Varför firar vi jul?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Explorer

Inläggav Explorer » 03 dec 2007 00:52

Och jag finnen kommer dit asfull och muckar gräl?
Angelina tröstar mej "hyvä mies".

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 dec 2007 00:54

I'm down with whatever, så länge det finns röka.

Mä haloan polta, börjar tränga ut genom porerna. Sover uruselt.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Angelina

Inläggav Angelina » 03 dec 2007 01:04

Det här är ju en åttadagarsaffär som börjar redan på tisdag och håller på tills nästa onsdag.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 dec 2007 01:14

Ah, djävlar, det drar ihop sig! Hur i helvete skall jag hinna med allt?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 dec 2007 01:58

I ärlighetens namn brukar mina jular se ut på följande sätt (och det säger jag bara för att jag känner mig patetisk för tillfället - ytterligare en gång har jag visat ett nytt lågvattenmärke för mig själv, karvat karvet på pipan i ett försök att bli av med de här djävla svettningarna och krypningarna, ja, även brajjan har sin abstinens, men det är mest som jag nyss skrev samt en djävla massa skruvade drömmar, som är intressanta i sig just för att de är så verkliga, något psykologerna kallar gränspsykotiskt, men jag vette fan): mina jular brukar vara ett gäng lodisar, några soffor och bongar fyllda med "tomtebloss", kanske lyxat till det med lite piller eller nåt, nån pilsner och bara softande. Ägna en tanke åt de som har det än djävligare, lite gott käk (jag brukar få fixa mitt själv som vegetarian, fast för ett par år sen var det en sjysst tjej som fixade en vegetarisk smörgåstårta åt mig till nyår, med nåt skitgott mandelshit i).

Jul, vad är det? Fick frågan på stan här för nåt år sen, om jag ville skicka en julhälsning till nån på lokalteve, kvick som jag var avhyvlade jag hela julfenomenet och ondgjorde mig över alkoholism och förtäckt pedofili. Snubben som stod med micken bara gapade, och så såg han ut när jag gick därifrån.

Jäh, n', by the way, eller vad var det jag skulle säga, sweet, slog i alla fall på lite, kanske får lite ordentlig sömn i natt om jag har tur då. Fast det var nåt jag skulle tillägga. Jo! Håll reda på era tändare när ni är i lag med haschrökare, alltid är det nån som stoppar på sig dem. Köpte 2 sprillans fräscha BIC-tändare och testade en gång, lät dem ligga framme, hade tre pers på besök, båda tändarna var borta samma kväll. Så är det alltid. Å andra sidan har brajjkulturen sina uppenbara fördelar. Den kanske mest uppenbara är att allting delas, som om det vore ingenting. Kan bli krockar det där med folk som inte fattar det. Jag tar till exempel illa upp om nån sitter och är hungrig hemma hos mig, liksom shit! Vad väntar de sig? Att jag ska orka resa mig upp och styra käket? Hej, mitt hem är ditt liksom, ta för dig själv, och när du ändå är uppe och rör på dig så fixa nåt åt mig också. Men tändarna, håll reda på tändarna, fick nyss kämpa med stearinljus och skit, och stearin i holken är übervidrigt för lungorna för att inte säga i skrapet! Nog illa som det är.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 03 dec 2007 15:28

:shock:

Angelina

Inläggav Angelina » 10 dec 2007 05:48

Jag som trodde att FF var borta. Jag skrattade av lättnad. Kan det verkligen vara sant? Poff! Borta.

Det här forumet borde egentligen heta "I huvudet på Angelina Elander.", för jag kan känna igen mig så mycket i det som skrivs att jag ofta upplever det som mina egna tankar.

Julen. Jag älskar julen.  Jag har kvar den där barnsliga förtjusningen. Vilket i sig är ett bevis på att det fanns lyckliga dagar i min barndom och att dessa ofta sammanföll med julafton. Självklart var alla jular inte lyckliga, men de tidiga, de som betydde mest.
Och att tända adventsljusen, vilken glädje. Det var noga med det där. Hade någon annan tänt dem blev jag mycket uprörd. Det var mitt jobb.
Nu är allt det där inte så noga längre, ritualerna. Men känslan kommer tillbaka. Förväntan. Snart händer något roligt. Vi är glada. Det är ok att skratta nu.
:lol:

Användarvisningsbild
Bz

Inläggav Bz » 10 dec 2007 13:12

... fast jag önskade att jag hade någon att köpa julklapp till, ha någonting att slå in och göra paket av.  :(

Angelina

Varför firar vi jul?

Inläggav Angelina » 10 dec 2007 17:20

Vi kan ju göra julkort till varandra. :)

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 12 dec 2007 00:19

Julen är lite olika saker. Man kan se det som julafton, typ, och det var väl spännande för några decennier sen. OK, man får lite sprit och god mat. Men mer är det inte. Mer än möjligen en grym ångest för det här med presenter.

Men julen är också ett rejält avbrott i vinterlunken. Det är bra.

Satt just och funderade på ungefär när man börjar uppskatta julen riktigt nuförtiden. Jag tror det är runt den 26:e.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

magicadehex

Inläggav magicadehex » 14 dec 2007 23:27

Avantgardet skrev:I ärlighetens namn brukar mina jular se ut på följande sätt (och det säger jag bara för att jag känner mig patetisk för tillfället - ytterligare en gång har jag visat ett nytt lågvattenmärke för mig själv, karvat karvet på pipan i ett försök att bli av med de här djävla svettningarna och krypningarna, ja, även brajjan har sin abstinens, men det är mest som jag nyss skrev samt en djävla massa skruvade drömmar, som är intressanta i sig just för att de är så verkliga, något psykologerna kallar gränspsykotiskt, men jag vette fan): mina jular brukar vara ett gäng lodisar, några soffor och bongar fyllda med "tomtebloss", kanske lyxat till det med lite piller eller nåt, nån pilsner och bara softande. Ägna en tanke åt de som har det än djävligare, lite gott käk (jag brukar få fixa mitt själv som vegetarian, fast för ett par år sen var det en sjysst tjej som fixade en vegetarisk smörgåstårta åt mig till nyår, med nåt skitgott mandelshit i).

Jul, vad är det? Fick frågan på stan här för nåt år sen, om jag ville skicka en julhälsning till nån på lokalteve, kvick som jag var avhyvlade jag hela julfenomenet och ondgjorde mig över alkoholism och förtäckt pedofili. Snubben som stod med micken bara gapade, och så såg han ut när jag gick därifrån.

Jäh, n', by the way, eller vad var det jag skulle säga, sweet, slog i alla fall på lite, kanske får lite ordentlig sömn i natt om jag har tur då. Fast det var nåt jag skulle tillägga. Jo! Håll reda på era tändare när ni är i lag med haschrökare, alltid är det nån som stoppar på sig dem. Köpte 2 sprillans fräscha BIC-tändare och testade en gång, lät dem ligga framme, hade tre pers på besök, båda tändarna var borta samma kväll. Så är det alltid. Å andra sidan har brajjkulturen sina uppenbara fördelar. Den kanske mest uppenbara är att allting delas, som om det vore ingenting. Kan bli krockar det där med folk som inte fattar det. Jag tar till exempel illa upp om nån sitter och är hungrig hemma hos mig, liksom shit! Vad väntar de sig? Att jag ska orka resa mig upp och styra käket? Hej, mitt hem är ditt liksom, ta för dig själv, och när du ändå är uppe och rör på dig så fixa nåt åt mig också. Men tändarna, håll reda på tändarna, fick nyss kämpa med stearinljus och skit, och stearin i holken är übervidrigt för lungorna för att inte säga i skrapet! Nog illa som det är.

om du har abstinens av brajja tycker jag rysligt synd om dig. verkligen!

Lasarus

Inläggav Lasarus » 15 dec 2007 00:17

Tycker ni julen är skit eller är ensamma, gå på puben. Det finns fler i samma situation som dig själv, och de har en tendens att dyka upp där!

God Jul!

Användarvisningsbild
Bz

Inläggav Bz » 15 dec 2007 00:21

Lasarus skrev:Tycker ni julen är skit eller är ensamma, gå på puben. Det finns fler i samma situation som dig själv, och de har en tendens att dyka upp där!

God Jul!

Brukar man ta med julklappar dit ?  :roll:

Användarvisningsbild
Skyline

Varför firar vi jul?

Inläggav Skyline » 16 dec 2007 22:54

Julafton? Förr var julafton ett firade av Jesus födelse men det gör förstås nästan ingen längre. Julafton har hängt kvar ändå. Varför? Jo, för att det är trevligt. En gemensam fest i hela Sverige. Visst behöver man inte fira jul men många för det för att det är mysigt. Att äta gott, umgås, stressa av (På julafton iaf...) och ge gåvor till varandra. Svårare än så är det inte.  8) :roll:

/S
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Julfirande förr och nu

Inläggav Algotezza » 17 dec 2007 09:04

Julen - eller midvinterblotet (vårt julfirnade är ju en mix av förkristet och kristet) behövs därför att det är då fruktansvärt mörkt i vårt land vid den tiden! Slår vad om att neanderthal och cro-magnon också festade och gjorde vad de kunde för att ljus och värme skulle komma tillbaka, offrade några nissar (ej tomte-) och åt deras hjärnor eller något ditåt...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Tankar och känslor"