Traditionella könsroller
Moderator: Moderatorgruppen
Alltså, det enda jag vill är att få göra som jag vill, och att mina legioner är mig trogna. Ingen får tvinga på mig en roll, endast jag har den rättigheten.
Om den patriarkala strukturen står i min väg måste den förgöras, för min vilja är lag. Jag har många roller som jag växlar mellan, eftersom jag är en människa stadd i ständig förändring, rörelse. Man hittar alltid nya jag att införliva.
Jag menar, varför försöker människor hela tiden ändra på andra människor?
Sätta upp regler för vad som gäller beroende på vilket kön man har? Det leder ju bara till konflikt.
Jag använder feminismen som ett vapen i min allomfattande strid mot omvärlden. Jag skiter egentligen fullständigt i andra kvinnors (och mäns) rättigheter, det är bara mina egna jag bryr mig om, det är det ni tror va?
Mm.
Jag kom aldrig iväg till Hooters när jag var därikring, men tanken fanns.
Kill Bill var bara tråkig.
Zi, vad är ett plus ett?
Om den patriarkala strukturen står i min väg måste den förgöras, för min vilja är lag. Jag har många roller som jag växlar mellan, eftersom jag är en människa stadd i ständig förändring, rörelse. Man hittar alltid nya jag att införliva.
Jag menar, varför försöker människor hela tiden ändra på andra människor?
Sätta upp regler för vad som gäller beroende på vilket kön man har? Det leder ju bara till konflikt.
Jag använder feminismen som ett vapen i min allomfattande strid mot omvärlden. Jag skiter egentligen fullständigt i andra kvinnors (och mäns) rättigheter, det är bara mina egna jag bryr mig om, det är det ni tror va?
Mm.
Jag kom aldrig iväg till Hooters när jag var därikring, men tanken fanns.
Kill Bill var bara tråkig.
Zi, vad är ett plus ett?
En till grej angående könsrollen, eller snarare synen på kvinnor. Alla har en mamma, vilket innebär att varje kvinna man möter på något plan reflekterar ens egen relation till sin mamma. Modern är oftast den man bryter sig loss från, revolterar mot och fadern är hos den man söker bekräftelse. Mamman står för barndomen. När man blir vuxen vill man vända på rollen, mamman blir lilla mamman som man ska ha överseende med och behandla som ett barn. En aspekt som sedan spiller över i relationen till alla kvinnor. Detta kanske vänder om man får en egen dotter, men ofta ser jag föräldrar projicera sina egna mödrar även på sina döttrar.
Angelina skrev:En till grej angående könsrollen, eller snarare synen på kvinnor. Alla har en mamma, vilket innebär att varje kvinna man möter på något plan reflekterar ens egen relation till sin mamma. Modern är oftast den man bryter sig loss från, revolterar mot och fadern är hos den man söker bekräftelse. Mamman står för barndomen. När man blir vuxen vill man vända på rollen, mamman blir lilla mamman som man ska ha överseende med och behandla som ett barn. En aspekt som sedan spiller över i relationen till alla kvinnor. Detta kanske vänder om man får en egen dotter, men ofta ser jag föräldrar projicera sina egna mödrar även på sina döttrar.
Dessa projektioner. Jag projicerade min initiativrike äldre bror på min fru, så hon fick ta över rollen att få fart på mig. Annars hade jag bara legat kvar på sängen och läst böcker eller suttit och skrivit navelludd.
A
Algotezza aka Algotezza
-
suchanother
- Avstängd
Jag sympatiserar med Angelina i sakfrågan men tycker att hon har en alldeles för stel och schematisk scensammansättning i man/kvinna rollen.
Öht. se gärna människans roll i klassperspektiv, oavsett kön. Engels skrev "Enligt den materialistiska uppfattningen är det i sista hand bestämmande momentet i historien: produktionen och reproduktionen av det omedelbara livet"
Detta är "primus motor" i samhället och genererar allt annat, inkl. könsrollerna.
Öht. se gärna människans roll i klassperspektiv, oavsett kön. Engels skrev "Enligt den materialistiska uppfattningen är det i sista hand bestämmande momentet i historien: produktionen och reproduktionen av det omedelbara livet"
Detta är "primus motor" i samhället och genererar allt annat, inkl. könsrollerna.
En lek kanske;
Att relatera sig själv gentemot de nedanstående kriterier,
och att sedan rangordna eller kommentera de i betydelsen man inbiller sig
dessa har för en själv, eller besväret det skapar.
Man är ju många personer i en,
en multidimensionell varelse bland andra,
som ändrar utseende beroende på vilken vinkel
man uppmärksammas ifrån.
Och vad göra med denna lista?
Hitta på fler kriterier kanke, som glömts?
Eller kräva likaberättigande för en människas alla kriterier, alla grupper hon ingår i? Bläh!
man uppmärksammas ifrån.
- kön (identifierar jag mig inte speciellt med, därav min iritatation över köns-nazister)
- sexuell läggning (tar alldeles för mycket hjärntid, men det finns ju ingen avstängningsknapp)
- social mognad (bör jag jobba med, här på ff bland annat, och även bland riktiga människor)
- intelligens (ju klokare man är, ju dummare känner man sig, åsså tvärtom)
- kunskap (praktisk kunskap, gärna i flytande form, eller åtminstone lätt-tuggat)
- tro (en lägre form av kunskap kanske)
- samhällsvärde (om man ej tror att man riktigt kan uppnå ett positivt samhällsvärde, så kan man ju i alla försöka undvika representera ett ett negativt samhällsvärde)
Och vad göra med denna lista?
Hitta på fler kriterier kanke, som glömts?
Eller kräva likaberättigande för en människas alla kriterier, alla grupper hon ingår i? Bläh!
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Jörgen skrev: En lek kanske;
man uppmärksammas ifrån.kön (identifierar jag mig inte speciellt med, därav min iritatation över köns-nazister)
Gör inte jag heller i mitt vardagsliv. Snackar ungefär på samma sätt med folk, oavsett kön. Tänker inte på mig som just man när jag kommunicerar verbalt, varken på nätet eller IRL. Utan mer som tänkande och kännande person.
Jörgen skrev:sexuell läggning (tar alldeles för mycket hjärntid, men det finns ju ingen avstängningsknapp)
Den finns där ju, som en tillvarons bordun, mer eller mindre brummande...
Jörgen skrev:social mognad (bör jag jobba med, här på ff bland annat, och även bland riktiga människor)
Har man den behöver man inte krampaktigt försöka upprätthålla den genom "krystad/ansträngd/påklistrad seriositet" och rädsla att "verka barnslig och naiv"... utan kan vara lite mer avslappnad, inse att vissa inte gillar t.ex. ens skämtsamma stil, medan andra fattar att att humor faktiskt kan vara ett tecken på att i grunden ta livet på djupt allvar...Men allt som kallas humor är förstås inte en indikation på det... Men den humor jag menar mig stå för och uppskattar... (min egen alltså) Så humor skulle kunna vara ytterligare en dimension.
Jörgen skrev:intelligens (ju klokare man är, ju dummare känner man sig, åsså tvärtom)
Så om man känner sig väldigt korkad är man i själva verket väldigt klok? Eller bara, klok nog att känna sig dum...
Intelligens innebär kanske att ju mer man lär sig och vet desto mer inser man hur mycket det finns kvar att kunna och veta. Ofullkomlighetsinsikt... Vet och kan man mycket lite, tror man att man kan och vet allt.
Känslor, emotionell intelligens och insikt, kanske är ytterligare en dimension.
Jörgen skrev:kunskap (praktisk kunskap, gärna i flytande form, eller åtminstone lätt-tuggat)
Hur man brygger öl och gör vin? Hembränning? Litteratur som Det Bästas klassiker? Läsa baksidestexten på filosofiska verk? Läsa recensioner?
Jörgen skrev:tro (en lägre form av kunskap kanske)
Tro betyder dels "anta", "hålla för sannolikt", "inte säkert veta", dels "förlita sig på högre makter". Vilket avser du här?
Jörgen skrev:samhällsvärde (om man ej tror att man riktigt kan uppnå ett positivt samhällsvärde, så kan man ju i alla försöka undvika representera ett ett negativt samhällsvärde)
Ekonomisk nytta för samhället? Enda som räknas?
Inför varandra kan vi sträva efter att vara goda föredömen eller varnande exempel. Båda behövs som socialt kitt, att idientifiera sig med, resp. ta avstånd från.
A
Algotezza aka Algotezza
Angelina skrev:Föräldrarollen som begrepp är könsneutral, till skillnad från mammarollen och papparollen, som för övrig inte heller behöver vara könsbundna. En roll är en roll, fri att spela som man vill.
Talar du efter din egen erfarenhet som förälder? Annars är du lite rolig, finns inget mer skrattretande för föräldrar än att höra icke-föräldrars åsikter om föräldraskap. Erkännes villigt : Jag gjorde likadant innan jag själv blev förälder. Men, som sagt, du kanske är förälder.
Angelina skrev:Man kan också som amy poängterar föra fram en själslig könsroll, som i mina ögon är helt androgyn. Själen kan han vissa preferenser till ett visst kön, men upplever alltid båda.
Själsligt sett skulle jag då vara en manlig transvestit som haft turen att bli född som kvinna. Jag är helt såld på transvestiter, tycker de är mänsklighetens juveler.
Själen är könlös.
Angelina skrev:Jag utgår från att INGEN av er skulle protestera om Hooters öppnade i Sverige heller. Det skulle bli rusning.
Det skulle säkert bli rusning, och inte skulle jag protestera. Men aldrig att jag skulle besöka ett sånt ställe.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
amy skrev:män är tuffa och kvinnor är känsliga.
men varför är det så? jo, det är för att om du kollar på den kvinnliga och manliga kroppen så kan du se att män har en hård och stor.. kropp och kvinnor har en mjuk och liten kropp. och alla vet att hård är samma sak som tuff (man kan också säga kall, dvs. okänslig). alla vet också att mjuk är samma sak som känslig.
likadant som man kan ha en manlig personlighet eller en kvinnlig personlighet så finns det också jobb som kan vara manliga eller kvinnliga, beroende på om de är mjuka eller hårda. till exempel att laga mat är ett ganska mjukt jobb, och laga en hård bil är ganska hårt jobb.
hur förklarar man då män som är känsliga och kvinnor som är tuffa?
Tror att det finns hur mycket tuffhet som helst och känslighet som helst i det lilla spädbarnet, men det tuffa uppmuntras hos pojkarna och det känsliga hos flickorna.
Men bara generaliserat. Man har lite av varje i sig från starten, tror jag, och det varierar nog hur hårt man utsätts för instoppning i fållorna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
-
suchanother
- Avstängd
Angelina skrev:En ökänd reklamfilm? Upplys mig. De går mig ofta obemärkt förbi, det är som att hjärnan vägrar att registera dem.
Jag ser bara på reklamen, zappar så fort programmet kommer. (OBS! S.k. ironi!!!)
Förklaring: En kvinna med dubbad röst som gör reklam för finfin tandkräm, säger, för att låta mer trovärdig: "Jag är inte bara mamma - jag är tandläkare också!"
Så jag tänkte du menade något i något i stil med: "Jag är inte bara filosof och konstnär - jag är förälder också..."
A
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Politik och samhälle"