör även Gud ha gjort något "misstag" någon gång.
Men ett misstag behöver heller inte vara ett misstag. Gud kan ha sett till att människan skall göra det de tror är misstag av någon anledning.
Hm. Ja.

Advocate

Inläggav Advocate » 03 feb 2004 15:05

Zaphod är det inte så att människan är skapad till att slutligen bliva Guds avbild? Så har iaf jag fårstått saken.

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 03 feb 2004 15:52

Det stora misstaget är kanske att inte finnas?
Att vara en prdukt av mänskligt tänkande och förändras efterhand.
Kanske Gud är ett mänskligt misstag. :roll:

agnostica

Al-Qalam

Inläggav Al-Qalam » 09 mar 2004 13:44

Advocate skrev:Zaphod är det inte så att människan är skapad till att slutligen bliva Guds avbild? Så har iaf jag fårstått saken.

Våran kropp är endast ett redskap/verktyg i detta liv.

Advocate

Inläggav Advocate » 09 mar 2004 14:59

Al-Qalam skrev:Våran kropp är endast ett redskap/verktyg i detta liv.

Desvärre. Men varför "endast"? Vi är visserligen skapade för att uppfylla ett visst mål enligt den kristna läran men det betyder väl inte nödvändigtvis att det är det ända som är meningsfullt med våra liv.

Al-Qalam

Inläggav Al-Qalam » 09 mar 2004 15:16

Advocate skrev:
Al-Qalam skrev:Våran kropp är endast ett redskap/verktyg i detta liv.

Desvärre. Men varför "endast"? Vi är visserligen skapade för att uppfylla ett visst mål enligt den kristna läran men det betyder väl inte nödvändigtvis att det är det ända som är meningsfullt med våra liv.

Många människors mål är att leva ett rättfärdigt liv och få en plats i paradiset medans andras mål är att leva ett materialistisk liv och förtränga tanken om döden.

Nikolaj
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 09 mar 2004 16:06

Många religiösa som har paradiset som mål lyckas tack vare sitt religiösa leverne sannolikt förinta sina möjligheter till entrèbiljett. Är det inte lite ironiskt så säg?
Människan skapade Gud och hittade på lite lämpliga vägar för att få träffa denne...tanken är ju god, ibland, men ack så naiv.
Är det något som saknar mening så är det väl att diskutera en eventuell Gud? Så vad gör jag här?
*s* :roll:

Al-Qalam

Inläggav Al-Qalam » 09 mar 2004 16:19

Nikolaj skrev:Många religiösa som har paradiset som mål lyckas tack vare sitt religiösa leverne sannolikt förinta sina möjligheter till entrèbiljett. Är det inte lite ironiskt så säg?

Det kanske kan stämma...

Tatjana

Inläggav Tatjana » 02 nov 2004 01:42

I Bibeln påstås det att Gud ångrade att han skapade människan och därför sände syndafloden för att döda allt levande. Men om man är Gud kanske det inte räknas som ett misstag utan mer som en del i skapandet?
Som människa kanske vi gör misstag för att det är en del i vårt liv? Och det kanske var detta som Gud ville påvisa genom att skapa Noak och grabbarna? Jag tror att det är skilllnad på misstag och synder, att göra misstag är tillåtet... medvetna misstag kallas inte längre misstag utan ändrar karaktär...
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Joahn

Inläggav Joahn » 03 nov 2004 15:45

Ja, om man tror på Bibeln så framgår det ju att Gud ångrar sig.

Men om man är Gud kanske det inte räknas som ett misstag utan mer som en del i skapandet?

Det är väl frågan... enligt min definition så ångrar man sig om man har gjort ett misstag, fast det kanske också kan betyda att man helt enkelt ändrar uppfattning? Äh. Alltför många ämnen här på forumet tenderar övergå i ett försök att definiera ord som stod med i ämnets rubrik och som människor anser betyder olika saker.

Ett annat ställe i Bibeln:
Då lät Herren pesten drabba Israel så att 70 000 dog. Gud skickade en ängel till Jerusalem för att sprida död i staden. Men då Herren såg ängeln sprida död ångrade han det onda och sade:"Det är nog! Dra tillbaka din hand!" 1 krön 21:14-15
Hehehe. Här framgår både att Gud kan ångra sig och att han kan göra onda saker. Jag undrar just vad en inbiten fundamentalist skulle säga om den saken. En felöversättning, kanske? :lol:

Återgå till "Religion och andlighet"