Försvaret eller förr-var-det

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

SyncMeister

Försvaret eller förr-var-det

Inläggav SyncMeister » 05 sep 2007 16:13

Ja då avgick Odenberg i protest mot den svenska försvars budgeten. Det ska han ha eloge för. Att en minister avgår självmant som protest mot regeringen är något vi väldigt sällan ser i svensk politik.

Odenbergs avgång har ju nu återigen fört upp försvarsbudgeten på agendan, det var varit många turer kring denna budget och regeringen håller ihärdigt fast vid att den ska minskas för att man ska kunna använda pengarna till bättre enligt dem.

Ja då återstår frågan, vem ska försvara sverige om inte sverige? EU? NATO? FN?
Ja Finland fick ju veta hur det gick när man bad om hjälp från de Allierade under WW2

Vad vet den svenska regeringen som de andra regeringarna i skandinavien inte vet? Inte ser vi någon dramatisk nedrustning hos Finland, Norge eller Danmark? Inte heller gör vi det i södra Europa eller ens i Östra Europa.  Man börjar ju nästan undra om inte Reinfeldt & co har inbillat sig något.  Ja jag jobbar dock inte inom MUST så jag har ingen aning om sveriges internationella relationer.

Men jag vet att det är precis om Odenberg säger, om man drar in pengar någonstans i försvaret så kommer det att få konsekvenser som påverkar hela försvaret och inte bara en liten isolerad del. Det svenska försvaret har aldrig varit bäst, modernast eller effektivast. Men vi har haft ett försvar, om regeringen får som dom vill kommer vi inte ens att ha det.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 05 sep 2007 16:49

Jag är inte så insatt i frågan...

men nog är en stor del av försvarsbudgeten ett slags industristöd för inhemska industrier, eller?

Finland har ju "mera försvar" för varje budgetkrona.

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Waggho

Inläggav Waggho » 05 sep 2007 17:22

Det är väl rimligt att anpassa försvaret efter den hotbild som finns. I nuläget känns det ju mycket osannolikt att någon skulle få för sig att anfalla ett EU-land, speciellt ett så harmlöst som Sverige, och om det skulle ske tror jag inte att vare sig EU, NATO eller USA skulle stå lugnt och titta på.

Angelina

Inläggav Angelina » 05 sep 2007 17:35

Jag är positivt överraskad, äntligen något bra från regeringen. Lägg ner försvaret! Det har nått sitt bäst före datum för länge sedan.
:)

Att de sedan kommer att använda pengarna till att finansiera en privat milis är en helt annan sak. Nordic Battle Group? Lura ungarna med tv-spel. Krig är coolt osv.

Benjie

Inläggav Benjie » 13 sep 2007 03:14

Flummigt  mina  vänner... flummigt!
EU eller Sverige?  Inte försvarar jag Er EU-vänner  ...men  väl mitt liv våra nationella  förutsättningar, våra egendomar ...för att vi skall  fortsätta  leva  det liv  som  kommer  att stå på tur?

Jag  lyfter alltså mina vapen ....i ett evigt  försvar för den det jag älskar.... Dig  och våra nationella möjligheter,.dvs våra  rättigheter mot kapitalistklassens medlemmars utsugning...?

Så ser striden ut  i vår tid ....alltså....är  Ni  med  eller  emot våra liv?

BENJIE

Waggho

Inläggav Waggho » 13 sep 2007 20:32

Benjie skrev:Flummigt  mina  vänner... flummigt!
EU eller Sverige?  Inte försvarar jag Er EU-vänner  ...men  väl mitt liv våra nationella  förutsättningar, våra egendomar ...för att vi skall  fortsätta  leva  det liv  som  kommer  att stå på tur?

Jag  lyfter alltså mina vapen ....i ett evigt  försvar för den det jag älskar.... Dig  och våra nationella möjligheter,.dvs våra  rättigheter mot kapitalistklassens medlemmars utsugning...?

BENJIE

Jag är ganska säker på att jag är emot dig i alla fall.

Benjie

Inläggav Benjie » 13 sep 2007 22:26

Waggho skrev:
Benjie skrev:Flummigt  mina  vänner... flummigt!

BENJIE

Jag är ganska säker på att jag är emot dig i alla fall.

Bra  det  är  en  utgångspunkt!
Men avseende  på vad... lite  närmare taget ...?
Försvaret av  landet Sverige..? Eller stölden  av arbetarklassens  mervärdeskapande  produkt eller ngt  annat?

BENJIE

Återgå till "Politik och samhälle"