Varför firar vi jul?
Moderator: Moderatorgruppen
Varför firar vi jul?
Säg att min världsbild är fel !!!
Julen är snart här igen. Den betyder inte så mycket för mig eftersom jag inte är troende eller traditionsbunden, men det kunde vara ett tillfälle för gemenskap och kärlek, en mysig och festlig tillställning heltenkelt, ett tillfälle för att mötas.
Fast i våran familj har det varit mer en plikt, ett måste att fira för att vara som alla andra. Det skulle vara på ett visst sätt annars dög det inte och i vårat hus var det frun som bestämde. Klapparna skulle vara mjuka och som frun ville, önskelistan skulle vara henne tillfredställande, man skulle äta det hon ansåg vara traditionsenligt, använda besticken korrekt etc. allt enligt med frun. Allt skulle vara perfekt på ytan, var det inte det skulle hon börja berätta om hur det går till på andra ställen, hur andra har gjort och basera sina diskussioner på saker som inte har ett dugg med själva julen och dess frid att göra. Känslan var som att vi tog ett rejält kliv utanför familjebanden inte in.
En jul satte vi oss i vardagsrummet och herrn tog med sig sin burk öl. Frun basonerade att öl ska man dricka ur glas. Fan heller tänkte jag och sade att 'herrn' ska dricka sitt öl precis hur han vill eftersom vi inte befinner oss på restaurang, nu är vi hemma och där ska man få vara lite mer som man önskar. Jag och 'herrn' har band, varma goa mjuka sådana.
En annan jul tänkte jag spela lite julmusik för stämningens skull då en annan (herr J) utropar “stäng av detdär skräpet!!! orka lyssna på sånt där tjafs”. Det kändes som en rejäl repa i skivan och julen försvann till intet precis som dom övriga. Herr J och frun i huset har också band, kalla strama sådana.
Familjen är uppdelad i två 'lag', julen är det perfekta tillfället för lag ett att vinna över lag två precis som i vardagen men när det är jul är det lag etts bästa tillfälle att kliva över lag två. (Egentligen var det en kamp mellan frun och herrn).
Allt är perfekt organiserat och uträknat. Även julklapparna är ett tillfälle att skicka signaler om status och ställning i hushållet. Vem får det denne önskat sig ? Vem får det frun vill att man ska ha för att... ? Vem är det vita och svarta fåret ? Vem får vad frun vill – vad är frun anser att man kan ha nytta av ? Allt ska vara förbrukligt, inget för sinnena eller bara för skoj.
Allt detta sker under ytan; råa pikar, hintar och signaler av hur värdelös eller betydelsefull man är. Frun vet, andra tror! Frun är gud i huset, vi andra får bara finna oss i att julen är som den är. Vi andra är hennes redskap. Herrn visste detta, jag visste detta, men inte herr J. (Ni har väl nu förstått att jag skriver om en narcissist med två kroppar).
Men nu är är herrn i huset avliden och julen dömd att dö helt för oss. Det finns ingen hopp kvar utom jag, jessubarnet - född på juldagen och allt. Nu hoppas frun att jag ska ställa upp så att hon kan fira sin jul. Frun är beredd att göra vad som helst bara jag ställer upp... Jaaa, denna makt man fått sig, inte nådigt !!! Jag avskyr att ha ensam makt och firar inte längre jul.
Dessa två frun och herr J pratar aldrig känslor, de visar ingen sorg, ingen ånger. De frågar inte vad andra känner och tycker. De vet redan hur andra är och vet vad som är bäst för andra. Det finns ingen öppenhet för fem öre, bara rädsla och överdriven dominans till absurdum. Här skyr makten inga medel. De använder herrns bortgång som maktmedel, för att gripa tag i det förflutna och att få den som nu har den emotionella makten (det dedikerade ansvaret) skall reparera alla kärvor. Jag har avbildats till någon sorts frälsare i familjen, dock skit värt om inte räddningen blir av. Det råder en bitande känslokyla, nattsvart meningslös isolation eller avkärmning mellan dessa och mig. Herrn i huset är borta för evigt, herr J ligger under tjock lager av is och jag själv är den som har tilldelats rollen att bryta iset per fruns order. Det kommer aldrig att ske.
Nu till frågan.
Människor är väl inte normalt sett på detta viset ?
Det kan väl inte vara sant att alla människor är såhär kalla och otillgängliga och grymma !? Nån familj måste det väl ändå finnas där ute som vem hur man firar jul och varför. Säg mig att de finns dom som lyssnar på julmusik, dricker glögg och myser tillsammans ! Jag vägrar att stänga av skräpet. En dag ska jag lyssna på det och prata om kärlek med någon bland annat.
Julen är snart här igen. Den betyder inte så mycket för mig eftersom jag inte är troende eller traditionsbunden, men det kunde vara ett tillfälle för gemenskap och kärlek, en mysig och festlig tillställning heltenkelt, ett tillfälle för att mötas.
Fast i våran familj har det varit mer en plikt, ett måste att fira för att vara som alla andra. Det skulle vara på ett visst sätt annars dög det inte och i vårat hus var det frun som bestämde. Klapparna skulle vara mjuka och som frun ville, önskelistan skulle vara henne tillfredställande, man skulle äta det hon ansåg vara traditionsenligt, använda besticken korrekt etc. allt enligt med frun. Allt skulle vara perfekt på ytan, var det inte det skulle hon börja berätta om hur det går till på andra ställen, hur andra har gjort och basera sina diskussioner på saker som inte har ett dugg med själva julen och dess frid att göra. Känslan var som att vi tog ett rejält kliv utanför familjebanden inte in.
En jul satte vi oss i vardagsrummet och herrn tog med sig sin burk öl. Frun basonerade att öl ska man dricka ur glas. Fan heller tänkte jag och sade att 'herrn' ska dricka sitt öl precis hur han vill eftersom vi inte befinner oss på restaurang, nu är vi hemma och där ska man få vara lite mer som man önskar. Jag och 'herrn' har band, varma goa mjuka sådana.
En annan jul tänkte jag spela lite julmusik för stämningens skull då en annan (herr J) utropar “stäng av detdär skräpet!!! orka lyssna på sånt där tjafs”. Det kändes som en rejäl repa i skivan och julen försvann till intet precis som dom övriga. Herr J och frun i huset har också band, kalla strama sådana.
Familjen är uppdelad i två 'lag', julen är det perfekta tillfället för lag ett att vinna över lag två precis som i vardagen men när det är jul är det lag etts bästa tillfälle att kliva över lag två. (Egentligen var det en kamp mellan frun och herrn).
Allt är perfekt organiserat och uträknat. Även julklapparna är ett tillfälle att skicka signaler om status och ställning i hushållet. Vem får det denne önskat sig ? Vem får det frun vill att man ska ha för att... ? Vem är det vita och svarta fåret ? Vem får vad frun vill – vad är frun anser att man kan ha nytta av ? Allt ska vara förbrukligt, inget för sinnena eller bara för skoj.
Allt detta sker under ytan; råa pikar, hintar och signaler av hur värdelös eller betydelsefull man är. Frun vet, andra tror! Frun är gud i huset, vi andra får bara finna oss i att julen är som den är. Vi andra är hennes redskap. Herrn visste detta, jag visste detta, men inte herr J. (Ni har väl nu förstått att jag skriver om en narcissist med två kroppar).
Men nu är är herrn i huset avliden och julen dömd att dö helt för oss. Det finns ingen hopp kvar utom jag, jessubarnet - född på juldagen och allt. Nu hoppas frun att jag ska ställa upp så att hon kan fira sin jul. Frun är beredd att göra vad som helst bara jag ställer upp... Jaaa, denna makt man fått sig, inte nådigt !!! Jag avskyr att ha ensam makt och firar inte längre jul.
Dessa två frun och herr J pratar aldrig känslor, de visar ingen sorg, ingen ånger. De frågar inte vad andra känner och tycker. De vet redan hur andra är och vet vad som är bäst för andra. Det finns ingen öppenhet för fem öre, bara rädsla och överdriven dominans till absurdum. Här skyr makten inga medel. De använder herrns bortgång som maktmedel, för att gripa tag i det förflutna och att få den som nu har den emotionella makten (det dedikerade ansvaret) skall reparera alla kärvor. Jag har avbildats till någon sorts frälsare i familjen, dock skit värt om inte räddningen blir av. Det råder en bitande känslokyla, nattsvart meningslös isolation eller avkärmning mellan dessa och mig. Herrn i huset är borta för evigt, herr J ligger under tjock lager av is och jag själv är den som har tilldelats rollen att bryta iset per fruns order. Det kommer aldrig att ske.
Nu till frågan.
Människor är väl inte normalt sett på detta viset ?
Det kan väl inte vara sant att alla människor är såhär kalla och otillgängliga och grymma !? Nån familj måste det väl ändå finnas där ute som vem hur man firar jul och varför. Säg mig att de finns dom som lyssnar på julmusik, dricker glögg och myser tillsammans ! Jag vägrar att stänga av skräpet. En dag ska jag lyssna på det och prata om kärlek med någon bland annat.
Det fanns ändå någon som förstår hur julen kan vara
http://i31.photobucket.com/albums/c359/ ... astree.jpg
http://i31.photobucket.com/albums/c359/ ... astree.jpg
- Avantgardet
De källor man har att tillgå i ämnet menar att man här under fornnordisk tid i stort sett inte gjorde annat än satt inne och åt och drack under vinterhalvåret, man "firade jul" m.a.o. under flera månader - poängen var dock snarlik: att överkonsumera.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Varför firar vi jul?
Och vilket århundrade lever du på Bz?
Varför firar vi jul?
Avantgardet skrev:De källor man har att tillgå i ämnet menar att man här under fornnordisk tid i stort sett inte gjorde annat än satt inne och åt och drack under vinterhalvåret, man "firade jul" m.a.o. under flera månader - poängen var dock snarlik: att överkonsumera.
Intressant observation, kan verkligen vara så.
Min naiva utvecklingsteori är (samstämmer med Darwins om vi hårddrar) att de livsdugliga partiklarna vandrade mot norr och allt mot allt tuffare villkor.
Negern utvecklade vita pigment som skydd mot den nordiska vinterns raseri där många förfrös ballarna och därmed blev odugliga att för generationen vidare.
Balllösa invanrade Grönland som genast dog ut där endast bergsgetterna knullade.
- Avantgardet
Varför firar vi jul?
Bz skrev:Sceptisk skrev:Och vilket århundrade lever du på Bz?
Exakt vad menar du med det ?
Vad han förmidligen menar är att detta inte är normalt. Sådana kalla och känslolösa människor hör inte till de vanliga. Inte som föräldrar med barn. Finns visserligen en hel del ensamma, griniga och konservativa folk som inte vill fira jul med känslor, mys och julmusik, vilket julaftonar brukar ha i de svenska hemmen. Åtminstone de jag känner.
Förra julafton var det väldigt gräl i vår familj och det var nära att det inte blev något firande alls. Men vi tog tag i det, löste det och fick en mysig familjekväll vid granen och god mat och hade trevligt.
Du verkar ha en förvriden syn på hur en jul brukar se ut med tanke på din livsituation (Dina föräldrar). Låter jobbigt. Beklagar din fars bortkomst, har själv bara min far kvar. Hoppas ni får en bättre jul i år. Försök prata med din mor. Fråga om det verkligen är så hon vill ha det, och varför. Fråga kanske om du, bara för en gång fick bestämma hur allt skulle vara på julafton. Julmusik och något sällskapsspel. Ha lite kul och prata om allt möjligt. Kanske hon kan bli öppen och du kanske kan berätta hur du känner om saker o ting.
God Jul! :wink:
/Skyline
Meningen med livet är att leva det.. /DS
- Avantgardet
Skyline skrev:Vad han förmidligen menar är att detta inte är normalt. Sådana kalla och känslolösa människor hör inte till de vanliga. Inte som föräldrar med barn.
Tack, skönt att höra !
Skyline skrev:Försök prata med din mor. Fråga om det verkligen är så hon vill ha det, och varför.
Alltså, hon har en personlighetsstörning. Det går inte att resonera med en narcissist, men det vet du redan säkert.
Skyline skrev:Fråga kanske om du, bara för en gång fick bestämma hur allt skulle vara på julafton. Julmusik och något sällskapsspel. Ha lite kul och prata om allt möjligt. Kanske hon kan bli öppen och du kanske kan berätta hur du känner om saker o ting.
Julen firar jag bäst ensam i detta fall. Go Jul på dig med ! :smt049
Varför firar vi jul?
Avantgardet skrev::lol:
Men finns bergsgetter på Grönland?
Vet inte, men det kryllar av dem på Östermalm.
Visst har ni sett den sketchen med Svullo? Den borde de visa på tv varje jul.
Jag vrider mig av skratt varje gång. Den retar någon efterbliven nerv.
Såg honom förresten i Lustiga Huset på Gröna Lund för många somrar sedan.
Vilket är lustigt eftersom jag bara för några timmar sedan tänkte på att om jag var ett hus så skulle jag vara just Lustiga Huset.
Han och hans familj kom farande ner för rutschkanan när vi stod och väntade på att våra foton skulle dyka upp.
Rymdtunneln är bäst.
- Avantgardet
Varför firar vi jul?
Låter kul, med flätor och kandelabrar. Vad gör de egentligen? Det är en massa hokuspokus...
- Avantgardet
Vet inte riktigt, vi hade bara tänkt lära oss att rabbla de där ramsorna på hebreiska, och få ha såna där lustiga hattar. Problemet är ju att den inte infaller samma datum. Annat käk också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hanukkah
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Varför firar vi jul?
Avantgardet skrev:Vet inte riktigt, vi hade bara tänkt lära oss att rabbla de där ramsorna på hebreiska, och få ha såna där lustiga hattar. Problemet är ju att den inte infaller samma datum. Annat käk också.
Låter rätt kul
Jag fixar någon rolig maträtt, du fixar de lustiga hattarna och Angelina tar reda på vilket datum det blir enligt hebeérnas almanacka.
Ska vi säga kl 7?
/Skyline
Återgå till "Tankar och känslor"