Nu snackar vi
Moderator: Moderatorgruppen
Nu snackar vi
Varför har en kemiprofessor bättre betalt än en förskolelärare?
Re: Nu snackar vi
yy skrev:Varför har en kemiprofessor bättre betalt än en förskolelärare?
En anledning till detta är för att jobb som ingenjörer och forskare mm leder utvecklingen och den höga lönen lockar då folk att utbilda sig till detta för att utvecklingen skall gå frammåt och inte stanna upp så man kommer efter andra länder. Händer det så blir våra produkter inte lika bra och attraktiva på den internationella marknaden och det kommer går sämre för Sveriges företag och de får minska produktionen och sparka folk. Då ökar arbetslösheten vilket ingen vill osv.
En annan anledning är att det går väldigt bra ekononiskt för företag inom industrin tex. och man kan därför ge ut högre löner än vad man kan på förskolor.
SKYLINE
Meningen med livet är att leva det.. /DS
yy skrev:Ja. Men varför är pengar motivatorn? Dumt, tycker jag.
Det var ju behovet av utvecklingen och våra jobb som var motivet till de höga lönerna som jag försökte förklara nyss. Och pengarna till höga löner används som ett hjälpmedel för att uppnå dessa mål.
Självklart kan det kännas orättvist att en kemiingenjör och en förskolelärare som båda gått 5 år på högskola sedan får jobb där kemiingenjören tjänar det dubbla. Men det fanns ju som sagt sagt en bra anledning till detta och vi får acceptera det.
Jag vill inte ta en försvars-position för det hela eftersom jag själv kan tycka det känns orättvist men jag antar att det är såhär det ligger till.
/Skyline
Kallekula skrev:Har samma funderingar vad det gällde inköp i affären nu i helgen. Varför ska oxfile vara så mycket dyrare än hot dogs. Är oxfile värd det? Ja vad är det som avgör värdet i detta fall?
Är du seriös med frågan? Obs, ta inte illa upp. Det är störande när folk med otydlig ironi ställer frågor som man då seriöst besvarar.
/SKYLINE
yy skrev:Varför har en kemiprofessor bättre betalt än en förskolelärare?
Längre utbildning.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt
JemyM skrev:yy skrev:Varför har en kemiprofessor bättre betalt än en förskolelärare?
Längre utbildning.
Varför ska längre utbildning ge högre lön?
yy skrev:Varför ska längre utbildning ge högre lön?
För att motivera att gå den. Samhället behöver människor med alla kunskaper, även dem som kräver mer arbete för att ta sig dit.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt
Skyline skrev:Kallekula skrev:Har samma funderingar vad det gällde inköp i affären nu i helgen. Varför ska oxfile vara så mycket dyrare än hot dogs. Är oxfile värd det? Ja vad är det som avgör värdet i detta fall?
Är du seriös med frågan? Obs, ta inte illa upp. Det är störande när folk med otydlig ironi ställer frågor som man då seriöst besvarar.
/SKYLINE
Om jag är seriös? Tja vad menar du? Att svaret är så uppenbart att det är löjligt att ställa frågan? Eller vad menar du?
Minns sjuksjöterskorna. Hur kom det sig att de kunde höja sin månadslön med mellan 4000-5000 kr/mån inom loppet av ett halvår. Inte ens 20% av detta hade facket som mest klarat av inom en tvårsperiod. Hur kom det sig? Detta hände för ett 10-15tal år sedan.
Jag tycker att en oxfile är värd ett samma pris som en falukorv fast inte fan går priset på falukorv ned för det. Eller inte höjs priset på falukorv till 300 kr/kg för det. Om det kan man tycka är fel. Men varför skulle en oxfile vara värd ett högre pris?
Kallekula skrev:Skyline skrev:Kallekula skrev:Har samma funderingar vad det gällde inköp i affären nu i helgen. Varför ska oxfile vara så mycket dyrare än hot dogs. Är oxfile värd det? Ja vad är det som avgör värdet i detta fall?
/SKYLINE
Om jag är seriös? Tja vad menar du? Att svaret är så uppenbart att det är löjligt att ställa frågan? Eller vad menar du?
Minns sjuksjöterskorna. Hur kom det sig att de kunde höja sin månadslön med mellan 4000-5000 kr/mån inom loppet av ett halvår. Inte ens 20% av detta hade facket som mest klarat av inom en tvårsperiod. Hur kom det sig? Detta hände för ett 10-15tal år sedan.
Jag tycker att en oxfile är värd ett samma pris som en falukorv fast inte fan går priset på falukorv ned för det. Eller inte höjs priset på falukorv till 300 kr/kg för det. Om det kan man tycka är fel. Men varför skulle en oxfile vara värd ett högre pris?
Oxfilé är ett fint kött som anses ur matlagningssynpunkt som en delikatess. Varför vet jag inte men kött är överhuvudtaget dyrare än korv eftersom det är mycket dyrare att föra upp nötkreatur än att mala ihop köttrester till en avlång klump. Så för mig var det lite som en självklar fråga men jag får ursäkta att jag lät som om det skulle vara så självklart för alla. Det där med sjuksköterskornas löner har jag inte alls pay på.
/SKYLINE
Återgå till "Politik och samhälle"