Är det moraliskt att köpa kött?

Moderator: Moderatorgruppen

Lasarus

Inläggav Lasarus » 19 okt 2007 19:47

Jag äter kött, men anser ändå det är lite omoraliskt. Dels på grund av att djuren far illa i hanteringen, men det finns faktistkt "glada grisar" och köpa om man vill det. Dels på grund av att det är ett resursslöseri och skadligt för miljön. Jakt har jag dock väldigt svårt för, vet inte om det beror på handlingen i sig eller på grund av den totala brist på empati och förståelse de allra flesta jägare verkar visa djuren. (jag känner många)

Angelina

Inläggav Angelina » 19 okt 2007 19:53

Björnarna har börjat ge igen! Precis som elefanterna och leoparderna i Indien och lejonen i Afrika. Vi är bara kött på två ben för dem, och för elefanterna inte ens det, bara ohyra.  Älgarna demonsterar.

Bobby Hogan

Inläggav Bobby Hogan » 19 okt 2007 20:57

Heja nallarna !! Jägarna får lära sig på vems villkor som spelet spelas.

Jag gillar björnar. Dom är lurviga, dom gillar att fiska och dom stör ingen om inte någon stör dom först. Dessutom är jag helt på deras idé att gå i ide. Sova igenom vintern. Briljant.
In an average living room there are 1,242 objects Chuck Norris could use to kill you, including the room itself.

reese

Inläggav reese » 21 okt 2007 01:31

Bobby Hogan skrev:Heja nallarna !! Jägarna får lära sig på vems villkor som spelet spelas.

Undrar om du skulle säga samma sak om du stod öga mot öga med jägarnas familjer...

Justin Case

Inläggav Justin Case » 21 okt 2007 23:34

Bobby Hogan skrev:Heja nallarna !! Jägarna får lära sig på vems villkor som spelet spelas.

Vadå lära sig? Det vet det väl redan. För det är väl faktiskt mest på jägarnas villkor spelet spelas. Jag menar, hur många jägare blir dödade av björnar per år och hur många björnar blir dödade av jägare per år?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 okt 2007 11:49

Angelina skrev:Björnarna har börjat ge igen! Precis som elefanterna och leoparderna i Indien och lejonen i Afrika. Vi är bara kött på två ben för dem, och för elefanterna inte ens det, bara ohyra.  Älgarna demonsterar.

Knutna Klövar...

A
Algotezza aka Algotezza

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 23 okt 2007 13:39

>Det enda som inte går att undvika i djuruppfödning för kött är avlivningen. Där finns det metoder som blixtsnabbt avlivar för att minimera smärtan.

Jag hyser själv personliga förhoppningar att vi iframtiden kommer att kunna äta kött som odlats fram i tankar. Alltså cellodlingar av muskelfibrer som helt saknar centralt nervsystem m.m. PÅ så sätt slipper vi alltså själva avlivningen också.

Annars tycker jag att en diskussion kring moral kring en viss fråga alltid borde börja med en diskussion kring moralens ursprung.

Själv anser jag att det inte finns någon objektiv "gudomlig" etik. Inget rätt eller fel som inte härstammar från en person uppfattning.  Vår förmåga att värdera livit ur etiska perspektiv är ett verktyg som utvecklats av evolutionen. Ett verktyg som troligtvis har gett oss ökat förmåga att leva i kollektiv.

Att använda detta verktyg som är till för vår egen persons/arts anpassning/överlevnad till att moralisera över andra djur och hur vi exploaterar dessa tycks mig på något sätt galet.

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 23 okt 2007 13:52

Samtidigt finner jag det inte svårt att argumentera för att faktiskt kan använda detta fantasktiska verktyg för att faktiskt bryta oss fri från naturen/evolutionen. Jag tycker själv att man inte ska begränsa sig till mänskligt lidade vid moraliska diskussioner. Men vart ska man dra gränsen? Vid däggdjur eller vid flerdjurcelliga organismer. Ska man kanske basera det på någon form av mätning/värdering av nervsystem?

Känner själv att det inte finns några självklara svar på denna i grunden onaturliga etiska fråga, och att det därför borde vara upp till var och en att själv använda sitt etiska verktyg och dra gränsen där de själv vill.

Själv väljer jag att äta kött och förtränga mitt dåliga samvete för att jag gör så.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 okt 2007 13:52

Tobias Israelsson skrev:>Det enda som inte går att undvika i djuruppfödning för kött är avlivningen. Där finns det metoder som blixtsnabbt avlivar för att minimera smärtan.

Jag hyser själv personliga förhoppningar att vi iframtiden kommer att kunna äta kött som odlats fram i tankar. Alltså cellodlingar av muskelfibrer som helt saknar centralt nervsystem m.m. PÅ så sätt slipper vi alltså själva avlivningen också.

Redan nu kan man odla fram kött på konstgjord väg. Läste det i tidningen för en tid sedan.

Quorn odlas fram så och kan få den smak man vill men det är en proteinrik svamp.

A
Algotezza aka Algotezza

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 23 okt 2007 14:03

Själv hoppas jag på något mer än ett proteinrikt syntetmatrial eller svamp. Nöjer man sig med något som inte är kött kan man lika gärna äta proteiner från linser m.m. Hoppas få se en riktig muskel med ko dna som odlas i tankar, som verkligen smakar nötkött.

Tror inte det kommer dröja så länge tills dess. Förhoppningen att på konstgjord väg odla organ för transplantation kommer förhoppnings att driva på utveckligen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 okt 2007 14:09

Tobias Israelsson skrev:Själv hoppas jag på något mer än ett proteinrikt syntetmatrial eller svamp. Nöjer man sig med något som inte är kött kan man lika gärna äta proteiner från linser m.m. Hoppas få se en riktig muskel med ko dna som odlas i tankar, som verkligen smakar nötkött.

Tror inte det kommer dröja så länge tills dess. Förhoppningen att på konstgjord väg odla organ för transplantation kommer förhoppnings att driva på utveckligen.

Det enda kött har att komma med "på egen hand" är konsistensen, tuggmotståndet. Smaken kommer från proteinerna som man kan få på annat sätt, t.ex. via sojasås, och från kryddorna, saltet. Kött i sig har ingen speciell smak förutom att visst fläsk kan lukta "galt".

A
Algotezza aka Algotezza

Angelina

Inläggav Angelina » 24 okt 2007 03:31

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 25 okt 2007 06:22

Jörgen skrev:Kannibalism är förknippat med vissa hälsorisker,
det gäller att veta att undvika vissa virusplatser, benmärg och hjärnan, exempelvis.
Så det Hannibal Lector gör i den andre filmen är förmodligen dumdristig.

Enligt afrikanske kocken så är fotsulan den bästa biten.

Har hört från flera källor att köttet kring  tummarna ska vara godast, lite som kycklingfilé. Undra vem som har smakat sig fram till det tro?? ;-)
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Återgå till "Filosofi"