Tatjana skrev:Jag ber om ursäkt att jag har svårigheter att uttrycka mig så att du förstår.
Jag vill absolut inte döda människor, min moral tillåter inte att jag slår ihjäl folk.
Jag förstår varje ord av vad du säger, och varför du säger det. Det är en väldigt vanlig uppfattning som du har, i stort sett nästan alla på hela jorden anser att DERAS MORAL är rätt. Det är tyvärr du inte som förstår
Du har en felakig defintion av moral, eftersom ordet går att använda på flera sätt:
Detta är svenska akademins definition av moral:"
kvalitet hos uppförande l. karaktär ur sedlig synpunkt; egenskap(en) att vara sedlig, sedlighet; "
MORAL innebär alltså att alla människor inom en viss kultur har vissa regler dom accepterar.
Bush och Bin Ladin HAR ALLTSÅ MORAL.
Därför är dina påståenden HELT felaktiga enligt ena definitionen av moral:
Våld uppstår av okunskap.
Att Bush och Bin Ladin krigar beror just på deras brister i moralen. Människan är inte gjord för att vara ensam ledare. Människan behöver varandra.
Okunskap är ett av dom mest värdelösa ord jag vet förövrigt. Det är bättre att använda värdering/uppfattningistället.
Jag ser all moral som vad du kallar för okunskap.
Jag ser faktiskt dom tio budorden som den största okuskapen vi någonsin tagit på oss, eftersom det är moral.
Det finns bara en regel som är man ska anpassa sig efter, och det är hur univserum och verkligheten fungerar för att mindska lidandet.
Begreppet Moralen var i början TÄNKT för att minska lidandet, men det gör den inte eftersom den är okunskap och SKAPAR istället krig och religösa krig.
Jag föreslår att du slutar använda dig av ordet moral.
Alla kan använda sig av ens EGEN moral, ens EGNA VANOR och ens ENGA URSÄKTER.
Att sprida våld är alldrig en ursäkt även fast någons MORAL säger att det är ok med dödsstraff.
Det finns moral som är för dödstraff, alltså är det moralen det är fel på.
Bättre att hitta på ett nytt ord som trycker tydligare på vad vi vill åt: undvika ALLT lidande.
Att vara utan moral är att inte förstå vad som är rätt eller fel.
Som sagt, krig uppstår bland människor som inte har kunskap, eller moral eller som inte kan värdesätta vikten av liv.
Som ja sa, moral har inget att göra med värdesättning av liv. Moral har med seder och vanor att göra.
Jag uppfattade det som att det var du som anser att människor skall dö, för att ge plats åt nya människor, som skall dö de med....
Med en sådan tanke känner jag mig mer som en vandrande mullhög än en levande, tänkande, känslig person.
Om du verkligen uppfattade mig som att jag anser att folk ska dö, så är du
väldigt småsint. Du FÖRSÖKER inte ens förstå mig.
Det båda vill åt är att våld och lidande är fel.
Det jag säger är att begreppet moral är fel ord att använda eftersom det har flera olika betydelser.
Säg istället att du är emot allt våld och lidande.