Hur finner man lyckan?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 okt 2007 15:42

Lycka är att då och då stå ut med sig själv och omgivningen. Då finner man lyckan på ort och ställe mitt i existensen. Den bara ploppar upp. Lixom.

A
Algotezza aka Algotezza

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 14 okt 2007 20:23

Nej då, JC. Jag tror inte att det är omöjligt att finna vägar till långvarig lycka i en sk lyckomaskin. Jag tycker bara inte att det är önskvärt. Det är ju matrix i dess helt negativa bemärkelse. Men det finns nog en och annan, tex du, skulle vilja lägga in sig där.

Rött eller blått piller? Rött tack!

Angelina

Inläggav Angelina » 14 okt 2007 22:40

Lycka är en känsla, som precis som alla andra känslor aldrig är konstant.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 14 okt 2007 23:02

Angelina skrev:Genom att sluta leta.

Angelina skrev:Lycka är en känsla, som precis som alla andra känslor aldrig är konstant.

Angelina, bra kommentarer.

( :smt020) SKYLINE
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 okt 2007 09:46

Angelina skrev:Lycka är en känsla, som precis som alla andra känslor aldrig är konstant.

Nej, bara existensen är konstant.Tills den tar slut. Om den gör det.

A
Algotezza aka Algotezza

reese

Inläggav reese » 18 okt 2007 22:36

Du finner bestående lycka genom att lära dig hur människan fungerar. Studera psykologi och se till att förstå det du läser. Leta exempel i omvärlden. Finn vanor som fungerar, släng vanor som inte fungerar. Förstå dina behov och lev på ett sätt så att de tillfredsställs. Var ambitiös när det gäller lycka, acceptera inte nedstämdhet eller resignation som ett sätt att leva, utan ha intentionen att bygga en bra tillvaro. Var smart och tro på din förmåga. Gör det som behöver göras. Droga inte sinnet med distraktioner utan gör det som du verkligen vill göra.

Jag är frestad att säga att det inte finns något enkelt svar; men jag tror faktiskt att det finns ett...bli medlem på min hemsida så ska jag avslöja en uråldrig hemlighet...only $599

=) Jag tror att det finns ett enkelt svar, och det lyder: Vill du uppnå bestående lycka? Ha då intentionen att uppnå den. Känn intentionen. Finn ett sätt att integrera den i ditt dagliga liv (på ett sätt som inte känns skumt...). Ha ett vaket sinne och sålla bland de intryck du får. Var beredd på att du kanske någon gång kommer ändra din uppfattning helt. Du kanske inser att din bild av vad som är "bestående lycka" har alstrats av ditt sinne vid en tidpunkt då du inte visste vad bestående lycka var för något...

Lycka och mänskligt beteende studeras utifrån olika perspektiv; filosofiskt (det rationella sinnet kan skilja sant från falskt), psykologiskt (människans beteende kan studeras och förklaras), medicinskt (hjärnans anatomi och fysiologi påverkar människans tankar och känslor), religiöst (upplevelser av förvandlande karaktär omvandlar en människas känslomönster). Genom att leta reda på och sätta sig in i vad respektive fält har kommit fram till kan man utveckla sin förståelse och därmed ha en bättre grund för hur man kan lägga upp sitt liv. Men det vore väldigt tråkigt att stanna vid teoretiska kunskaper...finn den väg som är mest attraktiv för dig. Alla är olika. Man kan inte förneka verkligheten, men man KAN välja hur man vill agera utifrån den.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 19 okt 2007 22:50

reese skrev:Du finner bestående lycka genom att lära dig hur människan fungerar. Studera psykologi och se till att förstå det du läser. Leta exempel i omvärlden. Finn vanor som fungerar, släng vanor som inte fungerar. Förstå dina behov och lev på ett sätt så att de tillfredsställs. Var ambitiös när det gäller lycka, acceptera inte nedstämdhet eller resignation som ett sätt att leva, utan ha intentionen att bygga en bra tillvaro. Var smart och tro på din förmåga. Gör det som behöver göras. Droga inte sinnet med distraktioner utan gör det som du verkligen vill göra.

Jag är frestad att säga att det inte finns något enkelt svar; men jag tror faktiskt att det finns ett...bli medlem på min hemsida så ska jag avslöja en uråldrig hemlighet...only $599

=) Jag tror att det finns ett enkelt svar, och det lyder: Vill du uppnå bestående lycka? Ha då intentionen att uppnå den. Känn intentionen. Finn ett sätt att integrera den i ditt dagliga liv (på ett sätt som inte känns skumt...). Ha ett vaket sinne och sålla bland de intryck du får. Var beredd på att du kanske någon gång kommer ändra din uppfattning helt. Du kanske inser att din bild av vad som är "bestående lycka" har alstrats av ditt sinne vid en tidpunkt då du inte visste vad bestående lycka var för något...

Lycka och mänskligt beteende studeras utifrån olika perspektiv; filosofiskt (det rationella sinnet kan skilja sant från falskt), psykologiskt (människans beteende kan studeras och förklaras), medicinskt (hjärnans anatomi och fysiologi påverkar människans tankar och känslor), religiöst (upplevelser av förvandlande karaktär omvandlar en människas känslomönster). Genom att leta reda på och sätta sig in i vad respektive fält har kommit fram till kan man utveckla sin förståelse och därmed ha en bättre grund för hur man kan lägga upp sitt liv. Men det vore väldigt tråkigt att stanna vid teoretiska kunskaper...finn den väg som är mest attraktiv för dig. Alla är olika. Man kan inte förneka verkligheten, men man KAN välja hur man vill agera utifrån den.

Vad har din metod att erbjuda en om man drabbats av en cancer som ständigt håller en i en smärta som inga smärtstillande medel biter på - så att det enda sättet att fly från smärtan tycks vara att ta livet av sig eller göras/göra sig tillfälligt medvetslös, t.ex. med sedering? Medvetslöshet är inte lycka. Hur bär man sig med din metod åt för att vara lycklig i en sådan situation?

Angelina

Inläggav Angelina » 20 okt 2007 00:13

Kanske jag kan svara på det.

Han fann lycka i stunder av skratt och minnen och i vetskapen att han var älskad och att lidandet snart var över och att han skulle få återse sin mamma. Att bara äta och dricka det han tyckte var gott, se på film, lyssna på musik, umgås med vänner. Stunder av ickesmärta, att kunna vistas utomhus.  Haschet tog iaf bort illamåendet, något som inga mediciner lyckades med.  Lite större perspektiv på tillvaron.

reese

Inläggav reese » 21 okt 2007 01:34

Jag instämmer med Angelina.

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 21 okt 2007 17:44

Finns så många olika former av lycka... Men det går att se på lycka ur ett lite mer vetenskapligt perspektiv om man vill. Att använda sin vilja på ett sätt om för en inte riktigt make sense. Vad blir resultatet? Vet man alltid vad som blir det bästa och mest lyckliga resultatet? Är man alltid i maximal utveckling? Är det ens ett tillstånd av lycka?
Race for peace

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 21 okt 2007 23:01

Jag tror lycka finns. Men man kan inte finna eller uppnå en lycka som är konstant. Om man tex. blir förälskad så kan man vara lycklig, en kort tid iaf, kärleken avsvalnar och vardagens problem kan uppstå. Eller så kämpar man på högskola och lyckas ta examen, får ett kanonjobb, då kan man också känna sig lycklig, ett tag, tills man börjar bli van och det inte känns så speciellt längre, man vill testa något nytt, få en ny utmaning mm. mm. Det uppkommer alltid problem i livet och det finns alltid saker som är jobbiga, men mellan detta så finns tider av glädje där man känner sig lycklig. Vissa finner det genom vänner, andra genom en livspartner , andra genom prylar,andra av musik medan andra av extrema upplevelser som bungijump te.x, etc.etc.

/Skyline :smt020

reese

Inläggav reese » 21 okt 2007 23:16

Jag tror vidare att man bör inrätta sin tillvaro så att ens normala, vardagliga tillstånd är harmoniskt. Att det händer saker i livet är sedan en avvikelse från normaltillståndet och det kan man handskas med om man har en sund livsföring att utgå ifrån.

diamantfrid
Kontakt:

Inläggav diamantfrid » 03 nov 2007 20:19

Det beror mycket på kraven i sitt liv. Om du kräver att vara miljonär och ha lyxhuset så lär du ju inte ha så lätt att vara lycklig. Om du öppnar ögonen och ser de bra stunderna i ditt liv så lär du ju ha lättare för att vara lycklig. Den positiva inställningen!

Självklart går ditt liv upp och ner så att du inte är lycklig hela tiden men om du försöker se det positiva så hamnar du lättare i det lyckliga tillståndet igen.
Jag är inte normal
Jag är bara mig själv

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 nov 2007 21:07

Om vi bara kunde återfinna lyckan i melankolin, så vore det slut på olyckliga dagar! :roll:

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 03 nov 2007 23:40

En bra början är att läsa "Lycka" av Laman. Rekommenderas, har jag hört!
"Jag har talat" - Okänd

Återgå till "Filosofi"