Rätten att vara osynlig

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Angelina

Rätten att vara osynlig

Inläggav Angelina » 13 nov 2007 19:25

Inte förrän en svensk kille kommer till skolan iförd burka och hävdar sin rätt att bära den så kommer debatten om rätten till osynlighet att dra igång på allvar.
Alla borde ha en burka för de dagar då man måste gå ut men inte vill synas. Eller när man har en bad hairday, när som helst.

Visst är det så att det blivit förbjudet att maskera sig på demonstrationer också?

Jag vill ha en burka.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Rätten att vara osynlig

Inläggav Algotezza » 13 nov 2007 20:10

Angelina skrev:Inte förrän en svensk kille kommer till skolan iförd burka och hävdar sin rätt att bära den så kommer debatten om rätten till osynlighet att dra igång på allvar.
Alla borde ha en burka för de dagar då man måste gå ut men inte vill synas. Eller när man har en bad hairday, när som helst.

Visst är det så att det blivit förbjudet att maskera sig på demonstrationer också?

Jag vill ha en burka.

Även om inte du själv syns, så syns ju burkhan. Kanske en Kyreus-paradox: bli osynlig genom att avvika/ utmärka  dig...

MVH

Alhotezza
Algotezza aka Algotezza

Angelina

Inläggav Angelina » 13 nov 2007 20:28

Det är väl ingen paradox.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 nov 2007 20:57

Angelina skrev:Det är väl ingen paradox.

Nähä. Varför inte det då? Vad är det då?

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

A

Inläggav A » 13 nov 2007 21:13

Algotezza skrev:Kyreus-paradox

Varför kallar du den Kyreus-paradox? Kollade på google, och på VÅR forummedlem Kyreus, men förstod inget.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 13 nov 2007 21:48

Vi blev tvingade att bära burka när vi skulle duscha efter gympan i lågstadiet. Den var gjord av beige galon och hade ett plastfönster för ansiktet. Jag hade lyckats förtränga övergreppen fram tills en diskussion med en kompis nyligen.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 13 nov 2007 21:55

Eller OK, det var väl mer en niqab. Men ändå.

A

Inläggav A » 13 nov 2007 21:57

HAHA otroligt! Men vad var vitsen med den?
Såg man inte varandra nakna när man tog av sig den här grejen?
Men man kanske sprang in på toan och bytte om, en efter en?
Oj vad tjorvigt.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 13 nov 2007 22:32

Vitsen var att man ansåg sig skydda oss från förkylningar orsakade av blött hår. (Vilket mig veterligen fortfarande är en obekräftad orsak till förkylning.) Överförmynderi in absurdum i god svensk tradition skulle man kunna kalla det.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 nov 2007 23:59

:lol:
Låter helt sjukt. Vars tog det här övergreppet plats, Knutby?

What Gives?

Inläggav What Gives? » 14 nov 2007 00:07

Chapmansskolan, göteborg. Den är numera en barnavårdscentral.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 nov 2007 10:43

A skrev:
Algotezza skrev:Kyreus-paradox

Varför kallar du den Kyreus-paradox? Kollade på google, och på VÅR forummedlem Kyreus, men förstod inget.

Tror inte det lönar sig att googla...

Kyreus, liksom jag, gillar paradoxer. Jag föreställer mig därför att han skulle kunna säga: "Att verkligen vara sedd är att vara osynlig"...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 nov 2007 13:11

What Gives? skrev:Vi blev tvingade att bära burka när vi skulle duscha efter gympan i lågstadiet. Den var gjord av beige galon och hade ett plastfönster för ansiktet. Jag hade lyckats förtränga övergreppen fram tills en diskussion med en kompis nyligen.

Jag antar att stövlar, galonisar och dylikt fortfarande är förträngt då? Eller ta blöjan, detta satans påfund för kuva och underordna oss.

Var det inte övergrepp bara det att ni var tvungna att duscha? Var det först när det var en galonmössa med i bilden?

Som vanligt förvirrar du. Men men det finns säkert en rationell förklaring till ditt uttryck.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 15 nov 2007 13:13

Angelina skrev:Inte förrän en svensk kille kommer till skolan iförd burka och hävdar sin rätt att bära den så kommer debatten om rätten till osynlighet att dra igång på allvar.

Jag vill ha en burka.

Visst är det så att polisen samtidigt tog för vana att skrapa bort sitt id nummer från sin maskerande kostym?

Men annars visst är det konstigt när en tuppkam skickas ut med huvudet före sin anställning på den lokala ica butiken och en burka som skickas ges skadestånd på ett antal 100 papp.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 15 nov 2007 13:31

J R Auk skrev:
Men annars visst är det konstigt när en tuppkam skickas ut med huvudet före sin anställning på den lokala ica butiken och en burka som skickas ges skadestånd på ett antal 100 papp.

Kränkthet har olika prislapp. Som allt annat.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Politik och samhälle"