Algotezza skrev:Detta förutsätter att lycka är något mer än "avsaknad av lidande".
Lycka är alltså något upplevt, vilket per definition förutsätter ett upplevande subjekt.
Frågan är dock ännu vad lycka är och om man kan skapa en universell definition därav. Som inte bara handlar om endorfiner.
Jag trodde alla utgick från att lycka är något positivt, inte bara avsaknad av allt negativt.
Jag förstår inte vad folk har för problem med att lycka "bara handlar om endorfiner". (och dopamin, serotonin m.m.) Om lycka tycks vara en funktion av förekomsten av dessa ämnen, vilket är fallet, är det väl bara att acceptera att det är så.
Ja, idén om evigt liv finns i minst två varianter: något man kan få om man presterar det som krävs, alltså evigt liv som belöning,
Jag ser inte på det som prestation och belöning. Belöning är när någon ger någon något. Det behöver inte finnas någon som belönar mänskligheten för att människor ser till att leva i evighet. Människorna skapar det själva helt enkelt. (förhoppningsvis)
Det behöver inte heller vara så att vårt inre belöningssystem belönar oss. Eller jo, indirekt, men inte nödvändigtvis direkt. Det kan gå via väldigt komplicerade intellektuella resonemang och faktabedömningar och vägningar och överväganden.
Idén om belöning tycks utgå från antagandet att det skulle finnas någon högre makt, och att denne skulle behöva vilja belöna oss för att vi skulle kunna få evigt liv. Jag tror vi kan få evigt liv även om det inte finns någon som belönar oss med det.
eller evig(t liv) som något man redan är.
Man _är_ inte evigt liv. Man kan _ha_ det eller _få_ det. Jag föredrar att kalla det "få", snarare än "ha", eftersom "ha" kan feltolkas som betydande att vi redan har levt i evighet. Än så länge har jag inte levt i evighet, inte vad jag minns i alla fall. Och om vi ska prata om "vårt liv", måste vi väl utgå från vad vi vet om det liv vi hittills haft. Det finns ingen anledning att utgå från att man redan levt i evighet om man inte har något minne av det och om det inte finns några andra tecken som tyder på det.
Framför allt kan vi kanske _påverka_ huruvida vi får evigt liv eller inte. Om det är sant, är det fel väg att dela upp frågan som du gör, i evigt liv som "belöning" och evigt liv som "något man redan är". Det är varken fråga om belöning - iaf om man belöning tänker sig att någon gud uttalar typ "Duktig pojke, här får du en belöning" och ger en en belöning - eller att man redan skulle ha evigt liv. Vi kan _göra_ så att vi får evigt liv. Och det enda intressanta att diskutera är väl de saker vi kan påverka, inte de saker vi inte kan påverka? Om det finns en gud, är vi utlämnade till hans/hennes godtycke och nycker. Om det däremot inte finns en gud, har vi en chans att själva påverka vårt öde. Om jag har rätt i att vi endast bör diskutera sådant som vi kan påverka, bör vi utgå från att det inte finns någon gud eller annan högre makt eller "en gång för alla bestämt öde" eller liknande. Vi bör utgå från att vi själva har möjlighet att påverka vårt öde.
I det första fallet innehåller religionen tips om inställsamt beteende inför Gud och världen för att man skall vinna priset. I det andra fallet innehåller religionen råd hur man skall gå till väga för att upptäcka vad man redan är, en evig varelse.
Om vi är garanterade evigt liv, och alltså kommer att få det, lär vi väl upptäcka detta - och det lär vi i så fall upptäcka först när vi levt i evighet - oavsett om vi följer råden om "hur vi ska upptäcka det" eller ej. Därför ser jag inte riktigt poängen med att "gå tillväga" på något särskilt sätt för att upptäcka det. Får man evigt liv så får man det, vare sig man upptäckt att man får det eller ej - om man är garanterad evigt liv alltså. Det enda intressanta scenario att diskutera, i fråga om evigt liv, är enligt min mening det scenario i vilket vi inte är garanterade evigt liv men kanske kan få det om vi lever på ett visst sätt. Det är det enda scenario i vilket det har betydelse vad vi väljer att tro om evigt liv. Allt annat är bara onödigt att tänka på.
Religioner som bygger på det första synsättet är tämligen primitiva och falska, som jag ser det, medan religioner av det andra slaget är något mer sublima men kan likväl vara falska. Bubblan kan ju spricka när vi dör, det eviga lviet kan ingen ge garantier för.
Evigt liv är ju av den digniteten att vi inte kan få det om vi inte redan är eviga i vår grundnatur. Evigt liv kan ej manipuleras fram på konstlad väg eller ges någon utifrån. Det finner jag uppenbart. Evigt liv är ju inte detsamma som att leva väldigt lång tid utan innebär en helt annan kvalité än adderad tid.
Om man lyckas leva i en evig tid, får man ju evigt liv genom addering av ett evigt antal år efter varandra. Hur skulle en evighet kunna existera _utan_ att bestå av ett evigt antal år adderade med varandra? Om det inte fanns år efter år som kan adderas ihop, skulle det ju inte finnas någon tid, och därmed verkligen ingen evighet. Det oändligas existens är beroende av det ändligas existens, för det oändliga är bara en oändlig rad ändliga bitar. Utan dessa var och en för sig ändliga bitar skulle det inte finnas någon oändlighet.
Att säga att man aldrig kan leva i evighet för att det inte går att addera ihop ändliga tidsrymder och på det sättet få en evighet, är som Akillesargumentet om sköldpaddan som aldrig blir omsprungen. Det är helt enkelt uppenbart fel. Det finns oändligt många oändligt små delar av en meter (eller vad det nu är för sträcka kvar till sköldpaddan), och därför blir sköldpaddan omsprungen genom addition av dessa oändligt många oändligt små delar. Det finns på samma sätt oändligt många år, och därför är evigt liv möjligt genom addition av ett oändligt antal år.
Ja, vi strävar efter det vi antar är ljus och lycka och vi vill helst slippa det vi upplevt som eller anar är mörker och lidande. Men ibland strävar vi efter något vi tror vi skall bli lyckliga av, ett visst mentalt tillstånd eller en viss situation, vissa upplevelser, men när vi nått dit blir det ibland mest platt och intetsägande.
Men vi lär oss mer och mer. Det krävdes många misstag innan vi lärde oss flyga, men nu kan vi ju flyga, tack vare de misstagen. I framtiden kommer man på liknande sätt att säga "det krävdes många misstag innan vi lärde oss vara ständigt lyckliga, men nu kan vi ju det, tack vare de misstagen".
I och med att vi inte är så bra på att i förväg räkna ut vad som på sikt gör oss lyckliga
Vi blir bättre och bättre på det, tack vare bl.a. lyckoforskning.
Vad jag menar med att inte sträva efter lycka är att fånga lyckans fladdrande fjäril när den dyker upp, som av en skimrande slump, njuta av den och sedan låta den flyga iväg.
Men redan handlingen att fånga den där "fjärilen" måste ju motiveras av någon sorts strävan för att alls ske. Även om den strävan bara tillåts finnas till ytterst kort tid och stundvis, d.v.s. i sådana korta stunder där en fjäril fladdrar förbi, är det likafullt en strävan. Man har bara valt att inte själv skapa några fjärilar, utan bara nöja sig med att gripa dem som ändå kommer att fladdra förbi. Gripandet av fjärilen är ett uttryck för en strävan, om än mycket kortvarig och tillfällig. Därför är "carpe diem" bara en miniversion av det jag förespråkar. En onödigt dålig sådan, dock. Den ger bara minilycka jämfört med det jag förespråkar.
Det säger sig självt att _om_ man kan _skapa_ hur många sådana fjärilar som helst (som man enligt carpe diem-inställningen ska gripa), och därmed få gripa fjärilar mycket oftare än vad som naturligt skulle ha blivit fallet, kan man få mer lycka än om man är hänvisad till de sällsynta tillfällen då en fjäril behagar dyka upp av sig själv. Om en arbetslös t.ex. bara sitter och väntar på att någon ska komma och ge honom ett jobb, kan han få vänta länge. Om han däremot själv gör många saker för att få jobb, ökar hans chanser att få jobb. Att ha ett arbete är generellt en lyckohöjande faktor, visar lyckoforskning.
Carpe diem är mer än en feel good-klyscha, det är en livsinställning värd att pröva.
Jag är faktiskt högst tveksam till att "carpe diem"-inställningen ger maximal lycka på sikt. Den kan göra att vi slår oss till ro i nuet (om hela mänskligheten anammar den alltså) så till den grad att vi struntar i att skapa sådan livsförlängande teknologi som (kanske) behövs för att vi ska kunna få evigt liv. Vi behöver odla vår förmåga att _skjuta upp_ lyckan, snarare än att gripa den. Att gripa den är vi biologiskt programmerade till, så det är nog inte stor risk att vi glömmer hur man gör när man griper lyckan, bara för att vi nu de närmaste årtiondena fokuserar mer på att skapa, eller bidra till ett skapande av, t.ex. livsförlängande teknologi istället. För att få desto mer lycka på längre sikt.
Det är inte läge att bara carpe diem och älska och vara lycklig när båten man sitter i är på väg att sjunka. Vår båt livet är på väg att sjunka - vi är alla idag biologiskt programmerade att dö efter högst ca 140 års liv (oftast mycket tidigare), vad man vet idag. Låt oss inte bara ha trevligt och älska eller vad det nu innebär att carpe diem. Låt oss göra vad vi kan för att bota döden, innan vi slår oss till ro och inkasserar lycka för lyckans egen skull. Det vinner vi lycka på i längden, statistiskt sett, tror jag. För tusen år sedan hade det säkert inte varit någon mening med en sådan strategi, då hade vi nog varit dömda till döden. Och då hade jag skrivit under på "carpe diem" för att åtminstone få ut den lycka vi kan få ut under den korta tid vi får. Men idag, när extremt livsförlängande teknologi kanske ligger precis runt hörnet, är kanske inte vår livslängd längre skriven i sten, och därför är idag ett tillsvidare uppskjutande av lyckan till förmån för livsförlängningsforskning en väg väl värd att satsa på, tror jag.
Dock behöver inte de två livssätten utesluta varandra i alla sammanhang och på alla sätt och för alla människor. På många sätt får man rentav längre liv av att vara lycklig. Men om man _bara_ lever enligt "carpe diem" utan någon långtidssträvan, kan man få oändligt mycket mindre lycka än vad som är möjligt med den bästa strategin.
Att ha ögonen öppna för vad ens liv kan ge utan att man strävat efter det eller planerat det. Så upptäcker jag mina lyckliga, sekundsnabba haikusituationer vilka jag sedan fäster på pränt.
Lyckan är kanske också att sträva efter lycka, att planera, se framåt, ha förväntningar...
Nej, lycka _är_ inte dessa saker, men dessa saker kan _skapa_ lycka.
Lyckan är inte något statiskt, ett visst stabilt tillstånd man krampaktigt måste hålla kvar som i Faust, utan att vara på väg, och att njuta av vägkantens blommor, naturens scenerier och sällskapet på vägen.
Lycka _är_ inte att "vara på väg". Lycka kan uppstå _på_grund_av_ att man är på väg. Man kan _bli_ lycklig av att vara på väg. Skilj på medel och mål.