Humor och Bibeln, Gud och Jesus

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Humor och Bibeln, Gud och Jesus

Inläggav Algotezza » 01 aug 2007 19:54

Finns det humor i Bibeln, några tecken på att Gud och Jesus skulle ha humor? Jag har ett litet exempel på möjlig Jesus-humor... Vill höra era synpunkter först...

Finns det utombibliska tecken på att Gud har humor? Hans största skämt är kanske att han inte finns...

A
Algotezza aka Algotezza

What Gives?

Inläggav What Gives? » 01 aug 2007 22:07

Ja, själv drar jag mig till minnes en rad av Roots manuva:

"If god has a sense of humour then the joke is on us"

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 01 aug 2007 23:31

Mycket intressant fråga Advantgardet. För att besvara frågan så får vi se det som att Gud finns. Han är då konstruktören till allt liv.
Det innebär att han vid begynnelsen var rejält kreativ och designade alla djur. Och många djur ser ju faktiskt väldigt humoristiska ut som tex:

Apa 1: http://tant.webblogg.se/images/tr_tt_apa_1153665304.jpg

Apa 2: http://www.update.uu.se/~olak/pic/apa.gif

:lol:

Om han då skapat djur som vi uppfattar som roliga och humoristiska, då borde väl Gud själv ha humor?

Eller om man ser det såhär. Om Gud skapat oss människan med alla förmågor och därmed förmågan att vara rolig, då borde väl skaparen bakom idén handha den själv?

/Skyline

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 02 aug 2007 15:56

Gud inspirerade ju t.ex. Paulus till att skapa kyrkan, vilket ju visat sig oerhört komiskt och tragiskt under årens lopp. Många gudar man läser om har humor, men GTs Gud tar kanske priset. Särskilt kul är det ju när han säger att han ska göra människorna förstockade, och sen utplånar allesammans för att de var så förstockade.

Jag kan tänka mig att Gud är en sadist, men humor har Han absolut.

-narr-

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Guds humor och Jesu

Inläggav Algotezza » 02 aug 2007 18:53

Ganska kul är det när Gud menar att han skapat människan till sin avbild och hon sedan inte vill lyda honom, vilket måste vara en följd av att hon är Guds avbild. Det tyder på att Gud egentligen inte vill lyda sig själv. Han är förmodligen schizofren vilket ju är oerhört kul för en Gud. Som om det inte räckte med en dualitisk gud. Kort sagt, människan är Guds bästa skämt! Extra kul med två kön och allt det ställt till med under årens lopp! Bin har inget, sniglar två - och hur kul är de?

Kul Jesus-ord, i fri tolkning. Farisé-Nisse har försökt sätta JK på pottkanten för Nisse har fått för sig att JK menar man inte skall betala skatt utan göra uppror mot kejsaren. Detta säger han för att kunna sätta dit JK. JK ber att få ett mynt och kollar sedan allvarligt  kejsarens bild på myntet och frågar: Hörru, Farisé-Nisse, vems bild e re på pengen? - Jodu, Jösse lelle, de e allt kejsarens bild. Och? - Då e de alltså kejsarens peng, säger JK listigt. Ge till kejsaren vad som e hans och ge till Gud vad som e hans.

Exit Nisse.

Det här är nästan helt i analogi med en liten skämtsam detalj i Hasseåtages sketch Notan, när någon undrar vems en viss slant är, och svaret blir: Det e din peng, det står Gustav på den!

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 11 sep 2007 21:08

Idiotisk Design är helkul.

Varför har vi en kran som sitter mitt i nyllet som periodvis läcker grönt slem ner över munnen?
Varför sitter männens känsligaste del mitt mellan benen?
Varför är den största delen av jordytan obebolig?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 11 sep 2007 23:18

JemyM skrev:
Varför har vi en kran som sitter mitt i nyllet som periodvis läcker grönt slem ner över munnen?

Hm.. Det skulle väl vara sämre om den stack innåt?  :lol:  Nej men man tar väl bättre upp lukter om den sticker ut? Och snor har en viktig funktion som filtrering av smuts till lungorna. Och i naturligt tillstånd så rinner inte näsan. Bara när man är sjuk med förkylning. Och näsans reglerar också luften så att den får lämplig fuktighet och temperatur för lungorna. Visserligen har också djur som tex. hundar denna funktion  men deras näsa är "inbyggd" i ansiktet. Men människan hade enligt mig varit väldigt ful vi hade haft det på det sättet. Det är en designfråga helt enkelt.  :roll: Om man kunde fråga Gud hur han tänkte så skulle han säkert komma med ett bra svar.  :lol:

JemyM skrev:Varför sitter männens känsligaste del mitt mellan benen?

Den sitter utanpå kroppen för att kunna reglera temperaturen så att inte sädesvätskan blir för varm/kall och skadas. Hade du hellre haft den i ansiktet?  :lol: Nej, hade den suttit på magen tex. så hade bollarna säkert skadats oftare. Påsen ligger ändå förhållandevis säkert mellan våra tjocka mjuka lår.  :D

JemyM skrev:Varför är den största delen av jordytan obebolig?

Hm... Kanske för att människan själv förstört den? Genom att röja skog i Afrika tex. så har öknarna spritt sig eftersom vinden då kan röra sig fritt.

Och man kan faktiskt bo på antarktis och i bergen. Det är bara inte lika bekvämt.   :lol:

( 8) ) SKYLINE
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 12 sep 2007 07:50

JemyM skrev: Idiotisk Design är helkul.

1, för att kunna använda glasögon
2. för att ha mellanmål redo när man vill

JemyM skrev:Varför sitter männens känsligaste del mitt mellan benen?

Varför samsas avförings-/urineringsorgan om utrymmet i mittens rike med sexualorgan? För att vi lättare skall få infektioner där? Lära oss leva i celibat?

JemyM skrev:Varför är den största delen av jordytan obebolig?

Jorklotets ben- och broskområden.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 12 sep 2007 14:29

Ganska kul att tänka sig scenen i en film där Gud - efter Adams tilltag med o äta den förbjudna frukten - hälsar på i trädgården letandes och ropandes efter honom, typ "var är du, Adam...?"

Adam skulle då möjligen förses med repliken "jag är inte här, Herre!"

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Palindromreligion

Inläggav Algotezza » 12 sep 2007 20:00

cogito skrev:Ganska kul att tänka sig scenen i en film där Gud - efter Adams tilltag med o äta den förbjudna frukten - hälsar på i trädgården letandes och ropandes efter honom, typ "var är du, Adam...?"

Adam skulle då möjligen förses med repliken "jag är inte här, Herre!"

/cogito

För att mänskligheten skall kunna reversera "tillbaka" till Edens lustgård men på en högre nivå, krävs väl att det första paret hette Ava och Madam. DNA:ts "ord" är ofta palindromformade - för samma syfte... eller?

Gud blir "Du, Gud" och Jesus "Suse-Jesus" (som hade en susning om mycket eller var en variant på Särimner av släktet Sus).

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 12 sep 2007 20:30

Tänk en mycket påkostad rulle om Noa, som har med Första Mosebok 8:6-9 i full CGI. Folk skulle inte tro att regissören var riktigt frisk. Läs den passagen några gånger för att förstå vad jag menar. Gud har humor han.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 sep 2007 08:01

JemyM skrev:Tänk en mycket påkostad rulle om Noa, som har med Första Mosebok 8:6-9 i full CGI. Folk skulle inte tro att regissören var riktigt frisk. Läs den passagen några gånger för att förstå vad jag menar. Gud har humor han.

En Gud utan humor är inte trovärdig, inte värdig att tro på.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 13 sep 2007 23:52

Det e väll lite roligt endå att det finns så många olika religioner..och lika religioner..som handlar om samma sak..

PLUR.
Race for peace

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 sep 2007 08:36

Isse skrev:Det e väll lite roligt endå att det finns så många olika religioner..och lika religioner..som handlar om samma sak..

PLUR.

Hur vet du det?

Vilken sak menar du?

A
Algotezza aka Algotezza

amy

Inläggav amy » 15 sep 2007 14:24

Det finns mycket humor i Bibeln, som helvetet, himlen och gud. Anledningen till att Bibeln är så rolig är att alla tar den så allvarligt.

Howard-Browne: "One night I was preaching on hell and laughter just hit the whole place. The more I told people what hell was like, the more they laughed...."

(holy) laughter, toronto blessing, awakening, dream.

Återgå till "Religion och andlighet"